Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. március 8. 13:04 Vállalat

Egyre kevésbé tartható a 480-as üzemanyagár

A múlt hét elején az utolsó pillanatban szedte le az üzemanyagárstop terhét (vagy legalábbis annak nagy részét) a benzinkutakról a kormányzat. Szerdán ugyanis két lépésben összesen 33, illetve 39 forinttal emelte a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát a Mol. Ha ez még akkor is a kiskereskedőket terheli, egész biztosan tömegével zártak volna be a kutak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMa omlott volna össze a magyar üzemanyag-kereskedelem, ha nem lép a kormányTömegével zártak volna be a hazai benzinkutak, ha a kormány az utolsó pillanatban nem változtat az üzemanyagárak fixálásának eddigi módszerén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA háború miatt lépnie kellett a magyar kormánynak az üzemanyagpiaconAz eddig teljes egészében a kutak által fedezett árstop terhét részben a nagykereskedőkre, elsősorban a Molra tolta az állam, majd egy kis részt magára vállalt.

Két nappal korábban azonban a kabinet a nagykereskedelmi árat is 480 forintban maximálta, így az árstop terhét – némileg leegyszerűsítve – a benzinkutakról a nagykereskedőkre tolta át*Egészen pontosan az addig a terhet teljes egészében viselő kiskereskedőkről az árstop költségének nagy részét a nagykereskedőkre pakolta át, kisebb részét a kiskereskedőkön hagyta, egy apró részét pedig magára vállalta a jövedéki adó csökkentésével.. Ez azért volt jól időzített húzás, mert a kiskereskedők ekkora árkülönbséget lényegében semeddig nem lettek volna képesek elviselni, a nagykereskedők jelentős része azonban olyan tőkeerős integrált olajvállalat, amely a veszteséget valamennyire szét tudja teríteni a tevékenységén.

Így bár utóbbi cégek már múlt szerdán is jelentős összeget buktak az új szabályozással – hiszen árstop nélkül 35-40 forinttal adták volna drágábban az üzemanyagot –, a piac azonnali összeomlását azonban így sikerült elkerülni.

Az elmúlt egy hétben azonban megint sokat változott a helyzet. Az orosz-ukrán háború és az annak kapcsán hozott szankciók miatt az olaj jegyzése több mint 20 százalékkal emelkedett. Ahogy egy piaci forrásunk fogalmazott,

nincsenek szavak arra, hogy a mostani elszabaduló termékárak mellett mennyire abszurd a 480-as árstop.

A rögzített ár mellett a nagykereskedők múlt hétfő óta az adók levonása után a dízelért nagyjából 272, a benzinért 262 forintot kapnak. A gázolaj esetében a viszonyítási alapként használt tőzsdei ár ennél már múlt héten nagyjából 30-40 forinttal magasabb volt, most pedig már 70-80 forint a különbség.

Sőt, ha a tegnapi olajárral és forint/dollár árfolyammal számolunk,*Itt érdemes megjegyezni, hogy ez az Európában irányadó Brent árára igaz, de a magyar piacon ármeghatározó nagykereskedő, a Mol ennél némileg olcsóbb, Ural típusú kőolajat használ. akkor

már egy liter kőolaj is drágább annál, mint amennyibe a magyarországi kutakon a feldolgozott üzemanyag literje kerül adók nélkül.

A nagykereskedők ennek megfelelően egyébként meredeken emelik is az áraikat azoknak a piaci szereplőknek, akikre a nagykereskedelmi árstop nem vonatkozik. A szabályozás ugyanis csak a kutak számára rögzítette a tarifát. Aki végfelhasználóként vásárol üzemanyagot, annak továbbra is a piaci árat kell fizetnie.

Utóbbi pedig szerdától rekordmértékben nő. A holtankoljak.hu adatai szerint a benzin beszerzési ára bruttó 41 forinttal, a gázolajé pedig 66 forinttal lesz magasabb, így előbbiért 549, utóbbiért 589 forintot kell fizetnie azoknak, akik nem fértek be az ársapka alá. Ebből persze mennyiség alapján a vevők kaphatnak némi kedvezményt, de ez – legalábbis az állami cégek szerződései alapján – nagyjából 6-7 forint lehet.

A holtankoljak.hu becslése szerint egyébként az árstop nélkül a kutakon jelenleg a dízel 640, a 95-ös benzin 594 forintba kerülne.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, aki nagyot nyer az üzemanyagárstopon, de az nem a magyar lakosságSokkal többet tankolnak nálunk az országon áthaladó kamionok, mint eddig. A jellemzően külföldi fuvarozócégek rengeteget nyernek ezen, sokszor a magyar vállalkozások kárára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegkapták a kegyelemdöfést a magyar benzinkutasok, tömeges bezárás jöhetA dízel nagykereskedelmi ára már két hete magasabb a 480 forintban maximált eladási árnál, péntektől pedig a benzinért is többet kell fizetni, mint amennyiért a kutakon adhatják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA lengyelek nem maximálják a benzin árát, hanem csökkentik az áfáját, és 400 forint alá mennekAntiinflációs intézkedések 2.0 csomagját jelentik be a jövő héten.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat árstop benzin gázolaj olajár üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.