Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. október 10. 11:58 Vállalat

Csődbe ment egy korábban itthon is népszerű, legendás kerékpármárka gyártója

A rendszerváltás óta harmadszor dőlt be a szocializmus idején Magyarországon is népszerű Favorit kerékpárok gyártója. Az ügy sok részlete, fordulata a magyar gazdasági életből is ismerős lehet.

A csehországi Rokycanyban még a 20-as években kezdődött a bicikligyártás, 1951 óta nem kevesebb mint 2,5 millió biciklit állítottak elő. A rendszerváltás után azonban a cég nehezen küzdött meg az olcsó importtal, ráadásul a mountain bike-ok népszerűségét sem ismerte fel időben.

2011-ben egy szlovák vállalkozó, Richard Galovic vette meg ötmillió cseh koronáért a márkát, amely még ma is az egyik legismertebb cseh brandnek számít. Az üzletember állami támogatást kapott munkahelyteremtésre, és négy évet szánt a Favorit piaci visszatérésének előkészítésére. Az időszak vége felé reklámfilmet is készítettek:

Galovic azt tervezte, hogy a kerékpárok formatervében meglovagolja a retródivatot, miközben a váz könnyű, szénszálas anyagból épül, a bicikli korszerű kiegészítőket kap, a vevők pedig egyedi igényeket is megfogalmazhatnak. A design elnyerte a neves Red Dot díjat, ugyanakkor egy évek óta tartó jogvitát is eredményezett. A sokszorosan díjazott formatervező, Petr Novague 1,4 millió koronát követel bíróságon a cégtől, mondván, nem fizette ki. Richard Galovic ugyanakkor azt állítja, hogy az első terv elkészítése után megszakította a szakemberrel a közös munkát. A Seznam Zprávy című lap által elért források ugyanakkor inkább a designer álláspontját támasztják alá.

A szlovák üzletember szerint cége 2015-ben és 2016-ban több száz kerékpárt adott el, és mindkét évben 31 millió korona árbevételre tett szert. Ennek azonban nem lehet utánanézni, mert a cég – az előírásokat megszegve – nem adott le beszámolókat.

Miután a gyártás elindult a lengyel határhoz közeli Jeseníkben 2015-ben, Galovic magabiztosan azt mondta egy tévéinterjúban, hogy év végére el akarja érni a nullszaldót, és akár ötezer kerékpárt is tudnak egy évben gyártani. A Seznam Zprávynak név nélkül nyilatkozó egyik korábbi alkalmazott azonban azt mondta, hogy legfeljebb 50 készült el az első évben, mert a munkaügyi hivatal által küldött képzetlen embereket sokáig tartott betanítani. Mire ez megtörtént, letelt az egy év, amíg az állam fizette a bérüket, a gyártás pedig be is fejeződött Jeseníkben. Pedig a médiajelenlét ekkor is megvolt:

Galovic az 50-es évek óta bevált helyszínre, Rokycanyba költöztette a gyártást, amely azonban csak egy évig ment teljes sebességgel. A szlovák üzletember a nehézségeket azzal magyarázta, hogy a külföldi terjeszkedés elvitte a forrásokat, a vállalkozásba 70 millió koronával beszállni készülő befektető pedig visszalépett.

Ezt követően legfeljebb száz kerékpár készült évente korábbi alkalmazottak szerint, akik úgy vélték, hogy részben a hibás árképzés miatt dőlt be a munkahelyük. Bár a szénszálas váz és az egyedi igények figyelembe vétele miatt szó sem lehetett tömegtermékről, az 54 ezer koronánál (jelenlegi árfolyamon 700 ezer forint) kezdődő árak ezen túl is erősen leszűkítették a piacot. Ilyen áron csak prémium minőséget lehet eladni, átütő marketinggel megtámogatva – nem egy sikerrecept egy olyan márka számára, amely a nosztalgiára épít, és nincs mögötte kellő tőkeerő.

Idén aztán egyik probléma érte a másikat. A dolgozók januártól már nem kaptak fizetést, március végén pedig váratlanul új tulajdonos toppant be Pavel Sedlak személyében. Átnevezte a céget RC Orange-ra, mivel azonban továbbra sem fizetett, a dolgozók kezdeményezése nyomán csődeljárás kezdődött a céggel szemben. Sok reményük nem lehet, Sedlak ugyanis a cseh cégnyilvántartás szerint 105 cégben volt ügyvezető vagy tulajdonosi képviselő, amelyek közül 45-öt már töröltek, továbbiak ellen pedig felszámolási vagy csődeljárás van folyamatban.

Ha a magyar viszonyokból indulunk ki, akkor valószínűleg egy cégtemetőt üzemeltető illetőről van szó,

aki azzal keres pénzt, hogy nála múlnak ki a problémás vállalkozások, a tartozásaikkal együtt.

Galovic nem akart nyilatkozni az eladásról, de arról beszélt, hogy nem hagyott fel bicikligyártási terveivel, városi és terepkerékpárokat is ígérve. Ismét csak a hazai tapasztalatok alapján még az sem lenne meglepő, ha ehhez a Favorit márkanevet is kihalászná a felszámolás alá kerülő volt cégéből egy kisebb összegért.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBicikligyártásban még a franciákat és a hollandokat is megelőzhetjükHa tényleg évi 1 millió bringát fog készíteni a világ legnagyobb gyártója Gyöngyösön, akkor az európai negyedik hely is meglehet.

Vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. október 11. 16:00 Közélet, Vállalat

Tízmilliárdokat költött Borkai városában telkekre az Audi

Kifejezetten sokat áldozott az Audi azokra a korábbi szántókra, ahol később az autógyártó logisztikai központja épült fel.

Torontáli Zoltán
2019. október 11. 14:47 Vállalat, Világ

Embertelenebbek lesznek a helyi vállalkozók, ha sok multi jelenik meg egy országban

Olyan felmérés jelent meg, amely ugyan mexikói adatokat dolgoz fel, de a következtetések jó része Kelet-Európára is érvényesnek tűnik.

Torontáli Zoltán Váczi István
2019. október 7. 15:29 Vállalat

Mutyigyanús biznisz termeli a százmilliókat a Borkai-botrány ügyvédjének

Rákosfalvy Zoltán a Vajna-örökös után az ország legnagyobb kaszinókirálya, a koncessziókat pályázat nélkül szórta ki a kormány.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. október 12. 12:09 Közélet

Egymáshoz hasonló településeken sem hoznak több pénzt a fideszes polgármesterek

Akkor sem látszik, hogy a kormánypárti vezetésű önkormányzatok jobb anyagi körülmények között működnének, ha egymáshoz sok szempontból hasonló fideszes és a kormánypárton kívüli vezetésű településeket összemérve vizsgáljuk meg a kérdést.

Bucsky Péter
2019. október 11. 07:01 Közélet

Gazdagabbak a fideszes kerületek, de az ellenzékiek jobban gyarapodnak

Vagyonosabbak az önkormányzatok és jobban lehet keresni a kormánypárt által vezetett fővárosi kerületekben, de az ellenzékiek lakossága gyorsabban nő.

Kasnyik Márton
2019. október 10. 06:42 Közélet

Nem megy jobban a helyi gazdaság, ha fideszes a polgármester

Jobb lett a helyi cégeknek és a lakók keresetének, ha fideszes polgármestert választottak 2014-ben, mint ha valaki mást? Az adatok azt mutatják, hogy nem.