Hírlevél feliratkozás
Pletser Tamás
2022. január 13. 06:57 Tech

Sokat kell még várni az olcsó elektromos autókra

(A szerző az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. A Zéróosztó a G7 elemzői szeglete.)

Az elmúlt évek legfontosabb változása az elektromos autózás területén a lítiumion-akkumulátorok jelentős árcsökkenése volt. A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) becslése szerint ezek ára a 2013-as 684 dollár/kilowattóráról 2021-re 132 dollárra csökkent. Az iparági berkekben mindenki a bűvös 100 dollár/kilowattórás árról beszél, ami gyakorlatilag azonos termelési költséget, vagyis támogatás nélküli vételárat jelenthetne egy belső égésű motorral felszerelt autó és a tisztán elektromos hajtású gépjármű között. Az akkumulátorok termelési költségében ilyen mértékű drámai csökkenés két ok miatt következett be elsősorban: 54 százalékban a kutatás-termelési erőfeszítéseknek tudható be, míg 30 százalékban a nagyobb mérethatékonyságnak köszönhető.

A lítiumion-akkumulátorok költségének alakulása 2021-es reálárakon (cella és pakk). Forrás: BNEF

A 2022-es év azonban fordulatot jelez előre az árakban, és erről szintén a BNEF, a téma egyik legelhivatottabb szakértője írt. Egyrészt a hatékonyságjavulás, ami a technológia fejlesztéséből és a mérethatékonyságból adódik, kezd kifulladni. Gyakorlatilag a folyékony lítiumion-technológia kezdi elérni a fizikai maximumát, aminek közelében csak tyúklépésnyi hatékonysági javulásokat lehet elérni. Az igazi áttörés, az évek óta hangoztatott szilárd lítiumion-megoldás, egyelőre nem valósul meg. Eközben a nyersanyagok – főleg az akkumulátor alapját képező lítium – ára új magasságokba emelkedik. Az iparágban már 140, sőt 150-160 dollár/kilowattórás akkumulátorárakról beszélnek az idei évre.

A lítium árjegyzése idén januárban minden korábbi rekordot megdöntött. A 99,5 százalékos lítiumkarbonátnak 2017 nyara óta van nyilvános piaca Kínában, mivel itt van a termelés centruma. A jegyzésár bőven 300 ezer jüan/tonna fölé nőtt a napokban, ami jelentősen felette van a 2020-as 44 ezer jüan és a 2021-es 122 ezer jüan/tonna átlagárnak.

A 99,5 százalékos lítiumkarbonát kínai áralakulása (jüan/tonna). Forrás: Bloomberg

Több, az elektromos autózáshoz és az akkumulátorgyártáshoz szintén szükséges ásvány is jelentős dráguláson van túl. A kobalt jegyzése rekordközelben van jelenleg:

A kobalt ára Londonban, dollár/tonna

Még inkább ez mondható el a rézről:

A réz három hónapra előretekintő (futures) ára Londonban, dollár/tonna

A nikkel jegyzése is felette áll a történelmi átlagárnak:

A nikkel ára Londonban, dollár/tonna

Az utóbbi időben egyre több hír jelent meg arról, hogy a lítiumion-akkumulátor anódjához használt grafit ára is nagyot drágult, és a kínálat elégtelensége komoly feszültséget okoz a piacon. A gyors keresletnövekedéssel nem tud lépést tartani a bányászati technológia és a nyersanyagkínálat. A fosszilis energiahordozók (szén, földgáz) magas árai is növelik a termelési költségeket. Egy új lítiumbánya nyitása több éves folyamat, és láthatjuk Szerbiában, hogy milyen politikai indulatokat kavar.

A lítiumbányászat nem éppen környezetbarát tevékenység, bármelyik típusú lelőhelyet (sós víz vagy érc) nézzük is: rengeteg kőzet mozgatásával és töménytelen mennyiségű víz felhasználásával zajlik. Emiatt nagyon nehéz megfelelő környezetvédelmi engedélyt kapni, ami még egy szegény állam esetében is fennáll. A híres lítiumháromszög (Argentína, Chile, Bolívia) országait pedig vízhiány sújtja, legalábbis a lítiumbányászati központokat, amelyek korlátozzák a termelés további felfuttatását.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2021 tavaszán jelentette meg kiadványát, A kulcsfontosságú ásványok szerepe az energiaátmenetben címmel. Az IEA szakértői becslése szerint, ha az ügynökség által fenntartható fejlődésinek nevezett forgatókönyv szerint alakul a világ, akkor 2040-re a lítium kereslete 42-szeresére, a grafité 25-szörösére, a kobalté 21-szeresére, a nikkelé pedig 19-szeresére nő a 2020-as szinthez viszonyítva. A ritkaföldfémek hétszeres várható keresletnövekedése el is törpül ezekhez képest.

Nyilvánvalóan az értékláncokat fel kell építeni, hogy elegendő kínálat legyen az elektromos tároláshoz szükséges akkumulátorokból, ami egy lassú folyamat, főleg a bányászatban. Ez még akkor is igaz, ha tudjuk, hogy egyes ásványok, mint a lítium is, elméletileg újrahasznosíthatóak. Ami jó hír, hogy a fent említett ásványokból van elegendő a Földön. Viszont ezek kitermelése, az új kitermelési, feldolgozási és termelési értékláncok kiépítése nagyon hosszú folyamat. Az éghajlatváltozással és az elektromos autókkal kapcsolatos türelmetlenség viszont rövidtávon magasabb akkumulátorárakat eredményezhet, és jelentősen lassítja a folyamatot. Ezek miatt a tényezők miatt sajnos még hosszú ideig nem lesznek olcsón megvásárolható elektromos járművek. Maga az energiaátalakulás folyamata is lassabb lesz, mint amit a Földért aggódó hangok mindennap követelnek.

Fontosnak tartjuk a használható tudást nyújtó elemzéseket, a higgadt, szakértői véleményeket. A rovat támogatója a Boston Consulting Group.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA lítiumhiány miatt jövőre még az akkumulátorok is drágulhatnak, erre egy évtizede nem volt példaAz elmúlt egy évben háromszorosára nőtt az akkumulátorok gyártásához elengedhetetlen nyersanyag ára, ami miatt jövőre az akkumulátorok is drágulhatnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szuverenitáshoz az akkumulátorgyártáson át vezet az útA döntéshozók szerint kulcsfontosságú, hogy európai cégek szállítsák az akkumulátorokat az európai autóiparnak, az ázsiai konkurencia azonban évekkel előttük jár.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMessze vagyunk attól, hogy az e-autó tényleg zöld legyen, de látszik a megoldásAz elektromos autó nem szennyez - helyben, de mi kellene ahhoz, hogy ne csak máshova terelje át, hanem meg is szüntesse a környezeti terhelést?

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech akkumulátor elektromos autó grafit kobalt lítium lítium-ion réz Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.