Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. április 21. 11:09 Tech

Tömegesen vásárolt fel mosógépeket egy ipari gyártó, hogy saját termeléséhez kiszedje belőlük a chipeket

Egy nagy ipari konglomerátum nagy mennyiségben vásárolt fel mosógépeket, hogy a bennük lévő félvezetőket a saját termékeihez használja fel – mondta az ASML Holding NV nevű, holland központú multinacionális vállalat vezérigazgatója szerdán az ASML pénzügyi jelentését kommentálva.

Peter Wennink, a chipgyártás ellátási láncában fontos szereplőnek számító vállalat vezetője megjegyezte, hogy ezt az általa meg nem nevezett cég a múlt héten közölte velük. Szerinte ez annak a jele, hogy a chiphiány a közeljövőben is fennmarad, legalábbis egyes ágazatokban. Arról is beszélt, hogy az ipari kereslet a „dolgok internetéhez” kapcsolódó termékek (például okoshűtők) terjedése miatt olyan széles körű, aminek a mértékét ők sem látták előre – írja a Bloomberg.

Még a nagy félvezetőgyártó üzemek is küszködnek azzal, hogy elegendő alkatrészhez jussanak a megrendelések teljesítéséhez, ami megnehezítheti számukra, hogy rövid távon jelentősen növeljék kapacitásukat. Az egyik ilyen helyzetben lévő nagy gyártó, az amerikai Lam Research Corp. vezetője szerdán közölte, hogy a kereslet várhatóan idén is erős marad, a továbbra is fennmaradó fennakadások és késések miatt viszont csak korlátosan tudnak megvalósulni azok a beruházások, amelyek a kínálati problémákat enyhíteni tudnák.

Az egyik legerősebben érintett iparág a járműipar, ahol már több mint egy éve okoz termelési problémákat a félvezetőhiány. A közelmúltban a Tesla és a Volkswagen is jelezte, hogy termelését akadályozza a hiány és a kulcsfontosságú alkatrészek drágulása, a hét elején a Toyota pedig azt jelentette be, hogy a chiphiány miatt 100 ezer darabbal csökkentette az idei termelési célját.

Bár a fogyasztói elektronikai termékek iránti kereslet valamelyest gyengül globálisan, ez egyelőre nem könnyíti meg érdemben más szilíciumigényes termékek és eszközök gyártóinak dolgát. A Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., a világ egyik legnagyobb chipgyártója a múlt héten közölte, hogy kapacitása 2022-ben is szűkös marad, egy jelentős kínai gyártóról pedig az derült ki, hogy kapacitásait egészen 2023-ig előre lekötötte.

Ahogy arról április elején beszámoltunk, a Susquehanna Financial Group kutatása szerint a chipek megrendelése és leszállítása között márciusban átlagosan valamivel több mint 186 nap – 26,6 hét – telt el, így két nappal többet kellett várni a kiszállításra, mint februárban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMinden összejött ahhoz, hogy még nehezebb legyen autókat és műszaki cikkeket gyártaniCsaknem 27 hét telik el a chipek megrendelése és leszállítása között. Nem is igazán látszik, hogy idén mitől javulna a helyzet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA világ pénze sem oldja meg a magyar autóipart fojtogató csiphiánytA kereslet túl nagy, a gyártás töredezett, a beruházások lassúak, és a gépek is elfogytak: bár világszerte súlyos gazdasági károkat okoz, a mikrocsip-hiányra nincs gyors megoldás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech chip chiphiány elektronikai eszközök félvezető gyártás ipar járműipar Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Vámosi Ágoston
2025. január 10. 13:18 Tech, Világ

Közelről nézhetjük, ahogy egy kibertámadás megbénítja a mindennapi életet

Történetének legnagyobb kibertámadása érte Szlovákiát. A földhivatal rendszerének kiesése miatt áll az ingatlanpiac és a jelzáloghitel-folyósítás.

Vermes Nikolett
2025. január 8. 06:06 Élet, Tech

Zárul az Ügyfélkapu, kitör a káosz?

Már csak egy hétig érhető el az alap Ügyfélkapu, érdemes váltani, amíg ez csak pár percbe kerül. A vállalkozóknak a könyvelői kapcsolatokra is figyelniük kell.

Stubnya Bence
2025. január 7. 13:29 Tech, Vállalat

Hasítanak a hibridek, és a kínai autógyártók ebben is meglátták az üzletet

Hibrid autókkal kerülnék ki az Európai Unió elektromos autókra kivetett vámjait a kínai gyártók, de a vásárlók is egyre inkább ilyen irányba mennének.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. január 22. 10:04 Adat, Élet

Csökkenni kezd a munkások és középvezetők közötti bérszakadék?

Gyorsabban nőtt tavaly a betanított munkások bére, mint a középvezetőké nem reprezentatív felmérések szerint, ami trendváltozásra utalhat.

Stubnya Bence
2025. január 22. 06:04 Közélet, Vállalat

Dobbantó lett Magyarország sok vendégmunkásnak, a vietnámiak többsége lelépett

Az ukrán, a vietnámi és a Fülöp-szigeteki dolgozók is egyre inkább csak ugródeszkaként tekintettek Magyarországra, ezért is kellett lépnie a kormánynak.

Vámosi Ágoston
2025. január 21. 16:10 Világ

Olcsóbbak lehetnek a Kínából rendelt áruk a Vörös-tengeri válság végével

Húsz százalékkal csökkenhet az Európába tartó áruk szállítási költsége, ha érvényben marad a gázai tűzszünet, és a húszik valóban nem támadják a hajókat.