Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. március 20. 12:56 Vállalat

Akár bírságot is kaphat a BYD a magyar gyára miatt az Európai Bizottságtól

Vizsgálatot indított az Európai Bizottság az épülő szegedi BYD-gyár miatt, amelynek tárgya, hogy az elektromos autók gyártására épülő üzem részesült-e tisztességtelen kínai állami támogatásban – írja a Financial Times.

Miért fontos ez? Ha a Bizottság tisztességtelen finanszírozást talál, akkor arra kényszerítheti a céget, hogy eszközeinek egy részét adja el, szűkítse a kapacitásait, fizesse vissza a támogatást, és bírságot is kiszabhat a BYD-ra.

Reakció: Bóka János uniós ügyekért felelős miniszter a lapnak egyelőre azt mondta, a magyar kormányt nem tájékoztatták a vizsgálatról.

  • Az Európai Unió kereskedelmi főigazgatója, Sabine Weyand közölte, hogy a kínai vállalatoknak is az európai szabályok szerint kell működniük, és az uniónak nem érdeke, hogy hozzáadott érték nélküli gyárak létesüljenek a tagállamokban.

Előzmények: az Európai Unió többek között a BYD európai térnyerésének, és kínai támogatásának hatására vetett ki 17 százalékos vámot a kínai elektromos autók behozatalára.

Tágabb kontextus: a BYD Szegednél, az 5-ös út mellett épülő gyára becslések szerint 4-5 milliárd eurós beruházás, és a tervek szerint 10 ezer embernek adhat munkát.

  • Az üzem kínai munkaerővel épült, és főként importált nyersanyagokat fog felhasználni, vagyis viszonylag kevés gazdasági haszonnal jár az Európai Unió számára.
  • A BYD Magyarország mellett Törökország nyugati, Manisa tartományában is tervez gyárat építeni.
  • Magyarország az Európába érkező kínai befektetések negyedének ad otthont.

Igen, de: Magyarország nem tud tömeges magyar munkaerőt, hazai előállítású energiát, és érdemi hazai beszállítókat adni az épülő kínai gyárakhoz – írja a tanulmányában Vakhal Péter közgazdász.

  • Ha a magyar cégek beszállítóként akarnának belépni ezeknek a gyáraknak a termelésébe, akkor kínai beszállítókat kellene kiszorítaniuk, ezek azonban még a fejlett országok cégeinél is versenyképesebbek.

Mi következik? A magyar hozzáadott érték alacsony lesz ezeknél a több milliárd euróba kerülő gyáraknál, tehát a Magyarországról kivitt új autók nagyrészt nem magyar termékek lesznek. Az ilyen gyárak a magyar gazdaság többi részétől elkülönülő értékláncot fognak alkotni.

  • A hozzáadott érték minél nagyonn mértéke azért lenne fontos, mert csak ez járul hozzá a gazdaság növekedéséhez, az ország GDP-jéhez.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz év eleji szigorítás után több ezer kínai jön a BYD-üzemet építeni, de hogy lehet ez?Kína már nincs a vendégmunkás-kvótánál kedvezményezett országok között, de van egy olyan jogi megoldás, amivel jöhetnek kínaiak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAlig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlikÁllítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar BYD európai bizottság Európai Unió hozzáadott érték Kína Szeged Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Hajdu Miklós
2025. március 18. 16:55 Közélet, Vállalat

Nem fekszik az árrésstop a CBA-nak sem, amelynek általában próbál kedvezni a kormány

A kormány is látja, hogy megint főleg a kisboltokat hozta nehéz helyzetbe.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.

Mészáros R. Tamás
2025. március 17. 15:22 Vállalat, Világ

Szárnyalnak a védelmi ipari részvények az európai fegyverkezés híreire

A Rheinmetall, a Thales, a Leonardo, a Dassault és a Safran is az idei év legjobb befektetései között van.

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.