Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. június 4. 10:27 Világ

Szennyezőbb kocsikat vettünk, megintette az autógyártókat az EU

Az európai autógyártók már a koronavírus-járvány előtt sem voltak könnyű helyzetben, nem látszott ugyanis, hogyan lesznek képesek megfelelni az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályoknak. A feladat nagysága most ismét előtérbe került, mivel a 2018-as emissziós statisztika kapcsán az Európai Bizottság felszólította a járműgyártókat, hogy tegyenek többet a kibocsátás csökkentése érdekében.

A számok egyáltalán nem biztatóak: az Európai Unióban*plusz Izlandon 2018-ban forgalomba helyezett új autók átlagosan 120,8 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként, kettővel többet, mint egy évvel korábban. Ennek egyik oka, hogy folytatódott a benzines autók térhódítása az – ebből a szempontból kedvezőbb mutatójú – dízelüzeműek rovására: 51-ről 60 százalékra nőtt a részarányuk, míg a dízeleké 36 százalékra csökkent. (A fennmaradó részen osztoznak a hibridek és a tisztán elektromos autók.)

A másik – az utakon is szemmel látható – ok, hogy a vásárlók egyre inkább a nagyobb, nehezebb, ezért többet fogyasztó típusokat részesítik előnyben. A városi, avagy hobbiterepjárók (SUV) részesedése 29-ről 35 százalékra nőtt 2018-ban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Az ezeken elérhető magasabb profit miatt ez kedvező a gyártóknak rövid távon, azon túl viszont még nehezebbé teszi a kibocsátási cél elérését. A közel 121 grammos érték több mint a negyedével lépi túl azt az átlagosan 95 gramm/kilométeres határértéket, amely az idén lép életbe, de teljes mértékben csak jövőre lesz hatályban. Ez a benzines autóknál 100 kilométerenként körülbelül 4,1 literes, a dízeleknél 3,6 literes fogyasztással érhető el.

„A gyártóknak javítaniuk kell az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, és fel kell gyorsítaniuk az alacsony és a nulla kibocsátású járművek piacra vitelét”

– hangsúlyozza az Európai Bizottság tegnapi közleménye, amelyet a Bloomberg idézett.

Miközben felmerült, hogy még a mostaninál is szigorúbb szabályokat kellene bevezetni az autók kibocsátásra, a mostani helyzet ennek finoman szólva nem kedvez. A járvány nyomán beszakadt kereslet miatt több európai gyártó valószínűleg csak állami segítséggel képes talpon maradni, a Renault például 5 milliárd eurós hitelt vesz fel állami garancia mellett. Ilyen körülmények között kétséges lehet, hogy mennyire szigorúan fogják behajtani akár azokat a büntetéseket, amelyek a már létező 95 gramm/kilométeres határérték túllépése miatt válhatnak esedékessé.

Másrészt az Európai Bizottság törekszik arra, hogy a lehetőségekhez képest klímabarátabb módon induljon újra az európai gazdaság a nagy leállás után. A távlati cél a klímasemlegesség elérése 2050-re, ennek érdekében pedig az is felmerült, hogy a közúti közlekedést is bevonják az európai emissziós kvótakereskedelmi rendszerbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem tudják a klímakutatók, hogy miért, de hirtelen sokkal rosszabbak lettek a klíma-előrejelzésekHirtelen borulni látszik egy 40 éves szakmai konszenzus, de ennél is aggasztóbb, hogy nem tudják, mi az oka.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autógyárak klímaváltozás klímavédelem szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.