A rendszerváltás óta harmadszor dőlt be a szocializmus idején Magyarországon is népszerű Favorit kerékpárok gyártója. Az ügy sok részlete, fordulata a magyar gazdasági életből is ismerős lehet.
A csehországi Rokycanyban még a 20-as években kezdődött a bicikligyártás, 1951 óta nem kevesebb mint 2,5 millió biciklit állítottak elő. A rendszerváltás után azonban a cég nehezen küzdött meg az olcsó importtal, ráadásul a mountain bike-ok népszerűségét sem ismerte fel időben.
2011-ben egy szlovák vállalkozó, Richard Galovic vette meg ötmillió cseh koronáért a márkát, amely még ma is az egyik legismertebb cseh brandnek számít. Az üzletember állami támogatást kapott munkahelyteremtésre, és négy évet szánt a Favorit piaci visszatérésének előkészítésére. Az időszak vége felé reklámfilmet is készítettek:
Galovic azt tervezte, hogy a kerékpárok formatervében meglovagolja a retródivatot, miközben a váz könnyű, szénszálas anyagból épül, a bicikli korszerű kiegészítőket kap, a vevők pedig egyedi igényeket is megfogalmazhatnak. A design elnyerte a neves Red Dot díjat, ugyanakkor egy évek óta tartó jogvitát is eredményezett. A sokszorosan díjazott formatervező, Petr Novague 1,4 millió koronát követel bíróságon a cégtől, mondván, nem fizette ki. Richard Galovic ugyanakkor azt állítja, hogy az első terv elkészítése után megszakította a szakemberrel a közös munkát. A Seznam Zprávy című lap által elért források ugyanakkor inkább a designer álláspontját támasztják alá.
A szlovák üzletember szerint cége 2015-ben és 2016-ban több száz kerékpárt adott el, és mindkét évben 31 millió korona árbevételre tett szert. Ennek azonban nem lehet utánanézni, mert a cég – az előírásokat megszegve – nem adott le beszámolókat.
Miután a gyártás elindult a lengyel határhoz közeli Jeseníkben 2015-ben, Galovic magabiztosan azt mondta egy tévéinterjúban, hogy év végére el akarja érni a nullszaldót, és akár ötezer kerékpárt is tudnak egy évben gyártani. A Seznam Zprávynak név nélkül nyilatkozó egyik korábbi alkalmazott azonban azt mondta, hogy legfeljebb 50 készült el az első évben, mert a munkaügyi hivatal által küldött képzetlen embereket sokáig tartott betanítani. Mire ez megtörtént, letelt az egy év, amíg az állam fizette a bérüket, a gyártás pedig be is fejeződött Jeseníkben. Pedig a médiajelenlét ekkor is megvolt:
Galovic az 50-es évek óta bevált helyszínre, Rokycanyba költöztette a gyártást, amely azonban csak egy évig ment teljes sebességgel. A szlovák üzletember a nehézségeket azzal magyarázta, hogy a külföldi terjeszkedés elvitte a forrásokat, a vállalkozásba 70 millió koronával beszállni készülő befektető pedig visszalépett.
Ezt követően legfeljebb száz kerékpár készült évente korábbi alkalmazottak szerint, akik úgy vélték, hogy részben a hibás árképzés miatt dőlt be a munkahelyük. Bár a szénszálas váz és az egyedi igények figyelembe vétele miatt szó sem lehetett tömegtermékről, az 54 ezer koronánál (jelenlegi árfolyamon 700 ezer forint) kezdődő árak ezen túl is erősen leszűkítették a piacot. Ilyen áron csak prémium minőséget lehet eladni, átütő marketinggel megtámogatva – nem egy sikerrecept egy olyan márka számára, amely a nosztalgiára épít, és nincs mögötte kellő tőkeerő.
Idén aztán egyik probléma érte a másikat. A dolgozók januártól már nem kaptak fizetést, március végén pedig váratlanul új tulajdonos toppant be Pavel Sedlak személyében. Átnevezte a céget RC Orange-ra, mivel azonban továbbra sem fizetett, a dolgozók kezdeményezése nyomán csődeljárás kezdődött a céggel szemben. Sok reményük nem lehet, Sedlak ugyanis a cseh cégnyilvántartás szerint 105 cégben volt ügyvezető vagy tulajdonosi képviselő, amelyek közül 45-öt már töröltek, továbbiak ellen pedig felszámolási vagy csődeljárás van folyamatban.
Ha a magyar viszonyokból indulunk ki, akkor valószínűleg egy cégtemetőt üzemeltető illetőről van szó,
aki azzal keres pénzt, hogy nála múlnak ki a problémás vállalkozások, a tartozásaikkal együtt.
Galovic nem akart nyilatkozni az eladásról, de arról beszélt, hogy nem hagyott fel bicikligyártási terveivel, városi és terepkerékpárokat is ígérve. Ismét csak a hazai tapasztalatok alapján még az sem lenne meglepő, ha ehhez a Favorit márkanevet is kihalászná a felszámolás alá kerülő volt cégéből egy kisebb összegért.
Vállalat
Fontos