Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. december 17. 10:02 Világ

A lítiumhiány miatt jövőre még az akkumulátorok is drágulhatnak, erre egy évtizede nem volt példa

Évek óta nem nőtt olyan gyorsan az elektromos járművektől az okostelefonokig számos alapvető terméket energiával ellátó akkumulátorok egyik alapvető összetevőjének az ára, mint az elmúlt időszakban. A lítium az év eleje óta a triplájára drágult, és az ára öt éve a legmagasabb szinten áll.

A drágulás hátterében a kínálat szűkössége és a kereslet folyamatos növekedése áll. A keresletet főleg az elektromos autók iránti igény növekedése és a gyártás felfutása adja, miközben a kínálat több tényező miatt is korlátozott. Egyrészt az elmúlt időszak alacsonyabb árszintje mellett kevesebb volt a beruházás a kitermelésbe. Másrészt viszont a kitermelés gyors beindítását környezetvédelmi aggályok és helyi tiltakozások, valamint az időigényes engedélyezési eljárások is lassítják.

Jelenleg az ezüstös-fehér fémet főként ausztráliai vagy dél-amerikai külszíni bányákban termelik ki. A nyersanyagot aztán Ázsiába szállítják feldolgozásra. Mire a lítium az európai vagy amerikai elektromos autókba kerül, rengeteg szén-dioxid megy ki a levegőbe.

A BloombergNEF kutatócég előrejelzése alapján 2030-ra ötszörösére nő a lítiumion-akkumulátorok gyártásához szükséges ásványi anyagok iránti kereslet.

A drágulás most már ott tart, hogy a nyersanyag költsége ugyan csak egy részét adja ki a lítiumion akkumulátorok árának, a BloombergNEF előjelzése szerint a drágulás 2,3 százalékkal, kilowattóránként 135 dollárra növelheti 2022-re az akkumulátorok árát. A drágulással az évtizede tartó csökkenés trendje törne meg.

Mindez pedig a klímacélokat is negatívan érinti, a közlekedés dekarbonizációja érdekében ugyanis nagyon fontos trend volt, hogy az évek óta csökkenő akkumulátorköltségek következtében az elektromos járművek versenyképesebbé váltak a benzinüzemű autókkal szemben. A BloombergNEF eredetileg 2024-re várta, hogy az ár 100 dolláros szintre csökken, a 2022-es drágulás miatt azonban ez két évet csúszhat.

A Wall Street Journalnek nyilatkozó elemzők szerint ugyanakkor az iparági beruházásoknak köszönhetően jövőre már visszatérhet az ár a drágulás előtti szintre. Az új kitermelés mellett az autógyártó és energetikai cégek a lítium kevésbé környezetterhelő bányászatával és az újrahasznosítással is próbálkoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ akkumulátor drágulás lítium Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán Stubnya Bence
2024. május 16. 05:35 Élet, Világ

Így lehet magyar átlagnyugdíjból élni a spanyol tengerparton

Romantikus álom vagy nagyon is kivitelezhető valóság? Mekkora tőke és nyugdíj kell hozzá? Megkérdeztük azokat, akik már kint élnek, és azokat, akik segítenek a kiköltözőknek.

Mészáros R. Tamás
2024. május 15. 05:33 Világ

Nincs magyar vétó, csordogálni kezd Kijevbe a lefoglalt orosz vagyon

A 260 milliárd eurós, zárolt orosz jegybanki vagyon hasznából kaphat fegyvereket és más segítséget Ukrajna.

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 13:24 Vállalat, Világ

Ma még nagyobb jelentőséget kaphat a BYD magyar gyára

Amerika 100 százalékra emeli a vámot a kínai elektromos autókra, az EU is drasztikus lépésre készül, de a Szegeden gyártott BYD kocsik uniósak lehetnek.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.