Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. október 27. 12:13 Élet

Szennyezők helyett közterületi levegőszűrők is lehetnének az autók

A járművek a szigorodó emissziós szabályoknak és a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően egyre kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, ez még akkor is igaz, ha a dízelbotrányban az ipar ebből a szempontból nagyon megégette magát. Valamennyi káros anyag azonban még a legújabb járművekből is kerül a levegőbe, pedig elvileg meg is lehetne fordítani a képletet: ha az autók mozgás közben amúgy is keresztbe-kasul szelik a levegőt, ráadásul az üzemanyag elégetéséhez szükségük van oxigénre, miért ne lehetnének egyúttal olyan berendezések is, amelyek végső soron megszűrik, megtisztítják a levegőt?

A Hyundai spanyol kirendeltsége egy látványos marketingakció keretében valami hasonlóra gondolt, amikor Mireia Belmonte olimpiai bajnok úszónőt egy olyan futópadra tette, amely egy nagy léggömbbe zárva kizárólag egy autó kipufogójából kapott levegőt. A kísérlet persze sikerült, Belmonte makk egészséges maradt, az eseményről pedig reklámvideó készült:

Természetesen az úszónő nem egy átlagos kocsi kipufogógázában fut. A Hyundainak ez a modellje hidrogént tankol, és abból fejleszt elektromos áramot a hajtáshoz, vagyis egy üzemanyagcellás autó. A hidrogénes technológia előnyeiről és nehézségeiről korábban mi is részletesen írtunk, most az előnyök közül emelnénk ki azt, hogy az ilyen motorral hajtott autó csak vizet és kis mennyiségű hőt bocsát ki. Az üzemanyagcella ugyanis a levegőből származó oxigénnel lépteti reakcióba az üzemanyagként tankolt hidrogént, és így elektromos áramtermelés közben víz jön létre.

Az üzemanyagcellába nem lehet beengedni közvetlenül az utca levegőjét, mindenképpen meg kell előtte tisztítani a szennyeződésektől, vagyis

a Hyundai nagy tisztítóprojektje mögött jelentős mértékben egy technológiai szükségszerűség áll.

Ezt egyébként maguk a koreaiak sem titkolják, ahogy egy tavalyi videós anyagban egy brit mérnök magyarázza, a mai modern (normál hajtású) autókban is ki szokták szűrni a levegőből a szennyeződéseket, általában 5 mikron szemcseméretig. A Hyundai a kérdéses hidrogénhajtású modelljében csak annyival ment tovább, hogy 2,5 mikronra vitte le a méretet, ami első hallásra nem nagy dolog, de valójában az, mert ez azt jelenti, hogy csaknem teljesen megtisztította a levegőt.

A Hyundai három lépcsőben szűri a levegőt, az elsőben a részecskék 97 százaléka akad fenn, de már itt kiszedik a kén-dioxidot és a nitrogén-oxidokat is. Már ez is elég tiszta levegő, de egy második lépésben egy folyadékfelületen nyeletik el a maradékot, majd az üzemanyagcellába belépéskor egy karbonszálas papírszűrőn is keresztülvezetik, így érik el a 99,9 százalékos tisztítást. Ezért nem túlzás azt állítani, hogy egy ilyen autó valójában egy köztéri levegőszűrő is egyben (a leválasztott szennyeződések nem jutnak ki a járműből).

A hidrogénhajtás egyéb problémái mellett most már csak azt kellene megoldani, hogy maga a hidrogén is zöld üzemanyag legyen, mert jelenleg nem nagyon tekinthető annak. A hidrogéngázt ugyanis ma még döntően földgázból nyerik ki, amely egyrészt nem megújuló forrás, másrészt a folyamat során is van némi károsanyag-kibocsátás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy teljesen zöld hidrogénes autóval 1900 forintba kerül ma 100 kilométerEgy teljes mértékben környezetbarát francia töltőállomás adatai azt mutatják, hogy legalább 6 euróba kerül 1 kilogramm hidrogén előállítása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet autó hidrogén Hyundai levegő levegőtisztaság üzemanyagcella Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2025. január 22. 10:04 Adat, Élet

Csökkenni kezd a munkások és középvezetők közötti bérszakadék?

Gyorsabban nőtt tavaly a betanított munkások bére, mint a középvezetőké nem reprezentatív felmérések szerint, ami trendváltozásra utalhat.

Stubnya Bence
2025. január 20. 11:05 Adat, Élet

Megfeleződött az optimista magyarok száma négy év alatt

Hazánknál csak Görögországban és Olaszországban volt kisebb az optimisták aránya az EU tagállamainak mezőnyében a Eurofound tavalyi felmérése szerint.

Avatar
2025. január 19. 17:33 Adat, Élet

Túl olcsó a parkolás, így még több dugó lesz Budapesten

A jövő évi emelés után is kicsi lesz a parkolási díj visszatartó hatása. Bécsben és Bukarestben a jelentős áremelés mellett megszűnt az ingyenes parkolás.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. január 24. 11:03 Adat, Közélet

Már az elején elvéthetjük az egymilliós átlagbérhez vezető utat

Önmagában nem néz ki rosszul a bérdinamika, de a lassuló trend alapján nagyon meglepő lenne, ha időre elérnénk a kormányzati ígéret kiindulópontját.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 13:43 Pénz, Világ

Jól fizet az orosz biznisz, csak lehet, hogy elveszik a profitot

A Raiffeisen kétmilliárd eurós büntetése jól mutatja, hogy milyen könnyen semmivé válhat az Oroszországban maradt nyugati cégek által megtermelt nyereség.