Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. november 22. 15:41 Támogatói tartalom, Tech

Kamionokkal nem fog menni a klímavédelem, fejlesztésekkel terelnék vasútra a forgalmat

A glasgow-i klímacsúcs sajnos nem hozott átütő eredményt az éghajlatváltozás megfékezésében, további vállalások és ezek végrehajtása szükséges ahhoz, hogy a felmelegedés ne lépje túl a 1,5 Celsius-fokos szintet az iparosodás előtti korhoz képest. Pedig az Európai Unió elsőként vállalta, hogy 2050-re eléri a szén-dioxid-semlegességet, vagyis csak annyi üvegházhatású gáz kerül a légkörbe a közösség területéről, amennyit különböző módszerekkel ki is vonnak onnan.

Ez nem képzelhető el az árufuvarozás „kizöldítése” nélkül, ennek meghatározó része ugyanis közúton, kamionokkal zajlik, a dízelmotorok alternatívái azonban még gyerekcipőben járnak. Így a gyors kibocsátáscsökkentéshez döntő fontosságú az áruforgalmak mielőbbi átterelése közútról vasútra, hiszen utóbbinál több mint egy évszázada megoldott az elektromos vontatás, az áramot pedig egyre nagyobb mértékben állítják elő megújuló forrásokból az EU-ban.

Az RCH egyik Traxx mozdonya. Fotó: Vezsenyi Dávid

Az Európai Bizottság jelentős részben ezért tűzte ki, hogy 2030-ra a 300 kilométer feletti szállításoknál a vasút részesedése elérje a 30 százalékot, szemben a jelenlegi nagyjából 18 százalékkal. Egy adminisztratív célkitűzés azonban kevés, ha a vasúti árutovábbítás technikai okokból nem képes olyan rugalmasságot és szolgáltatási színvonalat kínálni, mint a közúti konkurencia. Ezeknek a technológiai kötöttségeknek egyre nagyobb részét lehet ma már feloldani, de ehhez természetesen beruházások, a vasúti technológiák átfogó modernizációja szükséges.

A piacvezető magyar vasúti árufuvarozási vállalatot, a Rail Cargo Hungariát (RCH) is magában foglaló Rail Cargo Group euró milliókat fordít a vasúti árufuvarozás digitalizációjára és innovációjára. A fejlesztések számos eddigi eredményét már alkalmazza is az RCH, amely működésével több százezer tonna szén-dioxidtól mentesíti a környezetet.

A vállalat 2018-ban indított útjára mintegy 25 informatikai projektet, amelyektől a hatékonyság 3-5 százalékos javulását várja. Ezek magukban foglalják egyebek között a vonatkezelési folyamatok elektronikus útra terelését, a tehervonat-tervezést segítő alkalmazásokat, amelyek révén az üzemirányításhoz szükséges alapvető információkhoz a korábbi nyolc helyett egyetlen felületen jutnak a szakemberek.

Fejlesztés alatt áll a RailCube elnevezésű rendszer is, amely a vonattervezést és az erőforrások hatékonyabb elosztását támogatja egységes informatikai megoldással. Az RC.GO pedig a vonatok közlekedtetésének teljes folyamatát leköveti majd, és képes lesz központosítva, egy időben kezelni több mint 200 vasúti körzet adatait, valamint integrálni a határkezelési folyamatokat is.

A 2019-ben indított SmartCargo projekt részeként az RCH októberben 70 telematikai berendezéssel felszerelt vasúti kocsit állított forgalomba, 2021 végéig pedig további 800 vagont látnak el GPS-alapú készülékekkel, valamint gyorsulás- és hőmérő szenzorokkal. Jövő év végéig a vállalat „okos” kocsiflottája 1800 járműből áll majd.

A Rail Cargo Austria vagonparkjának modernizálása a célegyenesben jár, a tervezett mintegy 11 800 teherkocsiból már körülbelül 10 500 rendelkezik SmartCargo-készülékkel. A berendezések felszerelésével párhuzamosan folyamatosan vizsgálják a további technológiai újítások bevezetésének lehetőségét, többek között a kerékpárok (ez itt a vasúti kocsik tengelyeit és kerekeit jelenti) meghibásodásának, az ajtó-érzékelők, valamint a teherkocsik mérlegelését érintő területeken. A készülékek felszerelése az „okos” teherkocsik kialakításának első lépése, amelyet számos további fejlesztés követ majd.

Amit már ma is tudnak a beépített eszközök, hogy rendszeres időközönként jelzik a vagon aktuális helyzetét, és ezzel lehetővé teszik a rakomány pontos érkezésének előrejelzését. Ugyancsak rögzítik a közlekedés során keletkezett gyorsulások adatait, amelyek alapján a kocsi és a rakomány lehetséges meghibásodásaira is gyűjthetőek adatok. Az így kapott információkat az IoT (a dolgok internete) platformok dolgozzák fel, amelynek eredményeként nagymértékben javítható a vagongazdálkodás hatékonysága, amellyel egy RCH méretű vállalatnál sok százmillió forintos megtakarítás érhető el.

A vállalatcsoport digitalizációs fejlesztéseinek eredményeképpen a folyamatosan áramló információk hozzáférhetőek lesznek az RCH teljes logisztikai infrastruktúráját egységes digitális platformon kezelő MIKE alkalmazásban. Utóbbi kapcsán érdemes tudni, hogy a Rail Cargo Group az elmúlt években jelentős összegeket fektetett abba, hogy szolgáltatáskínálata digitális formában még inkább elérhetővé váljon. Az RCG a törzsügyfelekkel folytatott egyeztetések alapján fejleszti a MIKE digitális asszisztenst, amely lehetővé teszi a fuvarozási követelmények egyszerű és intuitív rögzítését, a logisztikai partnerek és ügyfelek közötti hatékony kommunikációt, valamint a küldemények transzparens áttekintését egyetlen platformon.

További innovatív alkalmazás a SmartLINK nevű rendszer, amely a Rail Cargo Group ügyfelei számára áttekinthető digitális szolgáltatási palettát kínál. Tájékoztatást ad minden lépésről és fejleményről, amelyre szükség lehet a vasúti árufuvarozás során.

Jelenleg folyik a DAC digitális automata központi ütköző tesztelése, amely annyiban más, mint az eddigiek, hogy egy közös európai kezdeményezés része. Szeptemberben a European DAC Delivery Programme meghozta az első döntést az ütközőfej kialakításáról, amelyet a jövőben egységesen alkalmaznak majd a vasúti árufuvarozási szegmensben Európában. Ez a döntés a bevezetés első fontos mérföldköve, a Rail Cargo Group tagja a digitális automata központi ütköző fejlesztésére alakult európai konzorciumnak.

A digitális központi ütköző. Fotó: Roland Rudolph

A DAC egyetlen áram- és adatbuszvezeték segítségével a vontatási és tolatási műveletek számos üzemeltetési folyamatát képes optimalizálni. Segítségével végrehajthatóak a vonatintegritási vizsgálatok is, amelyek az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer következő generációja, az ETCS 3. szintje bevezetésének infrastrukturális előfeltételének számítanak. A DAC az ügyfelek számára, valamint a gazdaságos üzemeltetés és optimalizált karbantartás céljaira fejlesztett számos alkalmazás alapját képezi. Ez a technológia egyedülálló lehetőség az európai vasúti árufuvarozás forradalmasítására, kulcsfontosságú szerepet tölt be a vasúttársaságok üzemeltetésének átalakításában: többletkapacitást biztosít a forgalmak vasútra történő áttereléséhez, teret adva a klímavédelem szempontjából nélkülözhetetlen változásnak.

A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Tech áruforgalom klímaváltozás klímavédelem rail cargo hungaria vasút vasúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.