Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. január 24. 09:31 Világ

Nagyon is tudják az óriáscégek, mit veszíthetnek a klímaváltozással

A multinacionális vállalatokat nem ritkán azzal szokták vádolni, hogy felelőtlenül viszonyulnak a környezethez, mindent a profitcélok teljesítésének rendelnek alá. Esetenként ebben van is igazság, de azt már biztosan nem lehet mondani, hogy nincsenek tisztában azzal, milyen veszélyeket okoz számukra az éghajlatváltozás.

A legnagyobb kaliforniai közszolgáltató vállalat, a rekordméretű erdőtüzek nyomán csődvédelembe menekült PG&E például nemcsak ismerte a kockázatokat, hanem a veszélyekre figyelmeztette is a befektetőit. Az más kérdés, hogy ők ezt jó ideig nem vették komolyan, és még két hónappal ezelőtt is a szektortársakénál vonzóbb célpontot láttak a vállalat kötvényeiben – derül ki a Bloomberg összeállításából.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyvállalati áldozatot szedett az éghajlatváltozásKalifornia legnagyobb magántulajdonú közszolgáltatója részben a klímaváltozás miatt ment csődbe, dollár milliárdokat követelnek rajta az erdőtüzek miatt.

Az amerikai hírügynökség egy másik anyaga azt dolgozta fel, hogy mit válaszoltak nagy amerikai vállalatok egy brit környezetvédelmi nonprofit szervezet körkérdésére, amelyben azt tudakolta: milyen veszélyekkel jár számukra a klímaváltozás, miként reagálnak ezekre, és hogy haladnak kitűzött céljaik teljesítésével.

Az újságírók által átnézett 25 válaszdokumentum közül 21-ben írtak arról amerikai cégek, hogy az éghajlatváltozással összefüggő kockázatok jelentős pénzügyi vagy stratégiai hatással lehetnek az üzletmenetükre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár tudósok szerint is készülni kell a megszokott világunk végéreA mostani társadalmak összeomlásáról már nemcsak elvont víziók szólnak, hanem a klímaváltozást övező tudományos vitákban is mindinkább szó esik apokaliptikus forgatókönyvekről.

Az egyik leggyakrabban előforduló veszélyforrás a vízhiány. A Coca Cola elképzelhetőnek tartja, hogy nem lesz belőle elég a termékei előállításához, és hasonló félelmei vannak az Intelnek is, mert a félvezetőgyártás vízigényes tevékenység, miközben számos üzeme olyan félsivatagos területen található, mint Izrael, Kína és az Egyesült Államok délnyugati része.

A katasztrófák miatt 2017-ben 627 millió dollárt elkölteni kényszerülő távközlési szolgáltató, az AT&T attól tart, hogy a jövőben tovább nőnek a hálózat helyreállítási költségei a gyakoribb hurrikánok és erdőtüzek következtében.

A Disney azt írta, hogy az emelkedő hőmérséklet már most is befolyásolja a szórakoztatóközpont-látogatók közérzetét.

Ha nem sikerül olcsó megoldásokat találni a hűtésre, akkor visszaeshet a Disneylandek népszerűsége.

A Bank of America arról számolt be, hogy a jelzáloghitelei fedezetéül szolgáló ingatlanok 4 százaléka áradások által fenyegetett területen fekszik. Ezek szinte kivétel nélkül lakóházak, és tulajdonosaik képtelenné válhatnak a törlesztésre, ha megfizethetetlen szintre drágul az ingatlan biztosítása. Ennek következtében az is elképzelhető, hogy a ház értéke kisebb lesz, mint a felvett hitel összege.

A Visa arra figyelmeztetett, hogy a klímaváltozás világszerte járványokhoz és fegyveres konfliktusokhoz vezethet, ezek hatására pedig visszaesne az emberek utazási kedve, ezzel együtt pedig a külföldi kártyás fizetések, ami csökkentené a vállalat bevételeit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegvannak a klímaváltozás elleni eszközök, már csak használni kéne őketRohamosan fejlődnek és terjednek a környezetbarát technológiák, mégis csúcson van a szén-dioxid kibocsátás, amire még az éghajlat változásával foglalkozó kutatók sem számítottak.

Voltak olyan cégek is, amelyek a termékeik, szolgáltatásaik iránti növekvő kereslettel számolnak az éghajlatváltozás közepette. A Merck például arra számít, hogy nagyobb igény lesz a trópusi jellegű időjárással és a fertőzött vizekkel összefüggő betegségek elleni gyógyszerekre.

Az Apple kifejezetten optimistának tűnik, mondván, a gyakoribb katasztrófák miatt még inkább felértékelődik telefonjai szerepe az emberek életében. Az Iphone-ok ugyanis használhatók elemlámpaként, rádióként, segíthetnek az elsősegélynyújtásban, miközben feltölthetők autók akkumulátorairól vagy végső esetben kézzel hajtott generátorokról is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKorábban teheti tönkre az életünket a klímaváltozás az ENSZ új jelentése szerint, mint eddig gondoltukHa nem változtatunk, már 2040-re komoly válság lesz a Földön a klímaváltozás miatt. Úgy tűnik, a 1,5 fokos felmelegedés lesz az új küszöb.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ áradás klímaváltozás vállalatok vízhiány Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.