Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 30. 12:01 Támogatói tartalom, Tech

Digitális mérföldkőhöz érkezett a magyar vasúti árufuvarozás

A repülők közlekedése, a légi irányítás ma már elképzelhetetlen digitális megoldások nélkül, és ez egyre inkább elmondható a vasúti árufuvarozás biztonságos és gazdaságos lebonyolításáról is. Legalábbis bizonyos méret felett, hiszen a kisebb magyar vasútvállalatok nagy többségénél még jelenleg is papíron és Excel-táblázatokban készülnek a tehervonatok közlekedésének tervei.

Korábban így volt ez az ágazat hazai piacvezetőjénél, a Rail Cargo Hungariánál (RCH) is, de ahogy a vontatást egyre inkább a vállalatcsoport tulajdonában lévő mozdonyokkal kezdték végezni, ez a módszer már nem bizonyult megfelelőnek. Az RCH naponta átlagosan 250 tehervonatot közlekedtet, amihez ezres nagyságrendben kell – a vonatok összeállítását, majd a célállomáson a szétszedését szolgáló – tolatási tevékenységet végezni. És persze nemcsak vállalaton belül kell kommunikálni, hanem a megrendelőkkel, a pályahasználati kapacitást elosztó szervezettel is, engedélyeket kell kérni és jelentéseket kell leadni. Mindez hatványozottan jelentkezik, ha veszélyesáru-fuvarozásáról van szó.

Fotó: Iró Zoltán

Ez ugyan nem mind volt papír- és Excel-alapú azt megelőzően sem, hogy két éve átfogó informatikai fejlesztésbe kezdett az RCH, de az egy-egy célra szolgáló szoftverek dzsungelében sem volt könnyű eligazodni. A cég szakemberei persze elboldogultak, de például a vonatok késése által előidézett továbbgyűrűző hatásokat már nehéz volt átlátni. Ennek végső soron pedig a menetrendszerűség, azaz a szolgáltatás minősége látta a kárát. Emellett pedig a mozdonyokat és a vasúti kocsikat sem lehetett optimálisan kihasználni, ami pedig a legfontosabb tényező a más vasútvállalatokkal folytatott versenyben.

Több opció megvizsgálása után az RCH szakemberei a holland CRX Software RailCube nevű megoldása mellett döntöttek, amelynek bizonyos funkcióit a vállalat igényeinek megfelelően alakítják ki. A tavaly elkezdett bevezetést négy fázisra osztották, jelenleg a harmadik vége felé tartanak. A legnehezebbnek rögtön az első bizonyult, amikor azt kellett biztosítani, hogy a – másik rendszerben keletkező – vasúti menetvonal-adatok szinkronizáltan, néhány másodperces átfutással megjelenjenek a RailCube-ban. (A menetvonalak részben a megrendelői igények alapján alakulnak ki, például hogy egy cég egy adott napon cukorrépát szeretne fuvaroztatni Szentesről Kaposvárra. Másrészt az kell hozzá, hogy a magyar vasúti pályakapacitást elosztó VPE Kft.-től az RCH megkapja a pályahasználati jogot az adott szakaszra és időpontra.)

A második fázisban, idén júliustól a mozdonyfordulók tervezése már ebben a rendszerben történik, kiváltva az Excel-táblázatokat. A RailCube egyik nagy előnye a könnyen átlátható grafikus felülete, ahol a különböző igények alapján létrejövő vonatok feladatként jelennek meg a tervező szakember számára. Ezt ő összepárosítja egy szabad mozdonnyal, és az így kialakuló mozdonyforduló-tervet kapják meg az üzemirányítók. Jelenleg még pdf formájában, de a harmadik fázis lezárása után már ők is a RailCube-ban fognak dolgozni.

Ez nagy ugrás lesz, mert míg jelenleg csupán öt mozdonyforduló-tervező használja a RailCube-ot, a mozdonyirányítók bekapcsolódásával további szakemberek fogják használni aktívan a rendszert. A projektet vezető Kovács Roland, az RCH üzletfejlesztési és projektmenedzsment vezetője szerint az előnyök ismeretében az érintettek ezt már alig várják. A tehervonatok közlekedése sajnos sokszor eltér a menetrendtől, néha csak pár percet, néha több órát. A továbbgyűrűző hatásokat az RCH üzemméretében lehetetlen Excelben követni, de a RailCube-nak köszönhetően hamarosan már nem is kell: a szoftver azonnal megkapja a vonatok közlekedési adatait, és figyelmezteti a mozdonyirányítót, ha időbeli ütközés keletkezik. Nemcsak a triviális eseteket ismeri fel, amikor várhatóan később ér be egy mozdony a célállomásra, mint hogy el kellene vinnie onnan a következő szállítmányt, hanem azt is, ha van ugyan idő a kettő között, de ez nem elég a technológiai folyamatok elvégzésére.

A RailCube használatba vételének utolsó fázisa az lesz, amikor már a mozdonyvezetőket is ezen keresztül vezénylik majd 2021 első negyedévétől. A leghasznosabbnak itt is az ígérkezik, hogy felhívja a figyelmet arra, ha például egy mozdonyvezetőt olyan járműre és helyre akarnak irányítani, amelyre nincs típus-, illetve vonalismerete.

„Az ilyen helyzeteket a RailCube egyelőre nem fogja megoldani helyettünk, de figyelmeztet bennünket arra, hogy be kell avatkozni” – fogalmaz Kovács Roland. Az eddigiekhez képest az ilyen szituációk sokkal hamarabb felismerhetők lesznek, így szervezettebben lehet reagálni, egy-két nap helyett akár több hétre lehet tervezni. A későbbiekben tervben van a program kibővítése egy automatikus erőforrás-optimalizáló modullal is.

Ez különösen jól jön az egyeskocsi-forgalomban, amikor több megbízó rakományát rendezik össze egy tehervonatba. Mivel ezeket akár egy évre előre meg lehet tervezni, Kovács Roland szerint ebben a szegmensben lehet a legjobb terveket készíteni, a RailCube-bal pedig tökéletesíteni tudják a menetrendszerűséget.

Fotó: Szalados István

A társaság szempontjából legalább ilyen fontos, hogy a fuvareszközök kihasználtsága is jobb lesz. „A RailCube egyik jelentős hozadéka lesz a mozdonyok és kocsik kihasználtságának növelése, de ami sokkal fontosabb az ügyfél számára, az a menetrendszerűség és megbízhatóság javulása, mivel az elkerülhetetlen zavartatások hatását sokkal gyorsabban és hatékonyabban fogjuk tudni a rendszer segítségével tompítani” – mondja Kotiers Román, az RCH igazgatósági tagja, pénzügyi vezetője (CFO).

A RailCube-ot nemcsak az RCH használja, hanem az osztrák szövetségi vasút tulajdonába tartozó árufuvarozó leányvállatok is. (A Rail Cargo Austria interfészeken keresztül csatlakozik.) Vagyis a fenti előnyöket nemcsak a belföldi, hanem a csoporton belüli nemzetközi forgalmak esetében is ki tudják használni.

Ez klímavédelmi szempontból is előnyös, hiszen ha javul a vasúti árufuvarozás hatékonysága és ezáltal versenyképessége, akkor piacot szerezhet a közúttól, márpedig az előbbi fajlagosan sokkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki.

A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj technológiákkal növeli versenyképességét a vasúti árufuvarozásA vasút versenyhátránya részben technológiai kötöttségekből fakad, de ezen a téren olyan innovációk indultak el, amelyek növelik az ágazat potenciálját.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Tech digitalizáció rail cargo hungaria vasút vasúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2023. május 22. 15:20 Podcast, Támogatói tartalom

Élesedik a verseny a nyílt forráskódú szoftver közösségek és a nagy techcégek között, azaz így lesz a LlaMAból Alpaca

Az elmúlt hetek bejelentései alapján az opensource közösség nagyon gyorsan zárkózik fel a nagy techvállalatok mellé – mondta Horváth Varga János, a Magyar Telekom mesterséges intelligencia központjának vezetője a G7 podcastban.

Debreczeni Anna
2023. április 27. 09:10 Pénz, Támogatói tartalom

Szerezd meg a penzt – rákattintanál egy ilyen linkre egy e-mailben?

Felejtsük el a nigériai e-maileket, újabban az online oldalakon hirdetőket célozzák a modern zsebtolvajok, azaz a bankban tartott pénzünkre utazó kiberbűnözők.

Debreczeni Anna
2023. április 24. 11:48 Pénz, Támogatói tartalom

Sokat lehet spórolni a céges költségeken, ha van egy kis önkritikánk

Egy vállalatvezető sem lehet minden céges költségterület szakértője. Itt jön a képbe a vállalati kiadások lefaragására szakosodott, brit gyökerű Expense Reduction Analysts, azaz ERA. A franchise rendszerben működő tanácsadói hálózat már több mint négy éve szolgáltat Magyarországon, ügyfeleik pedig az itthoni szakértőgárda mellett az egész európai hálózat tanácsadóinak tudására is számíthatnak. Fizetni pedig csak akkor kell nekik, ha tényleg spórolt velük a cég.

Fontos

Hajdu Miklós
2023. június 2. 12:41 Vállalat

Akkor is drágulhat a benzin a magyar kutakon, ha az olajár nem változik és a forint se gyengül

Nincs jó alkupozícióban a Mol, amikor a tranzitdíjakról kell megállapodnia azzal a két országgal, ahonnan az olajvezetékek jönnek.

Stubnya Bence
2023. június 2. 09:22 Adat

A szállodák és panziók már túl drágák, olcsóbb szállásokat keresnek a belföldön pihenők

A belföldi turizmus forgalmán is látszik, hogyan eszi meg a fizetéseket az infláció. Főleg a kisebb, vidéki szálláshelyek vannak most nagy bajban.

Torontáli Zoltán
2023. június 1. 17:11 Pénz

Hova lehet menni a megtakarításokra kivetett 13 százalékos adó elől?

Az állampapírokon kívül szinte sehova, hiszen ez az intézkedés lényege, de mi a helyzet a tartós befektetési számlával vagy a külföldre vitellel?