Valio vagy Viola? Az előbbi egy nagy finn tejipari cég neve és márkája, utóbbi pedig a finnek Oroszországban használt márkaneve. A Valio a háború miatt befejezte oroszországi tevékenységét, és minden orosz érdekeltségét eladta egy helyi befektetőnek – amely aztán Viola néven továbbra is gyártja és forgalmazza az egykori termékek egy részét.
Az Yle finn közszolgálati hírügynökség írásából kiderül, hogy mindez így rendben is van, azaz szó sincs a márkanév illegális használatáról. A Valio úgy adta el az orosz cégét, hogy meghagyta a Viola márkanév használatának jogi lehetőségét. Az áprilisi adásvétel előtt a finnek 180 terméket forgalmaztak Oroszországban, a Viola azonban ezt kénytelen volt 100-ra csökkenteni. Ezen kívül azonban a kivonulás annyira nem okozott semmilyen más változást, hogy a vevők gyakorlatilag észre sem veszik.
És hogy a zavar még nagyobb legyen, a Valio otthon is használja a Viola nevet egyes termékekre, és ez a tervek szerint így is marad.
Szinte ugyanígy járt el a Paulig kávékereskedő is, amely eladta a pörkölőüzemét egy indiai származású befektetőnek, majd a vevő elkezdte a már ismert csomagolásban árulni a kávét, immár Poetti márkanéven forgalmazva azt.
Mindkét esetben igaz az is, hogy a termékek formavilága semmit sem változott, a vásárlók még emiatt sem foghatnak gyanút, hogy a tulajdonos kiléte megváltozott.
Azonban nem minden esetben ilyen zökkenőmentes az átállás.
Ezen a képen például a Coca-Cola kivonulása után piacra került orosz helyettesítő termékek láthatók, a Fanta helyett Fancy, a Sprite helyett Street, a Coca-Cola helyett pedig Cool Cola kapható a boltokban. A McDonald’s májusban vonult ki az országból és adta el 850 éttermét, melyet a vevő aztán átkeresztelt Vkuszno – i tocska névre (Finom, és ennyi!), a néven kívül máshoz inkább nem nyúlt: (leszámítva, hogy a BigMac például jogi okokból nem kapható) a felhozatal nagyjából fedi azt, amit egy átlag Meki biztosítani szokott. Olyannyira nem erőltették meg magukat a tulajdonosok, hogy azt a képet sugallják, hogy ők nem a McDonald’s, hogy azzal a szlogennel hirdették magukat, hogy “a név változik, a szeretet megmarad”, illetve az alkalmazottak kitűzőt kaptak, amin az állt, hogy “a mosoly ugyanaz!”
Vállalat
Fontos