Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. április 6. 17:04 Tech

Minden összejött ahhoz, hogy még nehezebb legyen autókat és műszaki cikkeket gyártani

Márciusban enyhén még nőtt is, így újabb csúcsot ért el a félvezetők kiszállítási ideje: a Susquehanna Financial Group kutatása szerint a chipek megrendelése és leszállítása között a múlt hónapban átlagosan valamivel több mint 186 nap – 26,6 hét – telt el, így két nappal többet kellett várni a kiszállításra, mint februárban – írja a Bloomberg.

Habár a várakozási idő márciusban tovább nőtt, a növekedés tempója idén jóval lassabb, mint 2021-ben, amikor először fordult elő számos iparágban, hogy a cégek az áruhiány miatt kénytelenek voltak csökkenteni a termelésüket.

A várakozási idő márciusi növekedéséhez leginkább a jelentősebb kínai iparvárosokban a Covid miatt elrendelt kijárási tilalmak, illetve a Japán északkeleti részét érintő március közepi földrengés járult hozzá, ez utóbbi miatt ugyanis két nagy gyártónak, a Toyotának és a Renesas Electronics-nek is fel kellett függesztenie a termelést.

A chiphiányt az orosz-ukrán háború is súlyosbította, ugyanis két ukrán cég jelentős beszállító volt a félvezetőgyártáshoz szükséges neonból (egyes számítások szerint a globális piac 45-55 százalékát lefedve), és ezek a háború miatt leálltak.

Chris Rolland, a Susquehanna elemzője szerint a várakozási idők növekedése a legtöbb félvezetőtípusra jellemző volt, és azt is megjegyezte, hogy habár az ukrán-orosz háború, a kínai lezárások és a japán földrengés az első negyedévben csökkentik leginkább a termelést, de az egész évben érezhető lesz az egyébként is komoly problémákkal küzdő ellátási láncra gyakorolt hatásuk.

A félvezetők globális hiánya 2020 első felében jelent meg, amikor a járvány hatására megugrott az műszaki fogyasztási termékek és a járművek iránti kereslet. A félvezetőgyártók nem tudták a megnövekvő keresletnek megfelelő mértékben növelni a termelést, így a hirtelen megjelenő hiány számos termék gyártásában felfordulásokat okozott, és a termelési költségek növekedése a fogyasztói árakba is begyűrűzött, növelve az általános inflációt.

A felvezetőgyártó cégek vezetőinek előrejelzése alapján bizonyos termékek esetében 2023-ig fennmarad a készlethiány.

A cégek egy része beruházásokkal növelni kezdte a termelési kapacitásait, de ez egy időigényes folyamat, az egyik nagy gyártó, az Intel új üzemei például legkorábban jövőre fogják tudni elkezdeni a termelést, bár korábbi sajtóhírekben arról volt szó, hogy a malajziai üzem 2024-ben, a németországi pedig 2027-ben kezdhet termelni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA világ pénze sem oldja meg a magyar autóipart fojtogató csiphiánytA kereslet túl nagy, a gyártás töredezett, a beruházások lassúak, és a gépek is elfogytak: bár világszerte súlyos gazdasági károkat okoz, a mikrocsip-hiányra nincs gyors megoldás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech chip chiphiány elektronikai eszközök félvezető Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.