Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. december 16. 12:26 Tech

Elhárulhat a hidrogénes autózás előtti egyik nagy akadály

A hidrogén egy ideje egyike azoknak az üzemanyagoknak, amelyek eséllyel pályáznak a benzin és a gázolaj leváltására a közlekedésben, az elterjedése előtt álló akadályok miatt azonban le van maradva az akkumulátoros-elektromos hajtásláncokhoz képest. A legnagyobb probléma az előállítással kapcsolatos: ha földgázból nyerik, azzal klímavédelmi szempontból nem sokra megyünk, a másik módszer, a vízbontás költségszintje viszont egyelőre nem igazán versenyképes.

Ennek az az egyik oka, hogy a folyamathoz a vízbontásnál használt felületeket ritka és ezért drága anyagokkal kell bevonni, leginkább ruténiummal, platinával és irídiummal. A napokban azonban olyan kísérleti eredményekkel jelentkeztek ausztrál kutatók, amelyeknél a sokkal nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló, ezért jóval olcsóbb vasat és nikkelt használták, ráadásul a kémiai reakció fel is gyorsult, miközben kisebb energiabefektetésre volt szükség.

A vízbontásnál eddig általában két elektródot használtak, amelyeknél elektromosság hatására szétválik a hidrogén és az oxigén. Az előbbit pedig fel tudják használni autók üzemanyagcelláiban áramtermelésre, így hajtva meg a járműveket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

„Bevonjuk az elektródokat az általunk kifejlesztett katalizáló anyaggal, csökkentve az energiafogyasztást. A katalizátorunk nanoméretű felszínén a vas és a nikkel atomi szinten találkozik, és itt történik a vízbontás”

– magyarázza Chuan Zhao, a kutatást vezető Új-dél-walesi Egyetem (UNSW Sydney) kémia professzora. Hozzátette: eredményeik szerint a nikkel-vas katalizátor ugyanolyan hatékonysággal alkalmazható a hidrogéntermelésre, mint a platinát használó.

További előny, hogy a nikkel-vas elektród a hidrogén és az oxigén előállítására is alkalmas, ezért nemcsak azzal tudják csökkenteni a költségeket, hogy olcsó anyagokat használnak, hanem azzal is, hogy csak egy katalizátorra van szükség kettő helyett.

Az biztos, hogy a felhasznált anyagok ára között több nagyságrendnyi különbség van: a platina több mint kétezerszer drágább a nikkelnél, a vas pedig az utóbbihoz képest is fillérekbe kerül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy teljesen zöld hidrogénes autóval 1900 forintba kerül ma 100 kilométerEgy teljes mértékben környezetbarát francia töltőállomás adatai azt mutatják, hogy legalább 6 euróba kerül 1 kilogramm hidrogén előállítása.

Zhao professzor megjegyezte, régóta beszélnek a hidrogén gazdaságról, de most végre tényleg úgy néz ki, hogy hamarosan elérkezik az ideje. Hozzátette, reméli, hogy az eredményeikkel a mai benzinkutakhoz hasonló hidrogéntöltő állomások helyben tudnak majd vizet bontani, például napenergia segítségével. A tankolás pedig már ma is csak annyi időt vesz igénybe, mint a benzin vagy a gázolaj esetében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzennyezők helyett közterületi levegőszűrők is lehetnének az autókHype vagy reális lehetőség a Hyundai marketingkampánya a sportolóról, aki kipufogógázban fut, és nem lesz semmi baja?

Tech autózás hidrogén katalizátor nikkel platina vas vízbontás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2022. augusztus 12. 04:34 Élet, Tech

Kapható a boltban, csökkenti a rezsit, de nem használhatod: káosz van az erkélynapelemek körül

Feltehetem? Mi van, ha feljelent a szomszéd? Miért nem engedik Magyarországon, ha máshol egy uniós rendeletre hivatkozva szabad használni?

Pálos Máté
2022. augusztus 10. 09:44 Tech

A gyártókon kívül senkinek sem jó, hogy három év után ki kell dobni a telefont, mégis nehéz változtatni

A nagy márkák többsége jelenleg még azt sem teszi meg, hogy elárulja a termékével kapcsolatban a betervezett életciklust.

Avatar
2022. augusztus 7. 04:34 Tech

2035-től ugyan villanyautóké lenne a főszerep Európában, de odáig eljutni nagyon nehéz lesz

2035-től nem lehet olyan új autót forgalomba helyezni az EU-ban, amit fosszilis üzemanyag hajt. A szabályozás elég szigorú, és a szakértők attól tartanak, hogy komoly véráldozatokkal fog járni.

Fontos

Bőgel György
2022. augusztus 11. 18:03 Vállalat

Rengeteg magyar köszönheti munkahelyét a kiszervezéseknek, de megtörőben a lendület

Számos csapás érte a közelmúltban a nemzetközi gazdasági integrációt, a sokszereplős nemzetközi ellátási láncokat, felhívva a figyelmet a rendszer sebezhetőségére.

Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 14:24 Világ

Forradalmi az amerikai klímavédelmi csomag, de az 1,5 fokos célt bukjuk vele

Több amerikai elnök is nekifutott már, de ez az első alkalom, hogy egy klímacsomagot sikerült átnyomni a szenátuson. Ez nagy dolog, még ha sok baj is van a törvénnyel.

Avatar
2022. augusztus 11. 04:34 Világ

Őrültség rakétákkal lőni Európa legnagyobb atomerőművét, de lehet-e Csernobil Zaporizzsjából?

Példa nélküli, hogy egy működő atomerőmű körül harcok dúljanak, a felek egymást vádolják azzal, hogy nukleáris katasztrófát kockáztatnak.