Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik
Világszerte új üzemeket létesítenek a kínai autógyárak, ám ezekben az egységekben a pekingi kormány szándékai szerint csak a végső összeszerelési munka történhet majd a Bloomberg értesülései szerint. Az illetékes minisztérium többek között a Magyarországon beruházó BYD-t is arra kérte, hogy a technológiát, illetve a főbb alkatrészek gyártását ne vigye ki Kínából.
Miért fontos ez? Jórészt a kínai gyártású gépkocsikra kivetett vámok miatt válnak fontossá az ottani autóipari szereplők számára az európai és amerikai gyárberuházások. A mostani kormányzati kérés értelmében a gyártóknak Kínában kell elkészíteni a gépkocsik alkatrészeit, amelyeket összeszerelésre kész csomagokba*angolul knock-down kit összeállítva exportálhatnak a külföldi leányvállalataiknak.
Ha csak ezen alkatrészkészletek összeszerelését végzik majd az európai üzemeikben a kínai vállalatok, akkor kérdésessé válik a termékeik megfelelése a származási szabályoknak, amelyek előírják az ahhoz szükséges hozzáadott érték mértékét, hogy a külföldi alkatrészekből összeállított termékek európai gyártásúnak számíthassanak.
Reakciók: nem mindegy, hogy összeszerelő üzemeket vagy valódi autógyárakat építenek-e Európában a kínai vállalatok, vetette fel a problémát már augusztus elején Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke a kérdéses beruházásokkal kapcsolatban.
Nem kommentálta a BYD a Bloombergnek a kormányzati iránymutatást, de az vélhetően nem kedvez a vállalat globalizációs törekvéseinek. A cég Brazíliában például nagyjából felerészt helyi alkatrészekből álló gépkocsik gyártására vállalkozott, a Great Wall-lal együtt.
Alulnézet: a BYD szegedi üzemében a tervek szerint a teljes gyártási folyamatnak teret adna az akkumulátorgyártás kivételével, az energiatárolókat Kínából hozná Magyarországra a vállalat. Szijjártó Péter továbbá májusban a gyártáson túlmutató lehetőségekről egyeztetett a BYD vezetőivel, a szolgáltatások és a kutatás jelentőségét hangsúlyozva.
Az ipar és a kutatás összekapcsolásának fontosságát hangsúlyozta a napokban Bódis László innovációért felelős helyettes államtitkár is, aki szerint az e szempontból elért eredmények miatt is vonzó a kínai befektetőknek Magyarország. A BYD magyarországi helyszínválasztásában szerepet játszott a Szegedi Tudományegyetem közelsége is.
Magyarországon már most is követi a BYD elektronikai alkatrészgyártással foglalkozó leányvállalata a kínai kormány fenti elképzelését a 24.hu cikke szerint: a cég árbevétele döntően az Európai Unió országaiba irányuló exportból származik, amit jórészt felemészt a Kínából történő beszerzés, így a magyarországi hozzáadott érték minimális.
Ez azért problémás, mert csak a hozzáadott érték járul hozzá ténylegesen az ország gazdaságához, miközben a hatalmas átfolyó tétel kitetté teszi hazánkat a Kína és az EU közötti kereskedelmi–politikai, valamint a logisztikai kockázatoknak.
Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.
Nem átverés az ingyenes vagy majdnem ingyenes ajánlat, de érdemes megérteni a dolog hátterét is - hívja fel írásában a figyelmet a Green Policy Center szakértője.