Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. január 13. 14:03 Vállalat

Egy párharc, ahol mindenki győztesnek nyilváníthatta magát

Az utasszállító repülőgépek építését évtizedek óta a páneurópai Airbus és az amerikai Boeing versenye határozza meg, a visszatérő próbálkozások ellenére eddig nem sikerült megingatni ezt a duopóliumot. A két óriás évről-évre verseng azon, hogy melyikük tud több repülőt el- és átadni, 2021-ben pedig úgy alakultak a számok, hogy mindketten győztesnek nyilváníthatták magukat: az Airbus sokkal több repülőgépet gyártott le tavaly, a Boeing viszont több megrendelést zsákolt be.

A két cég egy nap különbséggel hozta nyilvánosságra tavalyi mutatóit, elsőként az Airbus. A vállalat 2021-ben 611 repülőt adott át megrendelőinek, ami 8 százalékos javulás 2020-hoz (566 darab) képest. Ez a tervezettnél még több is 11-el, ami azt mutatja, hogy a cégnél képesek voltak kezelni a szeptember-október során fellépett beszállítói és nyersanyagproblémákat.

Az utóbbi évek tendenciái alapján nem meglepő, hogy a leszállított repülők legnagyobb része az A320-as gépcsaládba tartozik – ilyeneket használ például a Wizz Air is –, ezekből 483-at adtak át. Míg a koronavírus-járvány kitörése utáni lemondások következtében előfordult, hogy egy repülőgépet úgy gyártott le az Airbus, hogy még nem volt gazdája, ma már az ilyen gépek elfogytak. Aki új A320-as vásárlóként most áll be a sorba, több évet kell várnia, mire hozzájut a géphez.

Ezzel szemben a Boeing tavaly csak 340 repülőt adott át, de ez nem igazán meglepő azok után, hogy a 737 Max gyártását csak fokozatosan indították újra a szabályozói engedélyek ismételt megszerzését követően. Mint emlékezetes, 2018-2019 során két ilyen, szinte vadonatúj gép is katasztrófát szenvedett az elvileg a pilóták munkáját megkönnyítő rendszer hibás működése miatt. A széles törzsű 787 Dreamlinerek összeszerelése pedig jelenleg is szünetel, mert a hatósági ellenőrzések során gyártási hibákra bukkantak.

Az amerikai vállalatnál azzal vigasztalódhatnak, hogy tavaly 909 gépükre érkezett megrendelés a Bloomberg összesítése szerint, míg az Airbusnak meg kellett elégednie 771-el. (Ezek bruttó számok, azaz nincsenek csökkentve a visszamondásokkal.) Várhatóan tehát tovább folytatódik a két nagy gyártó kiélezett küzdelme: a széles törzsű és teherszállító gépeknél a Boeing áll jobban, az előbbieknél 140 megrendelést könyvelhetett el 2021-ben, míg az Airbus csak 46-ot. Az egyfolyosós gépeknél viszont a teljes (tehát nem csak a tavalyi) megrendelésállományt tekintve az európai cég 6314-4138-ra vezet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVégül mindenkit kiütöttek a transzatlanti légi csatábanAz USA a Boeingot, az EU az Airbust támogatta nem megengedett eszközökkel, de nem biztos, hogy most új vámokkal kéne kezelni a konfliktust.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőketNemcsak a repülési tilalommal sújtott Boeing szenved, az Airbustól is alig rendeltek új repülőgépeket az idén.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Airbus Boeing Boeing 737 MAX repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.