Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. március 17. 17:11 Világ

Ha ez az ország nem képes megküzdeni a klímaváltozással, akkor egy sem

A globális éghajlatváltozás elleni küzdelem egyik fontos szereplője lehet egy világszinten nem túl jelentős közép-amerikai ország, Costa Rica. Ugyan a Magyarországnál feleakkora Costa Ricában nem számottevő a károsanyag-kibocsátás az ipari nagyhatalmakhoz vagy a legnagyobb globális vállalatcsoportokhoz képest, a kis ország mégis irányt mutathat a világ többi részének.

Costa Rica eltökélt célja, hogy 2050-re teljes egészében megszüntesse a fosszilis energiahordozók használatát. A zöldstratégiával a világ többi országának is megmutatnák, hogy egy demokratikusan működő rendszer is képes gazdasági fejlődésre károsanyag-kibocsátás nélkül. A tudomány mai állása szerint ugyanis minden országnál valamilyen hasonló változásra lenne szükség, hogy a Föld élhető maradjon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEljött az idő, hogy pánikba essünk az éghajlatváltozás miattMegjelent egy könyv, ami szerint nagyon racionális rettegni az éghajlati katasztrófa miatt, mert a mi életünket is ketté fogja törni. Nehéz vitatkozni vele.

“Ha nem sikerül leépítenünk a fosszilis energiahordozókat 2050-ig, akkor valószínűleg egy ország sem lesz képes rá” – mondta a New York Times-nak Francisco Alpízar helyi közgazdász, aki kormány tanács egyik klímaügyi tanácsadója. Ezzel arra utalt, hogy Costa Rica évtizedek óta a környezettudatos kormányzás mintapéldája.

José Figueres korábbi elnök 1948-ban jelentette be, hogy feloszlatják a hadsereget, és a katonai kiadásokat inkább az egészségügyre, az oktatásra és a környezetvédelemre fordítják. Az elmúlt harminc évben duplájára nőtt az erdőfelületek mértéke, így már az ország felét borítják fák.

Globális szinten a vezető országok közé tartozik azzal, hogy a villamosenergia 98,5 százalékát megújuló erőforrásokból állítják elő. Nyolcvan százalékban vízerőművek révén, de nap-, szél- és geotermikus energiát is használnak. Terveik szerint 2021-ben teljes mértékben megújuló energiából termelnék az áramot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA technológia, amit ha nem fejlesztünk ki, akkor befellegzettHa meg tudnánk akadályozni, hogy a szén a légkörbe jusson, tovább használhatnánk a fosszilis üzemanyagokat. Dolgoznak is sokan a nyerő módszeren.

A mostani zöldstratégia mögött is közvetlenül az ország legfelsőbb vezetése áll. Az ötlet legnagyobb pártolója egy 38 éves várostervező, Claudia Dobles, aki történetesen az ország elnökének, Carlos Alvaradónak a felesége.

A first lady első számú prioritása a közlekedés megreformálása, amely a legnagyobb károsanyag-kibocsátó az országban. A terv szerint 2022-ra megjelennének a villanyvonatok az országban, 2035-ban a buszok közel harmada elektromos lenne, 2050-re pedig közel az összes busz és személyautó.

Caludia Dobles és Carlos Alvarado egy tavalyi képen. Fotó: AFP

A közlekedésnek azért fontos, mert a lakosság 40 százaléka, két millió ember a fővárosban, San Joséban és környékén lakik. Egyre több embernek van autója, így állandóak a dugók, a reggeli és esti forgalomban csak araszolni tudnak az autók.

Az elmaradt tömegközlekedési infrastruktúra mellett ebben komoly szerepe van a helyiek mentalitásának is. Dobles például gyerekkorában a szüleivel mindenhova kocsival ment, csak akkor ébredt rá, hogy autó nélkül is lehet élni, amikor Párizsban tanult vendégdiákként. A helyi mentalitás áthangolása mellett azonban az egész főváros infrastrukturális átalakítása szükséges, például szélesebb járdákat és több közösségi területet kellene létrehozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA generáció, amely csődöt mondott, mégis eldönti a fontos kérdéseketReményteljesnek indult a CEU-s előadás a klímaváltozás megfékezéséről, de a válaszokban leginkább a magatehetetlenség és bagatellizálás domborodott ki.

A közlekedés mellett a mezőgazdaság és a hulladékfeldolgozás a legnagyobb károsanyag-kibocsátó Costa Ricában. Modern hulladékfeldolgozókra lenne szükség, az újrahasznosítás és a komposztálás (amellyel a szemét harmada csökkenthető) lényegében ismeretlenek az országban.

A dekarbonizálás egy rendkívül összetett folyamat, amelynek hatalmas lehet az összköltsége. A helyzet bonyolultságát az is jelzi, hogy az üzemanyagok és új autók eladásából származik az állami bevételének húsz százaléka, így a fosszilis energiahordozók visszaszorítása önmagában óriási terhet is jelentene az államháztartásra.

Világ Costa Rica éghajlatváltozás klímaváltozás környezetvédelem Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2019. június 26. 14:21 Világ

Hatalmas károkat okozhat Németországban a hőhullám

Sebességkorlátozások, erdőtüzek, erősödő zöldpárt - átalakítja a németek életét a klímaváltozás, amely tavaly már a gazdasági növekedést is visszafogta.

Váczi István
2019. június 25. 09:55 Világ

Pár év múlva már Horvátországban is euróval fizethetünk

Ha minden jól megy, 2022-ben már déli szomszédunknál is az euró lesz a hivatalos fizetőeszköz.

Váczi István
2019. június 24. 12:26 Világ

Tragédiák sújtotta gépével lopta el a show-t a Boeing az Airbus elől

Minden jól ment a párizsi légi szalonon az Airbus számára, míg egyik legfontosabb ügyfele be nem jelentette, hogy 200 737 Maxot rendel a Boeingtól.

Fontos

Avatar
2019. június 25. 15:30 Közélet

Az Orbán-rezsim és a gazdasági versenyképesség

A gyenge versenyképesség nem szakpolitikai intézkedésekkel helyrehozható kisiklás, hanem a Fidesz által kiépített rendszer lényegéből fakad.

Jandó Zoltán
2019. június 25. 06:35 Közélet

Alamizsnáért passzolta le médiáját az MSZP és volt pénztárnoka a Fidesznek

Úgy tűnik, hogy az MSZP alapítványa és volt pénztárnoka is vesztett azokon az ügyleteken, amelyek a Népszabadság bezáráshoz és több lap fideszes bekebelezéséhez vezettek.

Jandó Zoltán
2019. június 24. 06:23 Vállalat

A teljes magyar építőipar nyolcadából már a NER húzza a hasznot

Tavaly a 6000 milliárd forintos magyar építőipar nyolcadát már fideszközeli vállalkozók ellenőrizték, fele részben Mészáros Lőrinc és Szíjj László kettőse.