Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. június 4. 10:27 Világ

Szennyezőbb kocsikat vettünk, megintette az autógyártókat az EU

Az európai autógyártók már a koronavírus-járvány előtt sem voltak könnyű helyzetben, nem látszott ugyanis, hogyan lesznek képesek megfelelni az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályoknak. A feladat nagysága most ismét előtérbe került, mivel a 2018-as emissziós statisztika kapcsán az Európai Bizottság felszólította a járműgyártókat, hogy tegyenek többet a kibocsátás csökkentése érdekében.

A számok egyáltalán nem biztatóak: az Európai Unióban*plusz Izlandon 2018-ban forgalomba helyezett új autók átlagosan 120,8 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként, kettővel többet, mint egy évvel korábban. Ennek egyik oka, hogy folytatódott a benzines autók térhódítása az – ebből a szempontból kedvezőbb mutatójú – dízelüzeműek rovására: 51-ről 60 százalékra nőtt a részarányuk, míg a dízeleké 36 százalékra csökkent. (A fennmaradó részen osztoznak a hibridek és a tisztán elektromos autók.)

A másik – az utakon is szemmel látható – ok, hogy a vásárlók egyre inkább a nagyobb, nehezebb, ezért többet fogyasztó típusokat részesítik előnyben. A városi, avagy hobbiterepjárók (SUV) részesedése 29-ről 35 százalékra nőtt 2018-ban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Az ezeken elérhető magasabb profit miatt ez kedvező a gyártóknak rövid távon, azon túl viszont még nehezebbé teszi a kibocsátási cél elérését. A közel 121 grammos érték több mint a negyedével lépi túl azt az átlagosan 95 gramm/kilométeres határértéket, amely az idén lép életbe, de teljes mértékben csak jövőre lesz hatályban. Ez a benzines autóknál 100 kilométerenként körülbelül 4,1 literes, a dízeleknél 3,6 literes fogyasztással érhető el.

„A gyártóknak javítaniuk kell az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, és fel kell gyorsítaniuk az alacsony és a nulla kibocsátású járművek piacra vitelét”

– hangsúlyozza az Európai Bizottság tegnapi közleménye, amelyet a Bloomberg idézett.

Miközben felmerült, hogy még a mostaninál is szigorúbb szabályokat kellene bevezetni az autók kibocsátásra, a mostani helyzet ennek finoman szólva nem kedvez. A járvány nyomán beszakadt kereslet miatt több európai gyártó valószínűleg csak állami segítséggel képes talpon maradni, a Renault például 5 milliárd eurós hitelt vesz fel állami garancia mellett. Ilyen körülmények között kétséges lehet, hogy mennyire szigorúan fogják behajtani akár azokat a büntetéseket, amelyek a már létező 95 gramm/kilométeres határérték túllépése miatt válhatnak esedékessé.

Másrészt az Európai Bizottság törekszik arra, hogy a lehetőségekhez képest klímabarátabb módon induljon újra az európai gazdaság a nagy leállás után. A távlati cél a klímasemlegesség elérése 2050-re, ennek érdekében pedig az is felmerült, hogy a közúti közlekedést is bevonják az európai emissziós kvótakereskedelmi rendszerbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem tudják a klímakutatók, hogy miért, de hirtelen sokkal rosszabbak lettek a klíma-előrejelzésekHirtelen borulni látszik egy 40 éves szakmai konszenzus, de ennél is aggasztóbb, hogy nem tudják, mi az oka.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autógyárak klímaváltozás klímavédelem szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. február 21. 15:22 Vállalat, Világ

Újabb országban mondták ki, nem munkavállalók az ételfutárok, de bekerülhetnek az ágazati kollektív szerződésbe

Hiányzik az unióban az egységes szabályozás, a finn bíróság a magyarral megegyező állásfoglalást hozott.

Mészáros R. Tamás
2024. február 21. 04:34 Világ

Külföldi tudással, hajóflottával és jüanelszámolással terjeszkedne a kínai autóipar

A kínai állam tervei között szerepel a külföldi kutatás-fejlesztés, az értékesítési- és szervízhálózatok, valamint a jüanalapú pénzügyi infrastuktúra kiépítése az autóexport ösztönzése érdekében.

Mészáros R. Tamás
2024. február 17. 04:38 Világ

Trump NATO-fenyegetése régi stratégia, de eddig nem hallgatott rá Európa

Az amerikai elnökök az 1950-es évek óta próbálják rávenni a NATO-tagokat, hogy költsenek többet a védelemre, de a nyilvános fenyegetések eddig nem működtek.

Fontos

Váczi István
2024. február 22. 12:15 Élet

A gáz után a víz drágulása fenyegeti a panelek árát felsrófoló távhős rezsicsökkentést

Bajba sodorta a távhőszolgáltatókat a vízdíjak megemelése, a problémára vagy a szabályok módosítása, vagy további állami támogatás lehet megoldás.

Jandó Zoltán
2024. február 22. 04:34 Vállalat

Mostantól biztosan nem Orbán kötélbarátja felügyeli a lakásod

Eladta egyik meghatározó biztonsági cégét Garancsi István. A tranzakcióval a piac lényegében kétszereplőssé vált, ráadásul a két óriáscég más-más szegmensekben aktív.

Pálos Máté
2024. február 21. 17:08 Közélet

Egyre több ember dönt a haláláról, Hollandiában már a halálozások 5 százaléka eutanázia

Európában és a világon egyre több embernek terjed ki az önrendelkezési joga a halálára – és egyre többen élnek is vele.