Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. augusztus 29. 15:49 Vállalat

Harminc éve ugyanaz a magáncég készíti az összes rendszámtáblát, évi 1 milliárd forint körüli haszonnal

Jövő júliusban megváltoznak a több mint harminc éve ismert rendszámtáblák, és újabban kiderült az is, hogy az autósoknak nem kell majd értük többet fizetni. Arról viszont egyelőre nem tudni, hogy a gyártásban, illetve beszerzésben lesz-e változás a közeljövőben. Ez a kérdés azért érdekes, mert a rendszerváltás óta egyetlen vállalkozás formálja az utcaképet az összes magyarországi gépkocsin megtalálható rendszámtábláival.

A rendszámozás mostani rendszerének bevezetésével egy időben, vagyis 1990 februárjában alakult a Plaket Fémtáblakészítő és Forgalmazó Kft., amely akkoriban még az Országos Rendőr-főkapitányság pályázatát elnyerve kezdte meg a járműveket azonosító táblák gyártását. A kétezres években már a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala, majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) szerződött a vállalkozással, évi 1,1 és 2,5 milliárd forint közötti értékben – az éves összeg alapvetően a forgalomba helyezett járművek számán múlik, ahogy az az alábbi ábrán is látszik.

2010-ben a Plaket Kft. egyedüli ajánlattevőként nyert el egy öt évre szóló közbeszerzési tendert, 4,9 milliárd forint értékben. A beszerzés lebonyolítása tárgyalásos formában történt, az indoklás szerint

a nyílt eljárást a szolgáltatás, illetve a KEK KH és a vállalkozó közötti együttműködés természete – például mert dönteni kell a rendszámtáblák biztonsági elemeiről és a két fél közötti adatcsere módjáról– nem tette lehetővé.

A rendszámokat és az autók szélvédőjére ragasztandó regisztrációs matricákat 2014 decembere óta a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. rendeli meg a Plaket Kft.-től, amiért az ellentételezés a NISZ adatközlése szerint 2019-ig havidíjas rendszerben történt, két éve azonban egy újabb öt éves, 2024 szeptemberéig tartó szerződést kötöttek a felek, 14,2 milliárd forint értékben.

A budapesti székhelyű, de a gyártást Győrben végző vállalkozás éves árbevétele az elmúlt öt évben 2,3 és 2,7 milliárd forint között alakult, adózott eredménye pedig 887 millió és 1,2 milliárd forint között mozgott. A stabilan 37 és 49 százalék között mozgó árbevétel-arányos nyereség kiemelkedő a hasonló, 2-3 milliárd forintos árbevételű fémfeldolgozó*Az “M.n.s. egyéb fémfeldolgozási termék gyártása” tevékenységi körbe tartozó cégekről van szó. vállalatok körében, a tevékenység gépesítettségét jelezheti továbbá, hogy a Plaket Kft. létszáma mindössze 46 fő, még a piac többi szereplőjénél 70 és 401 fő között alakult a foglalkoztatottak száma a legfrissebb adatok szerint.

A rendszámtáblák gyártása már hosszú ideje jövedelmező üzlet, a Plaket Kft. tulajdonosai még a tavalyi beszámolójukban is 930 millió forint osztalékra tettek javaslatot. A Plaket Kft. többségi tulajdonosa és ügyvezetője Tóth Gyula, akinek Győrben 30 éve autószalonja (Nádor Autó Zrt.) is van, ő megkeresésünkre nem kívánt nyilatkozni a rendszámtábla gyártás sikeréről. A cégbírósági adatok szerint Tóth Gyulának egyébként 53,05 százalékos a tulajdonrésze, mellette a J. H. Tönnjes E. A. S. T. GmbH & Co. KG-nek van 44,86 százaléka, Káldy Zsoltnak 1,13, Tallér Ferencnek pedig 0,96 százaléka.

Egyáltalán nem tűnik triviálisnak, hogy a rendszámtáblák nyomása tulajdonképpen 30 éve tisztán monopol módon megy Magyarországon. Németországban például az autósok számos cégnél (németül Autoschildereknél) készíttethetik el a járművek azonosítására szolgáló táblákat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat közbeszerzés közlekedés plaket kft rendszám Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.