Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. február 28. 12:03 Vállalat, Világ

Gigantikus hidrogénüzemet építenek a hollandok, még a németek is tőlük vásárolhatnak

Három holland társaság, a Shell, a Gasunie és a Groningen Seaports bejelentette, hogy a Groningenhez közeli Eemshaven tengeri kikötőjénél megépítik Európa legnagyobb olyan hidrogéntermelő üzemét, amely csak megújuló energiaforrásokat használ.

A projekt gigantikus méretű, és – ahogy a Der Spiegel is írja – a helyszínválasztás sem véletlen: Eemshavenből ugyanis a ma még földgázt szállító vezetékrendszeren keresztül a hidrogént el tudják juttatni a német ipar központjába, a Ruhr-vidékre is.

A NortH2 nevű üzem 2040-ben már évi 800 ezer tonna hidrogént állíthat elő, és a gyár egy tengerre telepített szélerőműparkból szerzi majd a gyártáshoz szükséges energiát.

A hidrogént ma még döntően földgázból nyerik ki, vagyis nem megújuló a forrása, a gáz legnagyobb felhasználója pedig a vegyipar, azon belül az ammóniagyártás (amely a műtrágyák alapanyaga). A hidrogénnek azonban sokan nagy jövőt jósolnak általános zöld energiaforrásként, ha ugyanis sikerül megújuló energia befektetésével, például vízből előállítani, akkor felhasználásakor az elektromos áram mellett csak víz és némi hő keletkezik, és ezzel zöld módon zárul a kör.

A hidrogénnel hajtott járművek tulajdonképpen elektromos árammal mennek, csak nem lítium-ionos akkumulátorokat, hanem hidrogént visznek magukkal, és azt egy üzemanyagcellában, helyben alakítják árammá. A hidrogénnek így előnye van az akkumulátorral szemben, folyamatos táplálással az áram előállítása is folyamatossá tehető, vagyis a lemerülő akkumulátorokkal szemben nincs szükség újratöltésre. (Hidrogént pedig elég gyorsan lehet tankolni.)

A hidrogén előállítása nagyon energiaigényes folyamat, az eemshaveni üzemnek várhatóan annyi áramra lesz szüksége, amely 12 millió háztartást tudna ellátni. A projekt finanszírozásáról a cégek nem árultak el részleteket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElhárulhat a hidrogénes autózás előtti egyik nagy akadályOlcsóbb és hatékonyabb vízbontást ígérő megoldással álltak elő ausztrál kutatók, ami segítheti a hidrogénhajtású kocsik elterjedését.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ energia Groningen hidrogén Hollandia megújuló energia Ruhr vidék Shell szélerőmű üzem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.