A KGHM Polska Miedz nevű lengyel bányaipari vállalat már teszteli a 4×4 Sokół fantázianéven futó elektromos terepjárókat, amiket egy lengyel cég, az Innovation AG fejlesztett. A terepjáró valójában nem teljesen saját modell, a cég csak az elektromos rendszert fejlesztette bele, és egy eredetileg benzines Land Rover Defendert alakítottak így át elektromos meghajtásúvá.
A KHGM bányáiban összesen nagyjából 2000 kilométernyi földalatti és föld feletti út van, ezeken az utakon pedig nagyjából napi átlag 130 kilométert tesz meg a cég flottájába tartozó körülbelül 300 terepjáró. A járműveket nyersanyagok szállítására és a bánya területén belüli közlekedésre is használják. Az eddigi tesztek alapján a Sokółok egy töltéssel 200 kilométer megtételére voltak képesek.
“Ez egy újabb lépés a kibocsátás csökkentése felé, amivel egyúttal javítjuk a munkakörülményeket a földalatti munkaterületeken” – mondta Adam Bugajczuk, a KGHM alelnöke a Puls Biznesu nevű lengyel üzleti lapnak. Bugajczuk emellett az is hangsúlyozta, hogy az elektromos autók üzemeltetésével a cég pénzt is spórolhat. A terepjárót tesztelték már külszíni bányánál és erdőben, most pedig az alsó-Sziléziában található Żelazny Most nevű bányatónál tesztelik a járműveket, ami az eddigi legnehezebb terep.
A Land Rover Defendereket évek óta használják a KHGM bányáiban, ezek közül néhányat alakított át az Innovation AG*Az AG nem arra utal, hogy ez egy német részvénytársaság, hanem a cég elnökének és alapítójának, Albert Gryszczuknak a monogramja. az úgynevezett EVACT-technológia segítségével (Electric Vehicle Acquisition and Control Technology). Ez a rendszer követi az akkumulátor, az inverter és a motor működését.
A tesztelt járművek teljesítménye 220 kW, a motor forgatónyomatéka pedig 350 Nm, ami a dízeles modellek teljesítményéhez hasonló. A elektromos motor csak 20 kilót nyom. A KHGM mérnöke, Wojciech Sygnatowicz szerint az is nagy előnye a terepjárónak, hogy könnyedén fel tud menni akár 45 fokos emelkedőkön is.
A cég mérnökei a teszt során felmérik, hogy milyen teljesítményt nyújtanak az elektromos járművek. A 4×4 Sokół mellett más elektromos bányajárműveket is tesztelnek, mielőtt döntenek a beszerzésről.
A KGHM az egyik legnagyobb bányaipari cég Lengyelországban, ami világszerte 34 ezer embert alkalmaz. A KHGM részvényeivel 1997 óta tőzsdén is lehet kereskedni, de a cég a mai napig részben állami tulajdonban van. A vállalatnak kilenc külszíni és földalatti bányája van Lengyelországban, Kanadában, az Egyesült Államokban és Chilében. Főleg rezet, réz-szulfátot, aranyat, ezüstöt, nikkelt, és ólmot bányásznak.
Vállalat
Fontos