Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. július 25. 09:47 Vállalat

Puccsszerűen menesztették a Volkswagen vezérét

A Bloomberg információi szerint nem éppen a legelegánsabb megoldást választották a Volkswagen-csoport meghatározó tulajdonosai Herbert Diess leváltására: a vezérigazgató éppen egy amerikai út után igyekezett alkalmazkodni az időeltolódáshoz, amikor közölték vele, hogy meneszteni akarják, és 24 órát kapott a válaszra. Miután konzultált jogászokkal, úgy döntött, hogy nem küzd, hanem elfogadja a feltételeket.

A menedzsert még 2015-ben szerződtették a rivális BMW-től, hogy segítsen új pályára állítani a dízelbotránnyal küzdő Volkswagent, és kritikusai szerint is jelentős eredményeket ért el. Az ő nevéhez fűződik például a korábbi terveknél sokkal gyorsabb átállást előirányzó elektromosautó-stratégia. Közben azonban nem sikerült elég szövetségesre szert tennie a csoporton belül, amely irányításába komoly befolyása van a többségi tulajdonos Porsche és Piech családnak, Alsó-Szászország tartománynak, illetve a szakszervezeteknek, amelyek a felügyelő bizottsági helyek felét birtokolják.

Az utóbbiak szemében Diess nem szerzett jó pontokat, amikor leépítések szükségességéről beszélt, hiszen ez mindig vörös posztó az érdekképviseletek szemében. A vezérigazgatóval szembeni legkomolyabb kritika ugyanakkor az új – különösen az elektromos modellekhez – nélkülözhetetlen szoftverek fejlesztésének késése volt, így aztán nem feltétlenül örülhetett annak, hogy tavaly decemberben az ezért felelős részleg vezetését közvetlenül is megkapta.

A vezérigazgatóval szemben fokozatosan fogyatkozó bizalom nyomán múlt héten erősödtek fel a váltásra vonatkozó megbeszélések a német vállalatirányításban meghatározó felügyelőbizottság legfontosabb tagjai között. A Bloomberg szerint a sorsa szerdán pecsételődött meg, amiről az Egyesült Államokból épp visszatért Diess másnap dél körül szerzett tudomást, és miután úgy döntött, hogy nem küzd, pénteken a felügyelőbizottság már döntött is a váltásról. (A Volkswagen nem kommentálta a részleteket az amerikai hírügynökség megkeresésére.)

A Bloomberg úgy tudja, hogy a volt vezérigazgató felveheti az eredetileg 2025 októberéig szóló szerződése alapján járó javadalmazását, ami – ha a csoport nyeresége és részvényárfolyama kedvezően alakul – akár a 30 millió eurót (durván 12 milliárd forint) is elérheti.

Utódja házon belülről érkezik, Oliver Blume eddig a – szintén a konszernhez tartozó – Porschét vezette, de különböző pozíciókban már előtte is a sikeres Volkswagen-menedzserek között tartották számon. Az tehát biztosra vehető, hogy tökéletesen tisztában van a rá váró kihívásokkal. Formálisan egy hónap múlva lesz a csoport vezérigazgatója, ezt követően derül ki, hogy a magyarországi Audi-gyárat érinti-e valamilyen formában a váltás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA megszűnés és az átalakulás között lebeg a SeatA Volkswagen csoport nem tervez új modellekkel, két éves veszteséges működés után a patinás márka az elektromos váltással eltűnhet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem német modellek vezetik a német e-autós eladási listákatNagyot ment a Renault októberben, éves szinten a Volkswagen egyelőre kapaszkodik a Tesla nyomában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKihal az autókból az egyik legjobb élmény, a kézi sebességváltás – nem egészen környezetbarát módonAz elektromos autók korszakának igazi kezdetéig nyolc-tíz év maradt, és ez az automata váltók nagy korszaka lehet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autógyártás autógyártó elektromos autó Porsche szakszervezet szoftver Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.