Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. június 4. 10:27 Világ

Szennyezőbb kocsikat vettünk, megintette az autógyártókat az EU

Az európai autógyártók már a koronavírus-járvány előtt sem voltak könnyű helyzetben, nem látszott ugyanis, hogyan lesznek képesek megfelelni az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályoknak. A feladat nagysága most ismét előtérbe került, mivel a 2018-as emissziós statisztika kapcsán az Európai Bizottság felszólította a járműgyártókat, hogy tegyenek többet a kibocsátás csökkentése érdekében.

A számok egyáltalán nem biztatóak: az Európai Unióban*plusz Izlandon 2018-ban forgalomba helyezett új autók átlagosan 120,8 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként, kettővel többet, mint egy évvel korábban. Ennek egyik oka, hogy folytatódott a benzines autók térhódítása az – ebből a szempontból kedvezőbb mutatójú – dízelüzeműek rovására: 51-ről 60 százalékra nőtt a részarányuk, míg a dízeleké 36 százalékra csökkent. (A fennmaradó részen osztoznak a hibridek és a tisztán elektromos autók.)

A másik – az utakon is szemmel látható – ok, hogy a vásárlók egyre inkább a nagyobb, nehezebb, ezért többet fogyasztó típusokat részesítik előnyben. A városi, avagy hobbiterepjárók (SUV) részesedése 29-ről 35 százalékra nőtt 2018-ban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Az ezeken elérhető magasabb profit miatt ez kedvező a gyártóknak rövid távon, azon túl viszont még nehezebbé teszi a kibocsátási cél elérését. A közel 121 grammos érték több mint a negyedével lépi túl azt az átlagosan 95 gramm/kilométeres határértéket, amely az idén lép életbe, de teljes mértékben csak jövőre lesz hatályban. Ez a benzines autóknál 100 kilométerenként körülbelül 4,1 literes, a dízeleknél 3,6 literes fogyasztással érhető el.

„A gyártóknak javítaniuk kell az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, és fel kell gyorsítaniuk az alacsony és a nulla kibocsátású járművek piacra vitelét”

– hangsúlyozza az Európai Bizottság tegnapi közleménye, amelyet a Bloomberg idézett.

Miközben felmerült, hogy még a mostaninál is szigorúbb szabályokat kellene bevezetni az autók kibocsátásra, a mostani helyzet ennek finoman szólva nem kedvez. A járvány nyomán beszakadt kereslet miatt több európai gyártó valószínűleg csak állami segítséggel képes talpon maradni, a Renault például 5 milliárd eurós hitelt vesz fel állami garancia mellett. Ilyen körülmények között kétséges lehet, hogy mennyire szigorúan fogják behajtani akár azokat a büntetéseket, amelyek a már létező 95 gramm/kilométeres határérték túllépése miatt válhatnak esedékessé.

Másrészt az Európai Bizottság törekszik arra, hogy a lehetőségekhez képest klímabarátabb módon induljon újra az európai gazdaság a nagy leállás után. A távlati cél a klímasemlegesség elérése 2050-re, ennek érdekében pedig az is felmerült, hogy a közúti közlekedést is bevonják az európai emissziós kvótakereskedelmi rendszerbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem tudják a klímakutatók, hogy miért, de hirtelen sokkal rosszabbak lettek a klíma-előrejelzésekHirtelen borulni látszik egy 40 éves szakmai konszenzus, de ennél is aggasztóbb, hogy nem tudják, mi az oka.

Világ autógyárak klímaváltozás klímavédelem szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2020. július 10. 15:41 Világ

A fejlődő országokban nem megoldás a karantén

Kevesebb az idős, és fontosabb a mindennapi megélhetés. Emiatt a szegény országokban teljesen máshogy kell védekezni a járvány ellen.

Hajdu Miklós
2020. július 9. 10:51 Világ

Ugyanúgy érinti a recesszió a svédeket, mint a szigorúbban korlátozó országokat

Hiába várta a svéd kormánya a laza járványügyi szabályoktól a gazdasági visszaesés mérséklődését, nem kerülte el az országot a recesszió, miközben a koronavírus jóval több áldozatot követelt, mint a lezárásokat választó államokban.

Kasnyik Márton
2020. július 8. 14:39 Világ

Az olasz maffia már ott tart, hogy nemzetközi kötvényeket bocsátanak ki

Az elit ügyfeleknek kínált befektetés eleve visszás volt, de aztán kiderült, hogy a maffia lejárt számlái is bekerültek.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 10. 06:25 Közélet

Egyetlen ígért új nagyvállalati munkahely átlagosan 16 millió forintba került tavaly az adófizetőknek

52 cég kapott 105 milliárdot. Ebből 18,6 milliárd olyan cégekhez került, ahol csökkent a munkavállalók száma.

Fabók Bálint
2020. július 8. 06:31 Élet

“Mindennapos őrlődés volt, hogy tudod, hogy fogy a pénz, és baromira nem tudod, mikor lesz ennek vége”

A taxis diszpécsernek 500 forintja maradt. A felszolgáló már nem akar robotként élni. A fodrászt megőrjítette a járvány. Mi lett azokkal, akik elvesztették a munkájukat?

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.