Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. december 7. 14:26 Világ

Olyan nagy az optimizmus, hogy rég nem látott szintre drágultak az ipari fémek

Olyan derűlátás jellemzi jelenleg az ipari fémek piacát, amire nagyon régen nem volt példa: a réz közel nyolc éve nem volt olyan drága, mint most, a vasérc az idén legjobban dráguló befektetési termékek egyike, míg az alumínium és a cink 40 százalékkal kerül többe, mint május közepén.

Ennek az az egyik oka, hogy az árupiacokat is elérte a bevetés küszöbén lévő vakcinák által kiváltott általános tőkepiaci optimizmus. A várt gazdaságélénkítő lépésekkel együtt a befektetők arra számítanak, hogy a világ meghatározó gazdaságai jövőre már maguk mögött hagyják a koronavírus-járvány által kiváltott recessziót.

Ráadásul az ipari fémek legfontosabb felhasználójáról, Kínáról ez már jelenleg is elmondható, az ott hónapok óta dübörgő ipari termelés segített megfordítani a korábbi eső trendet, amely most már határozottan felfelé tart. A Goldman Sachs befektetési bank szerint a jelenlegi trend alapján idén Kína 4,4 millió tonna rezet importál, ami új rekord lenne – írja a Wall Street Journal.

Ez végső soron – a kínai állami stratégiai tartalékok feltöltésén túl – annak köszönhető, hogy az amerikai és európai fogyasztók rengeteg Kínában gyártott terméket vásárolnak otthonra a laptopoktól a kondigépekig.

Persze ahogy az ilyen nagy árelmozdulásoknál lenni szokott, más tényezők is szerepet játszanak. A központi bankok rengeteg frissen nyomtatott pénzzel árasztották el idén a piacokat, és ennek egy része most az árupiacokon talál magának befektetési célpontot. A kínálat viszont aránylag szűkös, mert az utóbbi évek nyomott árszintje miatt elmaradoztak a bányászati beruházások. Emellett a kitermelést hátráltatta a járvány, Peruban pedig sztrájkok is voltak.

Hosszabb távon a befektetők a megújuló forrásokra alapozó energetikai fordulatot is számításba veszik, ehhez ugyanis hatalmas mennyiségű ipari fémre van szükség, nemcsak a termelői oldalon (például szélturbinák), hanem a felhasználóin is, elég csak az elektromos autókra gondolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína más idősíkba került, de még nem világos, hogy ez a múlt vagy a jövőKínában V-alakú kilábalás követi a koronavírus-válságot, bár a szkeptikus elemzők szerint az ország éppen bebetonozza szerkezeti egyensúlytalanságait.

Világ ipari termelés járvány Kína réz vas világgazdaság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 16:03 Pénz, Világ

Jelentősen enyhült a drágulást okozó szállítmányozási káosz

Több mutató alapján is olcsóbban jut el a világ egyik pontjáról a másikra a konténerekben szállított áru, ami az inflációt is enyhítheti. Igaz, még lehetnek akadályok a díjak további csökkenése előtt.

Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 14:24 Világ

Forradalmi az amerikai klímavédelmi csomag, de az 1,5 fokos célt bukjuk vele

Több amerikai elnök is nekifutott már, de ez az első alkalom, hogy egy klímacsomagot sikerült átnyomni a szenátuson. Ez nagy dolog, még ha sok baj is van a törvénnyel.

Váczi István
2022. augusztus 11. 12:48 Világ

Nagy fordulat után már csökkennek az árak az amerikai e-kereskedelemben

Miközben a világ jelentős részéhez hasonlóan az Egyesült Államokban is a magas infláció ellen küzdenek a döntéshozók, az e-kereskedelemben már visszatért az árak csökkenése.

Fontos

Avatar
2022. augusztus 11. 04:34 Világ

Őrültség rakétákkal lőni Európa legnagyobb atomerőművét, de lehet-e Csernobil Zaporizzsjából?

Példa nélküli, hogy egy működő atomerőmű körül harcok dúljanak, a felek egymást vádolják azzal, hogy nukleáris katasztrófát kockáztatnak.

Avatar
2022. augusztus 10. 13:04 Közélet, Vállalat

Több ügyet vonhattak össze a Ryanair ellen, mert az áremelésért önmagában nem lenne büntethető

A légitársaságra kiszabott 300 millió forint nem számít túl nagy fogyasztóvédelmi bírságnak, de érdekes lesz látni, hogy pontosan miért kapta a cég.

Bucsky Péter
2022. augusztus 10. 04:34 Közélet

Ha fel kell adni a 480-as üzemanyagárat, kétszeresen is az EU-ra mutogathat a kormány

Áfából a magyar autósok fizetik a legtöbbet az üzemanyagok után, a kormány mégis a jövedéki adót csökkentette, amely már a kötelező uniós minimumot sem éri el.