Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. március 14. 07:35 Élet, Vállalat

Az iskolák bezárása sokkolhatja az online élelmiszer-rendelést

Önkéntes vagy kötelező otthoni karantén esetén jó ötletnek tűnik az élelmiszer netes házhoz rendelése. Választási lehetőség van bőven, hiszen a nagyobb boltláncok a diszkontok kivételével mind működtetnek online boltokat. A magyar piacon az első fecske a G’Roby volt, majd 2013-tól belépett a Tesco, az utóbbi években pedig csatlakozott hozzájuk az Auchan, a Spar és a Príma is. Csakhogy ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy járvány idején elég lenne a kapacitásuk.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára azt mondta nekünk, hogy az utóbbi napokban a hagyományos bolti forgalom mellett természetesen az online csatornákon is nagyon megugrott a kereslet. Mivel az egyes boltok külön-külön nem kommunikálnak a koronavírussal kapcsolatos ügyekben (a sajtó felé csak az egységes üzeneteket közvetíti az OKSZ), nehéz lenne megbecsülni, hogy melyik áruházlánc online rendszere mekkora nyomás alatt áll.

Az biztos, hogy a többi kereskedelmi dolgozóhoz hasonlóan az online rendeléseket összekészítő és a kiszállító alkalmazottak terhelése is alaposan megnőtt. A Tesco korlátozni kényszerült bizonyos termékek rendelhető darabszámát, de részleteket hivatalosan erről sem lehet tudni, a többi lánc viszont még nem tett hasonló lépéseket.

Frissítés

A Tesco ma hajnalban értesítette online vásárlóit arról, hogy a következő hetekre új rendelkezéseket és limiteket vezetett be. Egyes kategóriákban 12 darabban korlátozták a vásárlónként megvehető mennyiséget, de a levél szerint így is előfordulhatnak átmeneti készlethiányok. A lánc figyelmeztet arra is, hogy a megszokottnál korábban betelhetnek a szállítási időpontok, ezért érdemes minél korábban foglalni (akár három hétre előre is lehet). A veszélyhelyzet ideje alatt csak online lehet fizetni.

Cseh tapasztalatok

Ahhoz, hogy megjósoljuk, mire lehet számítani, érdemes megnézni, hogy mi történt Csehországban, mert ott elterjedtebb az online rendelés, és a járvány lefolyása is valamivel előrébb tart, illetve a cseh kormány komolyabb intézkedéseket hozott az izolációra. A cseh sajtó beszámolói alapján 

az online élelmiszerpiacot akkor éri a sokk, amikor az iskolákat bezárják.

Mivel ekkor tömegesen maradnak otthon a lakosok, és megugrik az önkéntes karantént komolyan vevők száma, Csehországban azt tapasztalták, hogy az online rendelések amúgy sem csekély mennyisége megkétszereződött. Ez szinte elviselhetetlen terhelést okoz a logisztikának.

A rendszert nem lehet gyorsan nagyobb méretűre pumpálni. Az első intézkedés az, hogy a hagyományos boltokkal is rendelkező láncokban több embert állítanak át az online rendelések összekészítésére, de mivel általános munkaerőhiány van, már ezt sem egyszerű megoldani.

A kiszállítás logisztikájának pedig két nagy gátja van. Nem lehet gyorsan növelni a kisteherautó-flottát, mert a furgonokat speciális eszközökkel kell felszerelni, hogy például a hűtött árut vinni tudják. De ha lenne is gyorsan új furgon, ember biztosan nincs, aki vezesse az autót. A sofőrhiány ebben az ágazatban is régóta a legnagyobb probléma.

Persze az online vásárlási rendszerekben van egy automatikus gát a túlrendelésre: az időablak-foglalás kötelezettsége.

A szolgáltatás tehát nem úgy omlik össze, hogy nem jut el az áru a vevőkhöz, hanem úgy, hogy a vevők eleve meg sem tudják rendelni a szállítást az előttük álló napokban.

Mit tettek a cseh szolgáltatók? Amikor valaki leadott a Kosik nevű, vezető cseh élelmiszerszállítónak egy 600 kilogrammos megrendelést, hirtelen 50 kilogrammban korlátozták a rendeléseket. Persze ezt is könnyen kijátszhatja egy nagycsalád, ahol a családtagok külön-külön rendelik meg a maximumot, de ez mégsem jellemző.

A másik intézkedés a kiszállítási idő meghosszabbítása volt: ma már könnyen előfordulhat, hogy valahova éjszaka ér ki a futár a szállítmánnyal. Miután Orbán Viktor tegnap este bejelentette, hogy hétfőtől az iskolák idehaza is bezárnak – digitális oktatásra térnek át -, elképzelhető, hogy ezzel a lehetőséggel a magyar áruházak is élnek majd. Ezt azonban nehézzé teszi, hogy a futárok a járvány előtti időszakban is eleve sokat túlóráztak, többet nem nagyon tudnak vállalni.

Csehországban jelenleg már négy-öt nap az általános szállítási idő, pedig ott Magyarországgal ellentétben most már éjfélig, ráadásul még vasárnap is mennek a furgonok.

Az online kifizetett megrendeléseknél a futárok általában becsöngetnek, az ajtóban leteszik a csomagot, és azonnal távoznak, hogy ne kelljen fizikai közelségbe kerülniük a vásárlókkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRengeteg olyan étterem is kiszállításba kezd, ahol eddig hallani sem akartak rólaAz ételkiszállítással foglalkozó Wolthoz ötször annyi, főleg turistákból élő étterem jelentkezett, mint eddig összesen.

Élet Vállalat élelmiszer házhoz szállítás kiskereskedelem koronavírus logisztika online rendelés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2022. január 26. 09:54 Élet

A G7 újságírója nyerte a Minőségi Újságírásért Díjat

Bucsky Péter kollégánknak ítélte a decemberi Minőségi Újságírás Díjat a Főszerkesztők Fóruma hiánypótló cikksorozatáért, amely az uniós támogatásokat nyert cégeket és a támogatásnak a teljesítményükre gyakorolt hatásukat elemezte makrogazdasági dimenziókban.

Katona Hajnalka
2022. január 24. 17:37 Élet

Még mindig nem minden az, aminek látszik a térképeken

Bár minden eddiginél több adat van a térképkészítők kezében, még mindig csak a valóság egyszerűsített mását látjuk.

Hobot Péter
2022. január 22. 12:58 Élet, Pénz

G7 inflációs kvíz: mennyibe került a banán két éve? És a liszt?

Tudtad követni, hogy mely termékek drágulása járul hozzá a legerősebben az inflációhoz, és hogy melyik társadalmi csoportokat érintette leginkább?

Fontos

Jandó Zoltán
2022. január 26. 16:27 Adat

Tényleg szinte mindenki covidos az országban, akit tesztelnek?

Sokkal nagyobb az átfertőzöttség, mint korábban bármikor, de ez nem jelenti azt, hogy négyből három tesztelt covidos. A tényleges pozitivitási ráta 40 százalék körül lehet.

Bucsky Péter
2022. január 26. 06:55 Közélet, Vállalat

Idehaza extraprofitot, külföldön csak veszteséget termel a kormány kedvenc útépítő cége

Próbál külföldön terjeszkedni a Duna Aszfalt, de az eredmények egyelőre nem említhetők egy lapon az idehaza elért kiemelkedő növekedéssel és profitrátával.

Váczi István
2022. január 25. 15:04 Világ

Mi lesz, ha Putyin elzárja a gázcsapot?

A piaci gázár elszállna, de még sokáig nem fogyna ki a földgázból az EU, ha odáig fajulnának a dolgok, hogy Oroszország teljesen leállítja az exportját.