Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. szeptember 11. 12:28 Világ

Eddig a túl kevés pilóta volt a baj, most már a túl sok

Szinte az összes járatát törölnie kellett a British Airwaysnek a pilóták hétfői és keddi sztrájkja miatt, Budapest és London között 17 járat nem közlekedett. Ma már ismét dolgoznak a pilóták, de ez nem jelenti azt, hogy rögtön helyre is áll a menetrend, hiszen a 300 darabos repülőgépflotta majdnem fele nem ott volt reggel, ahol egyébként lennie kellett volna, és ugyanez mondható el több mint 700 pilótáról.

Ez tehát további kellemetlenségeket jelent az utasok számára, ráadásul nincs messze a szakszervezet által – megegyezés hiányában – megjelölt következő sztrájkidőpont sem, amely szeptember 27. Márpedig egyelőre nincs jele annak, hogy bármelyik fél is meghátrálna. A szakszervezet erőt meríthet a sztrájk szinte teljes sikeréből, a menedzsment viszont továbbra is azt mondja, hogy a három évre szóló 11,5 százalékos fizetésemelési ajánlata „tisztességes és nagyvonalú”, miközben pilótái már most is világszínvonalú kereseteket élvezhetnek.

Az elkeseredett szembenállás megértéséhez az előző válságig érdemes visszamenni, amikor a szakszervezet – hogy segítse a nehéz helyzetben lévő légitársaságot – beleegyezett egy 2,6 százalékos fizetéscsökkentése, és emellett bizonyos különjuttatásokat is megvágtak. A vállalatnak valóban sikerült talpra állnia: 2010-ben még 531 millió fontos veszteséget kellett elkönyvelnie, tavaly viszont – az időközben felvásárolt ír Aer Lingusszal, valamint spanyol Iberiával és Vuelinggel kiegészült IAG holding, amely a British anyacége – 2,9 milliárd eurós profitot termelt. Ez jelentősen meghaladja az egyaránt 30 millióval több utast szállító Lufthansa és Ryanair nyereségét is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJó hír az utasoknak, amire Európa legnagyobb légitársasága panaszkodikA magas üzemanyagárak mellett a piaci versenyből fakadó árháborúval indokolja a Lufthansa a vártnál kisebb profitot és kapacitásnövelést.

A szakszervezet – a korábbi áldozatvállalásra hivatkozva – azt követeli, hogy tagjai részesedjenek a csoport nyereségéből. Ez nem jelentene elviselhetetlen terhet, igaz, míg a szakszervezet szerint csak évi 5 millió font lenne a többletköltség, a British szerint ennek a tízszerese. Ám még az utóbbi is alig több annál, mint amennyit egyetlen sztrájknap eltüntet a csoport nyereségéből, nem is beszélve az utasok bizalomvesztésének anyagi vonzatairól.

Az Economist azzal magyarázza a menedzsment első pillanatra nehezen érthető makacsságát, hogy az utóbbi évek pilótahiánya Európában megszűnt, most már sokkal könnyebb repülőgép-vezetőket találni. Ennek alapvetően két oka van: a csődbe ment légitársaságok (mint az izlandi Wow Air) pilótái el akarnak helyezkedni, miközben az európai légi közlekedés utóbbi négy évre jellemző évi 7 százalékos növekedése az idei első félévben a felére csökkent. Ennek hatására a Ryanair és a Norwegian több száz, eddig Nagy-Britanniában foglalkoztatott pilóta elbocsátására készül. Ilyen körülmények között a British menedzsmentje nem érzi úgy, hogy engednie kellene a szakszervezet követelésének.

Különösen azért, mert ha megteszi, akkor könnyen hasonló követelésekkel léphetnének fel a légiutas-kísérők és a földi kiszolgálók érdekképviseletei is. Közben ráadásul nemcsak az európai gazdaság vánszorgása fenyegeti a British eredményeit, hanem a rendezetlen brexit rémképe is, mindez együtt pedig alaposan lefaraghatja a tavalyi, irigylésre méltó profitot. Ha viszont egyik fél sem enged, akkor a Britishre olyan sztrájksorozat várhat, mint amilyen pár éve megkeserítette az Air France, valamint a Lufthansa utasainak életét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIzland sokkot kapott a Malév-szindróma miattNagyon ritka, hogy egyetlen cég bedőlése magával rántsa egy egész ország gazdaságát, de mintha éppen ez történne Izlandon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ British Airways légi közlekedés pilóta sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.