Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. december 17. 10:02 Világ

A lítiumhiány miatt jövőre még az akkumulátorok is drágulhatnak, erre egy évtizede nem volt példa

Évek óta nem nőtt olyan gyorsan az elektromos járművektől az okostelefonokig számos alapvető terméket energiával ellátó akkumulátorok egyik alapvető összetevőjének az ára, mint az elmúlt időszakban. A lítium az év eleje óta a triplájára drágult, és az ára öt éve a legmagasabb szinten áll.

A drágulás hátterében a kínálat szűkössége és a kereslet folyamatos növekedése áll. A keresletet főleg az elektromos autók iránti igény növekedése és a gyártás felfutása adja, miközben a kínálat több tényező miatt is korlátozott. Egyrészt az elmúlt időszak alacsonyabb árszintje mellett kevesebb volt a beruházás a kitermelésbe. Másrészt viszont a kitermelés gyors beindítását környezetvédelmi aggályok és helyi tiltakozások, valamint az időigényes engedélyezési eljárások is lassítják.

Jelenleg az ezüstös-fehér fémet főként ausztráliai vagy dél-amerikai külszíni bányákban termelik ki. A nyersanyagot aztán Ázsiába szállítják feldolgozásra. Mire a lítium az európai vagy amerikai elektromos autókba kerül, rengeteg szén-dioxid megy ki a levegőbe.

A BloombergNEF kutatócég előrejelzése alapján 2030-ra ötszörösére nő a lítiumion-akkumulátorok gyártásához szükséges ásványi anyagok iránti kereslet.

A drágulás most már ott tart, hogy a nyersanyag költsége ugyan csak egy részét adja ki a lítiumion akkumulátorok árának, a BloombergNEF előjelzése szerint a drágulás 2,3 százalékkal, kilowattóránként 135 dollárra növelheti 2022-re az akkumulátorok árát. A drágulással az évtizede tartó csökkenés trendje törne meg.

Mindez pedig a klímacélokat is negatívan érinti, a közlekedés dekarbonizációja érdekében ugyanis nagyon fontos trend volt, hogy az évek óta csökkenő akkumulátorköltségek következtében az elektromos járművek versenyképesebbé váltak a benzinüzemű autókkal szemben. A BloombergNEF eredetileg 2024-re várta, hogy az ár 100 dolláros szintre csökken, a 2022-es drágulás miatt azonban ez két évet csúszhat.

A Wall Street Journalnek nyilatkozó elemzők szerint ugyanakkor az iparági beruházásoknak köszönhetően jövőre már visszatérhet az ár a drágulás előtti szintre. Az új kitermelés mellett az autógyártó és energetikai cégek a lítium kevésbé környezetterhelő bányászatával és az újrahasznosítással is próbálkoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ akkumulátor drágulás lítium Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.