Hírlevél feliratkozás
A BYD autóátadó ünnepsége a Puskás Arénában 2024 februárjában. Forrás: MTI / Balogh Zoltán
Vámosi Ágoston
2025. február 7. 10:10 Vállalat

Az év eleji szigorítás után több ezer kínai jön a BYD-üzemet építeni, de hogy lehet ez?

Több ezer kínai munkás érkezik Szegedre a BYD első európai gyárának építéséhez a következő hónapokban – mondta Botka László, a város polgármestere. A kínai munkások eleinte ideiglenes munkásszállásokon fognak lakni.

  • A hosszú távú terv, hogy a tízezer leendő BYD-alkalmazottnak munkásszállókat alakítanak ki, a lakóparkok köré véderdőt telepítenek, és egy kisebb tavat is létrehoznak az üzem dolgozóinak. A magasabb beosztású alkalmazottaknak új lakásokat is építenek Szegeden.

Miért fontos ez? A kormány a tavalyi 65 ezerről 35 ezerre csökkentette az idei vendégmunkáskvóta maximumát.

  • A rendelet szerint csak olyan EU-n kívüli országból érkező vendégmunkás alkalmazható itthon, amellyel az EU, vagy Magyarország visszafogadási egyezményt kötött, vagy ha az adott ország rendelkezik a magyar hatóságok által elismert hazai szervezettel, amely gondoskodik az állampolgárainak a hazatéréséről.
  • Kína nem szerepel ezen a listán, de a kormány köthet stratégiai megállapodást egy-egy céggel, vagy adhat különleges engedélyt. Például, nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásokhoz korlátozásoktól mentesen lehet behozni vendégmunkásokat.
  • A BYD gyára mellett a debreceni CATL- és BMW-üzem építése is ebbe a státuszba tartozik.  Nógrádi József, a Trenkwalder kereskedelmi igazgatója szerint, miután beindul a gyártás a BYD üzemében, nem indokolt Magyarországon tartani a kínai munkásokat.

Reakció: „vendégmunkásokat is lehet foglalkoztatni, de legalább annyiba kerül, ha nem sokkal többe, mint a magyarországi munkaerő foglalkoztatása. Meg kell oldani a szállást, az étkeztetést, és meggondolandó, hogy egy cég repülőjegyeket fizessen a Távol-Keletre, vagy megszervezzen egy buszt Miskolcra” – mondta a G7-nek.

Igen, de: a vállalat elsősorban helyi munkaerőt alkalmazna, Botka szerint a szegedi szakképzésben és mérnökképzésben tanuló fiatalok mellett Makó környéki és vajdasági munkavállalókat is szívesen látnak. A környéken azonban nincs annyi álláskereső, amennyire a gyárnak szüksége lenne.

Számokban: „Csongrád-Csanád megyében az egyik legalacsonyabb a nyilvántartott álláskeresők száma országos szinten. Szegeden és környékén hagyományosan alacsony szintű a munkanélküliség. Ebben a régióban a fiatalokat is felszívja a piac” – mondta Nógrádi.

  • A BYD számára tehát az a stratégia működhet, ha olyan bért és szálláslehetőséget kínál, amivel a kelet-magyarországi megyékben élőket ingázásra tudja bírni. Békés megyében – bár a munkaképes korú népesség kisebb, mint Csongrád-Csanádé – több mint 10 ezer regisztrált álláskereső van, Bács-Kiskunban is hasonló a számuk.
  • Szabolcs-Szatmár-Beregben több mint 20 ezer, Borsod-Abaúj-Zemplénben több mint 30 ezer álláskereső van.
  • Ami a vajdaságiakat illeti, volt olyan időszak, amikor sokan jártak Szerbiából Magyarországra, elsősorban mezőgazdasági idénymunkát végezni. „Az utóbbi években, aki vállalja az ingázást, az Romániát is több kedvvel választja, hiszen a román átlagbér megelőzte a magyart. A legtöbben jellemzően Ausztriába, Németországba mennek tovább” – mondta Nógrádi.

Mi következik? A BYD terve az, hogy az idei év végén elkezdik az elektromos autók gyártását, és a kormány is ezzel számolt az idei költségvetés tervezésénél.

  • A beruházás lezárása azonban egy ilyen mértékű projekt esetén általában négy-öt év Nógrádi szerint, eddig tart a kiemelt beruházási státusz is, ezért nem tartja reálisnak azt, hogy az idei év végén elkezdődhet a gyártás a BYD üzemében.
  • Iparági információk szerint a debreceni BMW-gyár – amely az építési folyamatban előrébb jár a BYD-nál – ebben az évben csak a próbagyártást tudja elindítani. Sok múlik a felvevőpiacon is: a cégnek nem érné meg teljes gőzzel beindítani a gyárat, ha utána eladatlanul parkolnak az autók.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég év végéig is kitarthat a magyar ipar gyötrődéseTavaly a már eleve gyenge 2023-as szinthez képest csökkent tovább az ipari termelés volumene. A német iparban viszont már látszanak a kilábalás jelei.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsak látszólag zárja a kaput a kormány a vendégmunkások előttÚgy szűkítette a kormány a vendégmunkások hazai alkalmazásának lehetőségeit, hogy közben sokféle lehetőséget meghagyott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat BYD elektromos autó Kína munkaerő Szeged Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. március 20. 12:56 Vállalat

Akár bírságot is kaphat a BYD a magyar gyára miatt az Európai Bizottságtól

A BYD számára nem lesz magyar munkaerő, magyar energia, de a hazai beszállítók sem állnak készen.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Fontos

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.