Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. március 14. 07:35 Élet, Vállalat

Az iskolák bezárása sokkolhatja az online élelmiszer-rendelést

Önkéntes vagy kötelező otthoni karantén esetén jó ötletnek tűnik az élelmiszer netes házhoz rendelése. Választási lehetőség van bőven, hiszen a nagyobb boltláncok a diszkontok kivételével mind működtetnek online boltokat. A magyar piacon az első fecske a G’Roby volt, majd 2013-tól belépett a Tesco, az utóbbi években pedig csatlakozott hozzájuk az Auchan, a Spar és a Príma is. Csakhogy ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy járvány idején elég lenne a kapacitásuk.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára azt mondta nekünk, hogy az utóbbi napokban a hagyományos bolti forgalom mellett természetesen az online csatornákon is nagyon megugrott a kereslet. Mivel az egyes boltok külön-külön nem kommunikálnak a koronavírussal kapcsolatos ügyekben (a sajtó felé csak az egységes üzeneteket közvetíti az OKSZ), nehéz lenne megbecsülni, hogy melyik áruházlánc online rendszere mekkora nyomás alatt áll.

Az biztos, hogy a többi kereskedelmi dolgozóhoz hasonlóan az online rendeléseket összekészítő és a kiszállító alkalmazottak terhelése is alaposan megnőtt. A Tesco korlátozni kényszerült bizonyos termékek rendelhető darabszámát, de részleteket hivatalosan erről sem lehet tudni, a többi lánc viszont még nem tett hasonló lépéseket.

Frissítés

A Tesco ma hajnalban értesítette online vásárlóit arról, hogy a következő hetekre új rendelkezéseket és limiteket vezetett be. Egyes kategóriákban 12 darabban korlátozták a vásárlónként megvehető mennyiséget, de a levél szerint így is előfordulhatnak átmeneti készlethiányok. A lánc figyelmeztet arra is, hogy a megszokottnál korábban betelhetnek a szállítási időpontok, ezért érdemes minél korábban foglalni (akár három hétre előre is lehet). A veszélyhelyzet ideje alatt csak online lehet fizetni.

Cseh tapasztalatok

Ahhoz, hogy megjósoljuk, mire lehet számítani, érdemes megnézni, hogy mi történt Csehországban, mert ott elterjedtebb az online rendelés, és a járvány lefolyása is valamivel előrébb tart, illetve a cseh kormány komolyabb intézkedéseket hozott az izolációra. A cseh sajtó beszámolói alapján 

az online élelmiszerpiacot akkor éri a sokk, amikor az iskolákat bezárják.

Mivel ekkor tömegesen maradnak otthon a lakosok, és megugrik az önkéntes karantént komolyan vevők száma, Csehországban azt tapasztalták, hogy az online rendelések amúgy sem csekély mennyisége megkétszereződött. Ez szinte elviselhetetlen terhelést okoz a logisztikának.

A rendszert nem lehet gyorsan nagyobb méretűre pumpálni. Az első intézkedés az, hogy a hagyományos boltokkal is rendelkező láncokban több embert állítanak át az online rendelések összekészítésére, de mivel általános munkaerőhiány van, már ezt sem egyszerű megoldani.

A kiszállítás logisztikájának pedig két nagy gátja van. Nem lehet gyorsan növelni a kisteherautó-flottát, mert a furgonokat speciális eszközökkel kell felszerelni, hogy például a hűtött árut vinni tudják. De ha lenne is gyorsan új furgon, ember biztosan nincs, aki vezesse az autót. A sofőrhiány ebben az ágazatban is régóta a legnagyobb probléma.

Persze az online vásárlási rendszerekben van egy automatikus gát a túlrendelésre: az időablak-foglalás kötelezettsége.

A szolgáltatás tehát nem úgy omlik össze, hogy nem jut el az áru a vevőkhöz, hanem úgy, hogy a vevők eleve meg sem tudják rendelni a szállítást az előttük álló napokban.

Mit tettek a cseh szolgáltatók? Amikor valaki leadott a Kosik nevű, vezető cseh élelmiszerszállítónak egy 600 kilogrammos megrendelést, hirtelen 50 kilogrammban korlátozták a rendeléseket. Persze ezt is könnyen kijátszhatja egy nagycsalád, ahol a családtagok külön-külön rendelik meg a maximumot, de ez mégsem jellemző.

A másik intézkedés a kiszállítási idő meghosszabbítása volt: ma már könnyen előfordulhat, hogy valahova éjszaka ér ki a futár a szállítmánnyal. Miután Orbán Viktor tegnap este bejelentette, hogy hétfőtől az iskolák idehaza is bezárnak – digitális oktatásra térnek át -, elképzelhető, hogy ezzel a lehetőséggel a magyar áruházak is élnek majd. Ezt azonban nehézzé teszi, hogy a futárok a járvány előtti időszakban is eleve sokat túlóráztak, többet nem nagyon tudnak vállalni.

Csehországban jelenleg már négy-öt nap az általános szállítási idő, pedig ott Magyarországgal ellentétben most már éjfélig, ráadásul még vasárnap is mennek a furgonok.

Az online kifizetett megrendeléseknél a futárok általában becsöngetnek, az ajtóban leteszik a csomagot, és azonnal távoznak, hogy ne kelljen fizikai közelségbe kerülniük a vásárlókkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRengeteg olyan étterem is kiszállításba kezd, ahol eddig hallani sem akartak rólaAz ételkiszállítással foglalkozó Wolthoz ötször annyi, főleg turistákból élő étterem jelentkezett, mint eddig összesen.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat élelmiszer házhoz szállítás kiskereskedelem koronavírus logisztika online rendelés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.