Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 29. 10:17 Vállalat

Végül a BMW-t is elérte a chiphiány

Mostanáig a BMW azon nagyon kevés autógyártó egyike volt, amelynek nem kellett korlátoznia termelését a globális chiphiány miatt, de már a bajor vállalatot is elérte a probléma.

Holnaptól kezdve három napon keresztül szünetel a Mini márkájú kocsik előállítása a csoport angliai, oxfordi gyárában, ami a 2019-es termelési szinttel számolva mintegy 2600 le nem gyártott autót jelent. Az üzemben abban az évben egész pontosan egyébként 222 340 Mini gördült le a szalagról, nagyjából 80 százalékban exportra.

A BMW regensburgi gyárában is csökkenteni kell a műszakok számát a félvezetők hiánya miatt. Ebben az üzemben jelenleg az X1, X2, továbbá az 1-es BMW és a 2-es Gran Tourer változata készül. Tavaly nagyjából 200 ezer kocsit gyártottak le Regensburgban.

Ahogy a Bloomberg cikke emlékezetet rá, a BMW már korábban is elismerte, hogy kihívást jelent a megfelelő mennyiségű chip beszerzése, de mostanáig még sikerült ezt megoldania. Az év elején még úgy tűnt az ágazatban, hogy legfeljebb pár hónapos problémáról lesz szó, és a második negyedévben nagyjából rendezni lehet a sorokat, a helyzet azonban csak rosszabb lett, és sokan már annak is örülnének, ha az év végére sikerülne egyenesbe jönni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözelharcot kell folytatnia a Volkswagennek, hogy autókat tudjon gyártaniBár nemrég még úgy látszott, hogy az idei első félévben megoldódik a chiphiány, most már inkább úgy tűnik, hogy a probléma egész évben megmarad.

Az autógyártók azért vannak különösen rossz helyzetben, mert nagyjából tavaly ilyenkor túl nagy megrendeléseket mondtak vissza a félvezetőgyártóknál ahhoz képest, hogy utána nagyon gyorsan helyreállt az autók iránti kereslet, először Kínában, aztán szerte a világban. Valójában azonban a chiphiány sokkal szélesebb kört érint, szinte minden olyan vállalatot, amely elektronikai eszközöket állít elő.

A járvány miatt otthonukba ragadt emberek ugyanis sokkal több laptopot, monitort, okostelefont, konzolt és sok más kütyüt vettek a munkához, tanuláshoz és szórakozáshoz, ennyire koncentrált keresletet pedig egyszerűen nem tudott kielégíteni a félvezetőipar. Ebben az ágazatban ráadásul a beruházási ciklus több év, így a problémák megoldását rövid távon inkább lehet várni a kereslet visszarendeződésétől a járvány előtti mintázatba, mint az új chipgyárak termelésbe állásától.

Ez persze nem vigasztalja azokat a cégeket, amelyek emiatt nem tudnak eleget termelni és értékesíteni. Az Apple 3-4 milliárd dolláros bevételkiesésre számít a mostani negyedévben, a Ford pedig úgy kalkulál, hogy 1,1 millió autót nem tud idén legyártani a félvezetők hiánya miatt. Egy ágazati elemző már januárban úgy becsülte, hogy az autógyártók 61 milliárd dollár bevételtől esnek el a chiphiány miatt, és azóta csak rosszabb lett a helyzet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autóvásárlók a chiphiány legnagyobb vesztesei AmerikábanA gyártók behozzák majd a lemaradást, de addig is a szűkösebb kínálat miatt a vevőknek mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, akkor is, ha használt kocsit vesznek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autógyártás autóipar BMW chiphiány Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. március 20. 12:56 Vállalat

Akár bírságot is kaphat a BYD a magyar gyára miatt az Európai Bizottságtól

A BYD számára nem lesz magyar munkaerő, magyar energia, de a hazai beszállítók sem állnak készen.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Fontos

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.