Múlt pénteken jelentős összeget, közel 34 milliárd forintot csoportosított át egy kormányhatározat a leendő BMW-gyárnak helyet adó debreceni északnyugati gazdasági övezet kialakítására. Mivel ennek nagyobb része önkormányzati feladatok ellátására megy, küldtem néhány kérdést a polgármesteri kabinetnek az összeg felhasználásáról.
A válaszból kiderült, hogy a múlt hét pénteki dokumentum egy tavaly novemberi kormányhatározattal*1592/2018. (XI. 22.) együtt értelmezhető, amely a gazdasági övezet kialakítása céljából 127,8 milliárd forint biztosításáról döntött. Ekkor határoztak arról is, hogy melyek azok a beruházások, amelyeket az állam, és amelyek azok, melyeket az önkormányzat valósít meg. A múlt heti kormánydöntés az önkormányzat számára meghatározott feladatok megvalósításához szükséges forrás biztosításáról szól.
Az önkormányzat válasza kitért arra is, hogy a teljes (állami és önkormányzati) csomag keretében többek között olyan új közcélú beruházások valósulnak meg, mint az M35-ös autópályán létesülő új lehajtó Debrecen-Józsánál, a 33-as főút bővítése Debrecen határában, a 108-as vasútvonal villamosítása Balmazújváros irányába, valamint az ipari park kialakításához is szükséges közműfejlesztések. Ezek a beruházások a debreceniek mindennapi életét is megkönnyítik – tette hozzá az önkormányzat.
Ez valamilyen mértékben biztosan így van, de érdemes megvizsgálni a csomag tartalmát olyan szempontból, hogy vajon a BMW-gyár nélkül is végrehajtotta volna-e az adott fejlesztéseket az állam és az önkormányzat. Mert ha nem, akkor igazából ezeknek a költségeit is hozzá kell írni a beruházás papíron 12,4 milliárd forintos állami támogatásához.
Nézzük először a közúti fejlesztéseket, amelyek 44,1 milliárd forintba kerülnek az adófizetőknek. A főbb projektelemek részletes tartalmáról a csillagra kattintva olvashatsz.
Ha megnézzük a projektelemek részletesebb leírását, akkor lényegében az összesről megállapítható a nevük alapján is, hogy nem lenne rájuk szükség az ipari fejlesztés nélkül. Ezt megerősíti, ha ránézünk a térképre, hiszen látható, hogy a térség közúti kapcsolata már most is megfelelő, a bővítésre, átépítésre az iparterületre irányuló forgalom miatt van szükség.
A térkép a gyár leendő hozzávetőleges helyzetét mutatja, ezen a linken (pdf) egy helyszínrajz is elérhető.
Következzenek a vasúti fejlesztések, amelyekre 71,6 milliárd szán a kormány.
A konténerterminál és a 100-as (Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony) vasútvonallal történő összekötés esetében egyértelmű, hogy az iparterület céljait szolgálja. A terv minden bizonnyal az, hogy az elkészült autókat jórészt ezen fuvarozzák majd a főként nyugat-európai felvevőpiacokra, miként a kecskeméti Mercedes-, az esztergomi Suzuki- és a győri Audi-gyár is nagyban támaszkodik a vasúti logisztikára.
A 108-as (Debrecen-Füzesabony) vasútvonalnál részben más a helyzet, hiszen a tervek szerint egészen a 27 kilométerre lévő Balmazújvárosig felújítják és villamosítják, miközben az iparterület miatt elég lenne ennek nagyjából a fele is. Persze bizonyos szempontból logikus a következő nagyobb állomásig elvégezni ezt a munkát, és ez segítheti a gyár munkaerő-toborzását abból az irányból. Ezt teljesen ugyan nem lehetne hozzáírni a BMW-gyár számlájához, másrészt viszont az ipari fejlesztés nélkül belátható időn belül aligha valósult volna meg ez a fejlesztés. Legalábbis az utóbbi években nem szerepelt a MÁV felújítási és villamosítási terveiben. Így az is könnyen elképzelhető, hogy más projektektől vesz el forrásokat és kapacitásokat.
Az elővárosi és városi vasúti közlekedés fejlesztése – pláne a Debrecen-Nagyvárad tram-train – csak lazán kapcsolódik a BMW-gyárépítéshez, ám mivel itt csak a megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséről van szó, ez a többi elem árához képest bagatell összeg lesz.
A gazdasági övezetet szolgáló, várhatóan 10 milliárd forintba kerülő közműfejlesztéseknél*Az áramellátást biztosító, nagy- és középfeszültségű alállomás, transzformátorállomások és csatlakozási pontok kialakítása
A gázellátást biztosító, 20 ezer Nm3/h kapacitású hálózat kiépítése
Csapadékvizek továbbítására alkalmas hálózat kiépítése
Tűzivíz- és használativíz-ellátást növelő, valamint szennyvízelvezetést biztosító hálózat kiépítése
Meglévő távközlési infrastruktúra kiváltása és új távközlési hálózat kiépítése nem kérdés, hogy célzott beruházásokról van szó. Itt az önkormányzat válaszának egy mondatát érdemes még mérlegre tenni, miszerint az északnyugati gazdasági övezet egy új ipari park lesz,
„amelyben reményeink szerint több gazdasági szereplő tud majd munkahelyteremtő beruházást megvalósítani”.
Vagyis ha minden jól megy, más cégek is betelepülnek a BMW mellé, így nem lenne sportszerű minden beruházási költséget a bajor cég kontójára írni. Annál is inkább, mert az önkormányzattal kötött szerződése szerint a BMW megtéríti az ipari terület beruházási célnak megfelelő kialakításának költségeit, ami leginkább a területvásárlás és a közműcsatlakozások árát jelentheti.
A közel 128 milliárdos beruházási csomagon belül tehát van pár tétel, amit nem lehet egy az egyben a BMW nyakába varrni, van azonban felfelé mutató kockázat. Közhelyszámba megy, hogy rengeteget drágult az építőipari kivitelezés az utóbbi években, néha a mindössze fél-egy évvel korábban becsült összegnél is csak jóval többért akad jelentkező egy-egy munkára. Ráadásul itt különösen szorít a határidő, hogy az építkezés, illetve a termelés kezdetére minden elkészüljön, azaz kifejezetten előnyös alkupozícióban lesznek az építőipari vállalkozók. Nem lenne nagy meglepetés tehát, ha a kormányhatározatban megjelölt összegek nem nyújtanának elégséges fedezetet a felsorolt munkákra.
Így összességében nem tűnik túlzásnak az a becslés, hogy
az infrastruktúra fejlesztésével is számolva valójában nem 12,4 milliárd forinttal támogatja az állam a BMW idetelepülését, hanem ennek az összegnek nagyjából a tízszeresével.
Tulajdonképpen ez az ára annak, hogy – ha hiszünk a jegybank számításának – az üzem évente több mint 0,5 százalékot ad majd hozzá a magyar gazdaság teljesítményéhez, azaz a GDP-hez.
Vállalat
Fontos