Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. december 16. 12:26 Tech

Elhárulhat a hidrogénes autózás előtti egyik nagy akadály

A hidrogén egy ideje egyike azoknak az üzemanyagoknak, amelyek eséllyel pályáznak a benzin és a gázolaj leváltására a közlekedésben, az elterjedése előtt álló akadályok miatt azonban le van maradva az akkumulátoros-elektromos hajtásláncokhoz képest. A legnagyobb probléma az előállítással kapcsolatos: ha földgázból nyerik, azzal klímavédelmi szempontból nem sokra megyünk, a másik módszer, a vízbontás költségszintje viszont egyelőre nem igazán versenyképes.

Ennek az az egyik oka, hogy a folyamathoz a vízbontásnál használt felületeket ritka és ezért drága anyagokkal kell bevonni, leginkább ruténiummal, platinával és irídiummal. A napokban azonban olyan kísérleti eredményekkel jelentkeztek ausztrál kutatók, amelyeknél a sokkal nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló, ezért jóval olcsóbb vasat és nikkelt használták, ráadásul a kémiai reakció fel is gyorsult, miközben kisebb energiabefektetésre volt szükség.

A vízbontásnál eddig általában két elektródot használtak, amelyeknél elektromosság hatására szétválik a hidrogén és az oxigén. Az előbbit pedig fel tudják használni autók üzemanyagcelláiban áramtermelésre, így hajtva meg a járműveket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

„Bevonjuk az elektródokat az általunk kifejlesztett katalizáló anyaggal, csökkentve az energiafogyasztást. A katalizátorunk nanoméretű felszínén a vas és a nikkel atomi szinten találkozik, és itt történik a vízbontás”

– magyarázza Chuan Zhao, a kutatást vezető Új-dél-walesi Egyetem (UNSW Sydney) kémia professzora. Hozzátette: eredményeik szerint a nikkel-vas katalizátor ugyanolyan hatékonysággal alkalmazható a hidrogéntermelésre, mint a platinát használó.

További előny, hogy a nikkel-vas elektród a hidrogén és az oxigén előállítására is alkalmas, ezért nemcsak azzal tudják csökkenteni a költségeket, hogy olcsó anyagokat használnak, hanem azzal is, hogy csak egy katalizátorra van szükség kettő helyett.

Az biztos, hogy a felhasznált anyagok ára között több nagyságrendnyi különbség van: a platina több mint kétezerszer drágább a nikkelnél, a vas pedig az utóbbihoz képest is fillérekbe kerül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy teljesen zöld hidrogénes autóval 1900 forintba kerül ma 100 kilométerEgy teljes mértékben környezetbarát francia töltőállomás adatai azt mutatják, hogy legalább 6 euróba kerül 1 kilogramm hidrogén előállítása.

Zhao professzor megjegyezte, régóta beszélnek a hidrogén gazdaságról, de most végre tényleg úgy néz ki, hogy hamarosan elérkezik az ideje. Hozzátette, reméli, hogy az eredményeikkel a mai benzinkutakhoz hasonló hidrogéntöltő állomások helyben tudnak majd vizet bontani, például napenergia segítségével. A tankolás pedig már ma is csak annyi időt vesz igénybe, mint a benzin vagy a gázolaj esetében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzennyezők helyett közterületi levegőszűrők is lehetnének az autókHype vagy reális lehetőség a Hyundai marketingkampánya a sportolóról, aki kipufogógázban fut, és nem lesz semmi baja?

Tech autózás hidrogén katalizátor nikkel platina vas vízbontás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2020. január 19. 17:20 Tech

Már ötezer forintból elkezdhetünk okosotthont építeni

A telefonról is vezérelhető világítás lehet a kapudrog a nem informatikus tömegek számára, legalábbis az Ikea ebben bízik.

Váczi István
2020. január 17. 10:30 Tech

Önállóan szállt fel az Airbus egyik utasszállítója

Sikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat.

Andersen Dávid
2020. január 12. 12:15 Tech

Merre megy tovább a mesterséges intelligencia 2020-ban?

Tűpontos marketing az interneten, orwelli megfigyelőtechnológia, robotok által írt filmek. Azaz az idén is folytatódhat az AI menetelése.

Fontos

Stubnya Bence
2020. január 22. 16:15 Pénz

Barry Eichengreen: Nem kell elsietni a magyar euróbevezetést

A német gazdaság bajban van, és ebből nekünk is le kell vonnunk a következtetéseket. Barry Eichengreenel, a Kaliforniai Egyetem professzorával interjúztunk.

Bucsky Péter
2020. január 22. 06:53 Élet

Teljesen értelmetlen és drága lecserélni a vízórákat, de legalább néhányan megélnek belőle

Európai összevetésben sokba kerül, bürokratikus és fölösleges a nyolc évente kötelező vízóracsere. De közel tízezret spórolhatunk, ha magunknak csináljuk.

Avatar
2020. január 21. 17:48 Közélet

Nem a módszertan a fő gond az inflációval, hanem az, hogy magas

Kétely övezi az inflációs mutatókat Magyarországon. De a helyzet az, hogy magas az infláció, és a hatóságok ezt csak erősítik.