Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. június 4. 10:27 Világ

Szennyezőbb kocsikat vettünk, megintette az autógyártókat az EU

Az európai autógyártók már a koronavírus-járvány előtt sem voltak könnyű helyzetben, nem látszott ugyanis, hogyan lesznek képesek megfelelni az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályoknak. A feladat nagysága most ismét előtérbe került, mivel a 2018-as emissziós statisztika kapcsán az Európai Bizottság felszólította a járműgyártókat, hogy tegyenek többet a kibocsátás csökkentése érdekében.

A számok egyáltalán nem biztatóak: az Európai Unióban*plusz Izlandon 2018-ban forgalomba helyezett új autók átlagosan 120,8 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként, kettővel többet, mint egy évvel korábban. Ennek egyik oka, hogy folytatódott a benzines autók térhódítása az – ebből a szempontból kedvezőbb mutatójú – dízelüzeműek rovására: 51-ről 60 százalékra nőtt a részarányuk, míg a dízeleké 36 százalékra csökkent. (A fennmaradó részen osztoznak a hibridek és a tisztán elektromos autók.)

A másik – az utakon is szemmel látható – ok, hogy a vásárlók egyre inkább a nagyobb, nehezebb, ezért többet fogyasztó típusokat részesítik előnyben. A városi, avagy hobbiterepjárók (SUV) részesedése 29-ről 35 százalékra nőtt 2018-ban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Az ezeken elérhető magasabb profit miatt ez kedvező a gyártóknak rövid távon, azon túl viszont még nehezebbé teszi a kibocsátási cél elérését. A közel 121 grammos érték több mint a negyedével lépi túl azt az átlagosan 95 gramm/kilométeres határértéket, amely az idén lép életbe, de teljes mértékben csak jövőre lesz hatályban. Ez a benzines autóknál 100 kilométerenként körülbelül 4,1 literes, a dízeleknél 3,6 literes fogyasztással érhető el.

„A gyártóknak javítaniuk kell az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, és fel kell gyorsítaniuk az alacsony és a nulla kibocsátású járművek piacra vitelét”

– hangsúlyozza az Európai Bizottság tegnapi közleménye, amelyet a Bloomberg idézett.

Miközben felmerült, hogy még a mostaninál is szigorúbb szabályokat kellene bevezetni az autók kibocsátásra, a mostani helyzet ennek finoman szólva nem kedvez. A járvány nyomán beszakadt kereslet miatt több európai gyártó valószínűleg csak állami segítséggel képes talpon maradni, a Renault például 5 milliárd eurós hitelt vesz fel állami garancia mellett. Ilyen körülmények között kétséges lehet, hogy mennyire szigorúan fogják behajtani akár azokat a büntetéseket, amelyek a már létező 95 gramm/kilométeres határérték túllépése miatt válhatnak esedékessé.

Másrészt az Európai Bizottság törekszik arra, hogy a lehetőségekhez képest klímabarátabb módon induljon újra az európai gazdaság a nagy leállás után. A távlati cél a klímasemlegesség elérése 2050-re, ennek érdekében pedig az is felmerült, hogy a közúti közlekedést is bevonják az európai emissziós kvótakereskedelmi rendszerbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem tudják a klímakutatók, hogy miért, de hirtelen sokkal rosszabbak lettek a klíma-előrejelzésekHirtelen borulni látszik egy 40 éves szakmai konszenzus, de ennél is aggasztóbb, hogy nem tudják, mi az oka.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autógyárak klímaváltozás klímavédelem szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. október 8. 12:19 Adat, Világ

Épp Kínával indul az e-autók miatt háború, pedig onnan jön a legtöbb high-tech termék

Kínából importálnak az uniós országok a legnagyobb értékben fejlett technológiájú termékeket.

Török Zoltán
2024. október 6. 05:39 Világ

Van már akkora bajban Európa, hogy Egyesült Államok legyen belőle?

A Draghi-jelentés jó látleletet nyújt az EU gazdasági kihívásairól, de erősen kérdéses, hogy érdemes és lehetséges-e a központosítás felé elmozdulni.

Váczi István
2024. október 4. 14:42 Világ

Elbukott a magyar-német blokk, jöhet a kínai ellencsapás az autóipari vámok miatt

Nem sikerült újabb szövetségeseket találni, így maradnak a vámok a kínai elektromos autókkal szemben. Kérdés, hogy mit lép válaszként Kína.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Stubnya Bence
2024. október 5. 14:59 Közélet, Pénz

A Pénzügyminisztérium szerint kacsa a Nők 43+ról szóló hír, marad a Nők 40

Megjelent a hír, hogy 2025-től Nők 43+ lesz a Nők 40 helyett, és az OECD is javasolt a szigorítást, de a kormány nem tervez ilyesmit.

Stubnya Bence
2024. október 5. 05:00 Podcast

Nagyrészt kidobott közpénz a külföldi beruházások állami támogatása

Miért kritizálta Matolcsy György a kormányt azzal, hogy túl sok állami forrást fordít a külföldi működőtőke bevonásra és újraiparosításra? A G7 Podcastban Medve-Bálint Gergővel, a téma kutatójával beszéltük át.