Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. november 3. 13:20 Élet, Vállalat

Olcsóbb üzemanyagot szeretne a kormány, mégis adót emel, pedig nem lenne muszáj

41 forinttal emelkedik az üzemanyagok ára a jövő év kezdetével egy jövedéki adóra vonatkozó uniós előírás miatt, mondta el Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója az ATV műsorában.

Háttér: túlzó a 41 forintos árnövekedéshez vezető adóemelés, sőt, az uniós adóminimum az üzemanyagot terhelő adók közötti technikai átcsoportosítással üzemanyag-áremelés nélkül is teljesíthető. A jövedéki adó növekedésével azonban mérsékelhető a költségvetési hiány, 240 milliárd forintos bevételnövekedést remélhet tőle a kormány.

Miért fontos ez? A benzin és főleg a gázolaj ára jelentősen befolyásolja az infláció és a fogyasztás alakulását. A közelmúltban világszerte tapasztalt inflációs nyomás épp enyhülőben van, így egyre nő az esély a szigorú monetáris politikák lazítására, de az olajárak alakulása továbbra is aggodalomra ad okot.

  • Magyarországon viszonylag érzékeny az árindex a benzin és a gázolaj árváltozásaira. Noha a fejlődő országokban csökkent az olaj drágulásának az inflációra gyakorolt hatása az elmúlt három évtizedben, az üzemanyagok részaránya a magyar fogyasztói kosárban magas a többi országhoz képest.

Számokban: a 41 forintos áremelkedés január eleji bekövetkezte immáron kétségtelen, az olajár alakulása viszont kérdéses. Augusztus végén a 700 forint feletti üzemanyagár jövő év eleji visszatérését jelezték előre az ING Bank elemzői, 92 dolláros hordónkénti Brent-olajárral számolva 2023 utolsó negyedévében. Ezt a szintet egyelőre nem érte el a Brent ára.

  • 95 dolláros olajárat jelez előre az Egyesült Államok energetikával foglalkozó ügynöksége a következő évre. Szaúd-Arábia önkéntes termeléscsökkentése és az OPEC+ országok csökkentett termelési célkitűzései miatt a globális olajtermelés az olajfogyasztás alatt maradhat, így a nyersolajárakra felfelé irányuló nyomás nehezedik.
  • (…) az üzemanyagok árváltozása hatással van az infláció alakulására. Ez tetten érhető volt az augusztusi inflációs adatokban is, hiszen a növekvő üzemanyagárak miatt a kormányzati várakozáshoz képest 0,4 százalékponttal ért el magasabb szintet az infláció” – mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a benzin 20 és a dízel 40 forintos augusztusi drágulásával kapcsolatban.

Mi várható? A jövedéki adó emelése mellett az olajpiaci kilátások is az üzemanyagárak érdemi növekedését sejtetik, ám a közelmúlt benzinkúti árváltozásai arra utalnak, hogy nem csak a piaci folyamatokat követik a kereskedők. Hiába nőtt ugyanis az olajár az Izrael és a Hamász közötti háború kitörésével, a magyar kutakon egyre olcsóbb lett a tankolás.

  • Le akarja nyomni az üzemanyagárakat a kormány, aminek érdekében Nagy Márton az olajipar magyar szereplőivel havonta vizsgálja felül az árak alakulását szeptember óta. A miniszter örömmel nyugtázta az októberi, az elemzők számára is meglepetést okozó árcsökkenést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKell-e félnünk az olajárak emelkedésétől?Az Egyesült Államokban és a fejlett gazdaságokban nem okoz nagy problémát, azonban a kisebb országok - mint például Magyarország - jobban ki vannak szolgáltatva az áremelkedéseknek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az EU miatt emelik több mint 40 forinttal az üzemanyagok árát januártólInkább a költségvetési hiány mérséklése érdekében szükséges 240 milliárd forintos bevételnövelés. De a januári 43 forintos üzemanyag-áremelés nem vezet ekkora adóbevételi többlethez.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA 700 forint feletti üzemanyagárak irányába mutatnak az olajpiaci kilátások isA nemzetközi folyamatok miatt az év vége felé haladva további üzemanyagár-emelkedésre számíthatunk, 2024 elején pedig megemeli a kormány a jövedéki adót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat benzin benzinár gázolaj olajár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.