Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. december 22. 17:22 Világ

Már a legerősebb teherszállító repülőkkel próbálják kikerülni a brit határkáoszt

Közhelynek számít, hogy 2020-ban semmin nem kell meglepődni, de az utóbbi napok megpróbáltatásaira még így is nehéz lett volna felkészülnie sok brit vállalkozónak. Pedig ők nem idén kezdték a vészhelyzeti tervezést, korábban is volt néhány határidő, amikor úgy nézett ki, hogy országuk új kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból, fennakadásokat okozva az áruforgalomban.

A Bloomberg korábban megírta annak a chipsgyártó vállalkozásnak a történetét, amely 24 tonna céklát halmozott fel tavaly tavasszal a határkáosztól tartva. Akkor ennek a mennyiségnek a tárolása okozott problémát, de ugyanennek a cégnek most 40 ezer citromot kellene gyorsan valahonnan leakasztania, miután lemondta az úton lévő, a határon elakadt rendelését, mert nem akarta, hogy félig rohadtan kelljen átvennie.

Jósolni ebben az ügyben tényleg értelmetlen, mindenesetre per pillanat komoly esély van arra, hogy tényleg megállapodás nélkül ér véget az EU és a közösségből jogilag már távozott Egyesült Királyság közös piaci kapcsolata, így a felek a világkereskedelem általános szabályai szerint lesznek kénytelenek üzletelni, ennek minden bürokratikus akadályával együtt. Erre a kilátásra a cégek most is a raktárkészletek felduzzasztásával reagáltak, ami már önmagában is torlódásokat okozott a határokon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz napra elegendő készlettel készülnek a BrexitreA repülőgépeket étellel ellátó Gate Gourmet is készül a brit kilépésre, amikor megbénulhat az áruszállítás a kontinens és a szigetország között.

Ám erre még rátett több lapáttal, hogy a korábbi változatoknál jóval fertőzőképesebb koronavírus-törzs gyors délkelet-angliai terjedése miatt Franciaország megtiltotta a sofőr vezette kamionok belépését a szigetországból, plusz a legtöbb európai ország leállította légi és tengeri kapcsolatát az Egyesült Királysággal.

A BBC percről-percre tudósítása szerint az ország délkeleti részén már 1500 kamion várja, hogy átkelhessen Franciaországba. A britek számára azonban ennél is nagyobb baj, hogy sok szállítmányozó nem is akarja átküldeni teherautóját és sofőrjét a csatornán, hiszen ki tudja, mikor térhet vissza. A brit áruházláncok egyelőre – a pánikvásárlásokat megelőzendő – igyekeznek nyugtatni a kedélyeket, de ha nem változik a helyzet, akkor a friss áruk karácsony utánra, a hét végére sok helyen elfogyhatnak.

A cégeknek jelenleg nem sok választási lehetőségük van, leginkább vagy a Csatorna-alagút vasúti kapcsolatában bízhatnak, vagy a légi szállításban. A személyszállítás megbénulása miatt pályakapacitás most bőven van az alagútban, az üzemeltető cég szerint a problémát inkább az okozza, hogy a csatlakozó vasúthálózaton akár több hetet kell várni a szabad kapacitásra, ha valaki nagyobb távolságból szeretne vasúton szállítani.

A légi fuvarozás ennél rugalmasabb, cserébe persze jóval drágább. Mindenesetre a Sainsbury brit áruházlánc már foglalkozik a gondolattal, hogy zöldségeket légi hídon keresztül szerezzen be, az autóiparban pedig a légi szállítás már nem is számít igazán meglepőnek. A Volkswagen-csoportba tartozó Bentley például a raktárkészletek radikális bővítése mellett kapacitást kötött le, hogy akár öt Antonov szállítógép is fuvarozzon számára alkatrészeket, ha ez szükségessé válik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBiztosra mennek a britek, még a luxusórákat is felhalmozzák a kilépés előttNem csak élelmiszerekből és gyógyszerekből spájzoltak be a kereskedők az Egyesült Királyságban, svájci órákat biztosan lehet majd kapni a Brexit után is.

Bár a típus nem szerepel a Bloomberg cikkében, valószínűleg az An-124-esről van szó, amely – az egyetlen példányban létező nagy testvért, az An-225-öst leszámítva – a világ legerősebb, verziótól függően akár 150 tonnányi terhet is magasba emelni képes típusa. De azért a Lufthansa 100 tonnára képes Boeing 777F gépére sem lehet panasz, amelyet a német légitársaság vet be a szállítási igények kielégítésére.

A Virgin Atlantic Airways az egyéb feladatot nélkülöző utasszállító gépeinek csomagterét dobta piacra, és gyorsan el is kelt ez a kapacitás. Ha elhúzódna a káosz, lehet, hogy az utastér hasznosítását is megfontolják, amire sok példa volt idén, így tett például tavasszal a Wizz Air is. Igaz, hosszú távon nehezen elképzelhető, hogy fennmaradna a jelenlegi állapot, mivel az Egyesült Királyság élelmiszerszükségletének felét külföldről szerzi be, a negyede pedig kifejezetten uniós import. A vasúti és légi szállítás pedig nemigen tudna önmagában ilyen mennyiségekkel megbirkózni, nem is beszélve a többi szektor kereskedelmi igényeiről.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEz a brexit olyan, mint a kolbász, jobb ha nincs ott az ember, amikor készülSorra vesszük, hogy az összes hivatalos, félhivatalos és nem hivatalos határidő után is meghosszabbított tárgyalásokon mi mozgatja a feleket, hogyan kapcsolódnak össze belpolitikai taktikai és a súlyos stratégiai megfontolások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJön a vám az angol határon, még jobban visszaszorul a magyar-brit kereskedelemA magyar-brit kereskedelmi kapcsolatok évek óta leépülőben vannak, a britek unióból való kilépése erre erősíthet rá.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTökélyre vitték a zsúfoltságot a Wizz Air gépein, és ez most jó hírMár több mint ötvenszer fordultak a társaság gépei Kína és Magyarország között utasok nélkül, egészségügyi felszereléseket szállítva.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Brexit Franciaország járvány koronavírus külkereskedelem légiáru-forgalom nagy-britannia Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.