Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. október 27. 12:13 Élet

Szennyezők helyett közterületi levegőszűrők is lehetnének az autók

A járművek a szigorodó emissziós szabályoknak és a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően egyre kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, ez még akkor is igaz, ha a dízelbotrányban az ipar ebből a szempontból nagyon megégette magát. Valamennyi káros anyag azonban még a legújabb járművekből is kerül a levegőbe, pedig elvileg meg is lehetne fordítani a képletet: ha az autók mozgás közben amúgy is keresztbe-kasul szelik a levegőt, ráadásul az üzemanyag elégetéséhez szükségük van oxigénre, miért ne lehetnének egyúttal olyan berendezések is, amelyek végső soron megszűrik, megtisztítják a levegőt?

A Hyundai spanyol kirendeltsége egy látványos marketingakció keretében valami hasonlóra gondolt, amikor Mireia Belmonte olimpiai bajnok úszónőt egy olyan futópadra tette, amely egy nagy léggömbbe zárva kizárólag egy autó kipufogójából kapott levegőt. A kísérlet persze sikerült, Belmonte makk egészséges maradt, az eseményről pedig reklámvideó készült:

Természetesen az úszónő nem egy átlagos kocsi kipufogógázában fut. A Hyundainak ez a modellje hidrogént tankol, és abból fejleszt elektromos áramot a hajtáshoz, vagyis egy üzemanyagcellás autó. A hidrogénes technológia előnyeiről és nehézségeiről korábban mi is részletesen írtunk, most az előnyök közül emelnénk ki azt, hogy az ilyen motorral hajtott autó csak vizet és kis mennyiségű hőt bocsát ki. Az üzemanyagcella ugyanis a levegőből származó oxigénnel lépteti reakcióba az üzemanyagként tankolt hidrogént, és így elektromos áramtermelés közben víz jön létre.

Az üzemanyagcellába nem lehet beengedni közvetlenül az utca levegőjét, mindenképpen meg kell előtte tisztítani a szennyeződésektől, vagyis

a Hyundai nagy tisztítóprojektje mögött jelentős mértékben egy technológiai szükségszerűség áll.

Ezt egyébként maguk a koreaiak sem titkolják, ahogy egy tavalyi videós anyagban egy brit mérnök magyarázza, a mai modern (normál hajtású) autókban is ki szokták szűrni a levegőből a szennyeződéseket, általában 5 mikron szemcseméretig. A Hyundai a kérdéses hidrogénhajtású modelljében csak annyival ment tovább, hogy 2,5 mikronra vitte le a méretet, ami első hallásra nem nagy dolog, de valójában az, mert ez azt jelenti, hogy csaknem teljesen megtisztította a levegőt.

A Hyundai három lépcsőben szűri a levegőt, az elsőben a részecskék 97 százaléka akad fenn, de már itt kiszedik a kén-dioxidot és a nitrogén-oxidokat is. Már ez is elég tiszta levegő, de egy második lépésben egy folyadékfelületen nyeletik el a maradékot, majd az üzemanyagcellába belépéskor egy karbonszálas papírszűrőn is keresztülvezetik, így érik el a 99,9 százalékos tisztítást. Ezért nem túlzás azt állítani, hogy egy ilyen autó valójában egy köztéri levegőszűrő is egyben (a leválasztott szennyeződések nem jutnak ki a járműből).

A hidrogénhajtás egyéb problémái mellett most már csak azt kellene megoldani, hogy maga a hidrogén is zöld üzemanyag legyen, mert jelenleg nem nagyon tekinthető annak. A hidrogéngázt ugyanis ma még döntően földgázból nyerik ki, amely egyrészt nem megújuló forrás, másrészt a folyamat során is van némi károsanyag-kibocsátás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy teljesen zöld hidrogénes autóval 1900 forintba kerül ma 100 kilométerEgy teljes mértékben környezetbarát francia töltőállomás adatai azt mutatják, hogy legalább 6 euróba kerül 1 kilogramm hidrogén előállítása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Élet autó hidrogén Hyundai levegő levegőtisztaság üzemanyagcella Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Katona Hajnalka
2021. december 5. 13:04 Élet

Néha még a harag is lehet jó tanácsadó

Persze csak akkor, ha az ember azért haragszik, mert igazságtalanságot lát, mert ilyenkor hajlamosabb jobban segíteni az érintettnek.

Pálos Máté
2021. december 4. 15:35 Adat, Élet

A térségben csak Magyarországon nőtt a legfontosabb termékenységi mutató

Tavaly sem csökkent, és feltehetően még idén is nő a magyar termékenységi ráta. Ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy jóval több gyerek születne.

Pálos Máté
2021. november 30. 14:12 Élet

Karikó Katalin a Szegedi Egyetem professzora lett, és induló kutatására fordítja az egyik legrangosabb díja után járó 53 millió forintot

A 2022-es Jeantet-Collen-díjat a transzlációs orvostudományért Karikó Katalin magyar, valamint Uğur Şahin és Özlem Türeci német kutatók megosztva kapjták.

Fontos

Török Zoltán
2021. december 7. 17:46 Pénz

Mit tanulhatunk Harry Pottertől az inflációról?

A sorozat első kötetében elpusztították a bölcsek kövét, így a későbbiekben nem fenyegette infláció a szereplőket. A mi világunkban ez kicsit bonyolultabb.

Jandó Zoltán
2021. december 7. 16:37 Pénz, Vállalat

Kiderült, kinek adta el az állam a volt Malév-székházat 3,8 milliárdért

Az a vállalkozó szerezte meg az államtól a Malév-székházat, aki a budapesti repülőteret épp az állammal közösen vásárolná meg. Nem ez volt az első hatalmas ügylet a felek között.

Mészáros R. Tamás
2021. december 7. 06:51 Adat, Világ

Zakatol, de nem jut előre a Magyarország nevű összeszerelő üzem

A magyar gazdaságban megtermelt érték egyre nagyobb részét exportáljuk, de nem lépünk feljebb a nemzetközi termelési láncokban az OECD friss adatai szerint.