Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. október 10. 11:58 Vállalat

Csődbe ment egy korábban itthon is népszerű, legendás kerékpármárka gyártója

A rendszerváltás óta harmadszor dőlt be a szocializmus idején Magyarországon is népszerű Favorit kerékpárok gyártója. Az ügy sok részlete, fordulata a magyar gazdasági életből is ismerős lehet.

A csehországi Rokycanyban még a 20-as években kezdődött a bicikligyártás, 1951 óta nem kevesebb mint 2,5 millió biciklit állítottak elő. A rendszerváltás után azonban a cég nehezen küzdött meg az olcsó importtal, ráadásul a mountain bike-ok népszerűségét sem ismerte fel időben.

2011-ben egy szlovák vállalkozó, Richard Galovic vette meg ötmillió cseh koronáért a márkát, amely még ma is az egyik legismertebb cseh brandnek számít. Az üzletember állami támogatást kapott munkahelyteremtésre, és négy évet szánt a Favorit piaci visszatérésének előkészítésére. Az időszak vége felé reklámfilmet is készítettek:

Galovic azt tervezte, hogy a kerékpárok formatervében meglovagolja a retródivatot, miközben a váz könnyű, szénszálas anyagból épül, a bicikli korszerű kiegészítőket kap, a vevők pedig egyedi igényeket is megfogalmazhatnak. A design elnyerte a neves Red Dot díjat, ugyanakkor egy évek óta tartó jogvitát is eredményezett. A sokszorosan díjazott formatervező, Petr Novague 1,4 millió koronát követel bíróságon a cégtől, mondván, nem fizette ki. Richard Galovic ugyanakkor azt állítja, hogy az első terv elkészítése után megszakította a szakemberrel a közös munkát. A Seznam Zprávy című lap által elért források ugyanakkor inkább a designer álláspontját támasztják alá.

A szlovák üzletember szerint cége 2015-ben és 2016-ban több száz kerékpárt adott el, és mindkét évben 31 millió korona árbevételre tett szert. Ennek azonban nem lehet utánanézni, mert a cég – az előírásokat megszegve – nem adott le beszámolókat.

Miután a gyártás elindult a lengyel határhoz közeli Jeseníkben 2015-ben, Galovic magabiztosan azt mondta egy tévéinterjúban, hogy év végére el akarja érni a nullszaldót, és akár ötezer kerékpárt is tudnak egy évben gyártani. A Seznam Zprávynak név nélkül nyilatkozó egyik korábbi alkalmazott azonban azt mondta, hogy legfeljebb 50 készült el az első évben, mert a munkaügyi hivatal által küldött képzetlen embereket sokáig tartott betanítani. Mire ez megtörtént, letelt az egy év, amíg az állam fizette a bérüket, a gyártás pedig be is fejeződött Jeseníkben. Pedig a médiajelenlét ekkor is megvolt:

Galovic az 50-es évek óta bevált helyszínre, Rokycanyba költöztette a gyártást, amely azonban csak egy évig ment teljes sebességgel. A szlovák üzletember a nehézségeket azzal magyarázta, hogy a külföldi terjeszkedés elvitte a forrásokat, a vállalkozásba 70 millió koronával beszállni készülő befektető pedig visszalépett.

Ezt követően legfeljebb száz kerékpár készült évente korábbi alkalmazottak szerint, akik úgy vélték, hogy részben a hibás árképzés miatt dőlt be a munkahelyük. Bár a szénszálas váz és az egyedi igények figyelembe vétele miatt szó sem lehetett tömegtermékről, az 54 ezer koronánál (jelenlegi árfolyamon 700 ezer forint) kezdődő árak ezen túl is erősen leszűkítették a piacot. Ilyen áron csak prémium minőséget lehet eladni, átütő marketinggel megtámogatva – nem egy sikerrecept egy olyan márka számára, amely a nosztalgiára épít, és nincs mögötte kellő tőkeerő.

Idén aztán egyik probléma érte a másikat. A dolgozók januártól már nem kaptak fizetést, március végén pedig váratlanul új tulajdonos toppant be Pavel Sedlak személyében. Átnevezte a céget RC Orange-ra, mivel azonban továbbra sem fizetett, a dolgozók kezdeményezése nyomán csődeljárás kezdődött a céggel szemben. Sok reményük nem lehet, Sedlak ugyanis a cseh cégnyilvántartás szerint 105 cégben volt ügyvezető vagy tulajdonosi képviselő, amelyek közül 45-öt már töröltek, továbbiak ellen pedig felszámolási vagy csődeljárás van folyamatban.

Ha a magyar viszonyokból indulunk ki, akkor valószínűleg egy cégtemetőt üzemeltető illetőről van szó,

aki azzal keres pénzt, hogy nála múlnak ki a problémás vállalkozások, a tartozásaikkal együtt.

Galovic nem akart nyilatkozni az eladásról, de arról beszélt, hogy nem hagyott fel bicikligyártási terveivel, városi és terepkerékpárokat is ígérve. Ismét csak a hazai tapasztalatok alapján még az sem lenne meglepő, ha ehhez a Favorit márkanevet is kihalászná a felszámolás alá kerülő volt cégéből egy kisebb összegért.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBicikligyártásban még a franciákat és a hollandokat is megelőzhetjükHa tényleg évi 1 millió bringát fog készíteni a világ legnagyobb gyártója Gyöngyösön, akkor az európai negyedik hely is meglehet.

Vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. december 7. 16:28 Vállalat

Fél év alatt többet keresett jegyeken a veszprémi kézicsapat, mint a fél futballélvonal egy idényben

Az első hat hónapban még úgy is nyereséges lett a Veszprém Handball Kft., hogy 1,3 milliárdot költött a külföldiekkel teletömött csapat béreire.

Váczi István
2019. december 6. 12:00 Vállalat

Olyan népszerűek a hibrid Toyoták, hogy nem tudnak eleget gyártani belőlük Amerikában

Úgy viszik a hibrid Toyotákat az Egyesült Államokban, mintha kötelező lenne.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.

Fontos

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Jandó Zoltán
2019. december 5. 06:48 Közélet

Méretes aknát hagynak Orbánék a következő kormányra a sporttámogatásban

Számításaink szerint 80-100 milliárd forintnyi olyan tao-támogatás lehet, amit már kifizettek, de amiért még nem vettek igénybe adókedvezményt a támogató cégek.