Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 29. 10:17 Vállalat

Végül a BMW-t is elérte a chiphiány

Mostanáig a BMW azon nagyon kevés autógyártó egyike volt, amelynek nem kellett korlátoznia termelését a globális chiphiány miatt, de már a bajor vállalatot is elérte a probléma.

Holnaptól kezdve három napon keresztül szünetel a Mini márkájú kocsik előállítása a csoport angliai, oxfordi gyárában, ami a 2019-es termelési szinttel számolva mintegy 2600 le nem gyártott autót jelent. Az üzemben abban az évben egész pontosan egyébként 222 340 Mini gördült le a szalagról, nagyjából 80 százalékban exportra.

A BMW regensburgi gyárában is csökkenteni kell a műszakok számát a félvezetők hiánya miatt. Ebben az üzemben jelenleg az X1, X2, továbbá az 1-es BMW és a 2-es Gran Tourer változata készül. Tavaly nagyjából 200 ezer kocsit gyártottak le Regensburgban.

Ahogy a Bloomberg cikke emlékezetet rá, a BMW már korábban is elismerte, hogy kihívást jelent a megfelelő mennyiségű chip beszerzése, de mostanáig még sikerült ezt megoldania. Az év elején még úgy tűnt az ágazatban, hogy legfeljebb pár hónapos problémáról lesz szó, és a második negyedévben nagyjából rendezni lehet a sorokat, a helyzet azonban csak rosszabb lett, és sokan már annak is örülnének, ha az év végére sikerülne egyenesbe jönni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözelharcot kell folytatnia a Volkswagennek, hogy autókat tudjon gyártaniBár nemrég még úgy látszott, hogy az idei első félévben megoldódik a chiphiány, most már inkább úgy tűnik, hogy a probléma egész évben megmarad.

Az autógyártók azért vannak különösen rossz helyzetben, mert nagyjából tavaly ilyenkor túl nagy megrendeléseket mondtak vissza a félvezetőgyártóknál ahhoz képest, hogy utána nagyon gyorsan helyreállt az autók iránti kereslet, először Kínában, aztán szerte a világban. Valójában azonban a chiphiány sokkal szélesebb kört érint, szinte minden olyan vállalatot, amely elektronikai eszközöket állít elő.

A járvány miatt otthonukba ragadt emberek ugyanis sokkal több laptopot, monitort, okostelefont, konzolt és sok más kütyüt vettek a munkához, tanuláshoz és szórakozáshoz, ennyire koncentrált keresletet pedig egyszerűen nem tudott kielégíteni a félvezetőipar. Ebben az ágazatban ráadásul a beruházási ciklus több év, így a problémák megoldását rövid távon inkább lehet várni a kereslet visszarendeződésétől a járvány előtti mintázatba, mint az új chipgyárak termelésbe állásától.

Ez persze nem vigasztalja azokat a cégeket, amelyek emiatt nem tudnak eleget termelni és értékesíteni. Az Apple 3-4 milliárd dolláros bevételkiesésre számít a mostani negyedévben, a Ford pedig úgy kalkulál, hogy 1,1 millió autót nem tud idén legyártani a félvezetők hiánya miatt. Egy ágazati elemző már januárban úgy becsülte, hogy az autógyártók 61 milliárd dollár bevételtől esnek el a chiphiány miatt, és azóta csak rosszabb lett a helyzet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autóvásárlók a chiphiány legnagyobb vesztesei AmerikábanA gyártók behozzák majd a lemaradást, de addig is a szűkösebb kínálat miatt a vevőknek mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, akkor is, ha használt kocsit vesznek.

Vállalat autógyártás autóipar BMW chiphiány Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2021. december 3. 16:17 Vállalat

A világ legnagyobb ételkiszállító cégei küzdenek egymással a magyar piacon

Az amerikai piac csaknem 60 százalékát uraló cég veszi meg a Woltot, így már a világ harmadik és negyedik legnagyobb szereplői állnak a két vezető hazai szolgáltató mögött.

Bucsky Péter
2021. december 3. 06:05 Vállalat

Halsperma-minősítéstől az űrbe: a közbeszerzési bajnok 4iG útja a legnagyobb magyar cégek közé

Ha minden tervezett felvásárlás megvalósul, a 4iG a magyar informatikai piac éllovasa lesz, jövőre akár 300 milliárd forint feletti árbevétel is összejöhet.

Bucsky Péter
2021. december 1. 06:36 Vállalat

Egyre merészebben görög a NER informatikai kis gömböce, a Digit is felfaló 4iG

Sokmilliárdos állami megrendelésekkel pumpálták fel a céget, amelyet pont az a német hadiipari óriás tőkésít fel, amelynek Magyarország az egyik rendszeres vásárlója.

Fontos

Váczi István
2021. december 5. 17:01 Adat

Nem elfogyott, hanem megromlott a leghatékonyabbnak mondott vakcina magyar készletének tizede

Hiába volt összességében sikeres a Szputnyik felhasználása Magyarországon, a jelek szerint kínos lenne elismerni, hogy közel 200 ezer adagnak végül lejárt a szavatossága.

Katona Hajnalka
2021. december 5. 13:04 Élet

Néha még a harag is lehet jó tanácsadó

Persze csak akkor, ha az ember azért haragszik, mert igazságtalanságot lát, mert ilyenkor hajlamosabb jobban segíteni az érintettnek.

Pálos Máté
2021. december 4. 15:35 Adat, Élet

A térségben csak Magyarországon nőtt a legfontosabb termékenységi mutató

Tavaly sem csökkent, és feltehetően még idén is nő a magyar termékenységi ráta. Ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy jóval több gyerek születne.