Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 2. 17:09 Tech

Majdnem 15 évig kell hajtani egy e-autót, hogy zöldebb legyen, mint egy dízel

Nagy vitákat szokott kelteni az autós és környezetvédelmi körökben, hogy egészen pontosan mennyire környezetbarát az elektromos hajtású autó. Míg az e-autók a működésük közben közvetlenül nem szennyezik a környezetüket, közvetve már nem teljesen zöldek, hiszen az áramtermelés közben is keletkezik károsanyag-kibocsátás. Másrészt egy e-autó a készítésekor is jobban terheli a környezetet, mint a benzines vagy a dízel, hiszen elő kell állítani azokat a nagyméretű akkumulátorokat.

A környezetvédelmi szempontú összehasonlítások ezért csak akkor hitelesek, ha a járművek teljes életciklusát figyelembe veszik. Ilyen adatsort közölt most a német ADAC, a Joanneum Research felmérése alapján. Egy alsó középkategóriás (tipikusan VW Golf, Opel Astra, Ford Focus stb.) autó meghajtásait vetették egybe, de fontos szempont, hogy a felmérés minden adata Németországra vonatkozik.

Elektromos meghajtásból két adatsort is számoltak, az egyik a jelenleg köztöltőkön elérhető német áramot veszi figyelembe, a másik viszont azt az idealizált esetet, amikor a tankolt áram teljes egészében megújuló forrásból származik.

Az eredményt az alábbi grafikon mutatja (fentről lefelé: benzin, dízel, e-autó jelenlegi német árammal, földgáz, hidrogén/üzemanyagcella, e-autó 100 százalékban megújuló áramforrással):

Autómeghajtási módok károsanyag-kibocsátása szén-dioxidban számolva (függőleges tengely) a megtett kilométer függvényében (vízszintes tengely). Forrás: ADAC

A leginkább környezetbarát meghajtás a valós jelenlegi alternatívák közül a (föld)gáz, még úgy is, hogy csak 15 százalékban tartalmaz biogázt. A jelenlegi elektromos árammal tankolva egy e-autó gyakorlatilag sosem lehet zöldebb, mint egy gázos. Ha sikerülne teljes mértékben megújuló forrásból áramot venni, akkor is csak 48 ezer kilométer futása után kerülne hátrányba a gázos verzió.

A jelenlegi árammal az e-autó csak 127 ezer kilométer megtétele után zöldebb, mint egy benzines (5 százalék bioetanollal), és csak 219 ezer kilométer után veri a dízelt (7 százalék biodízel tartalommal). Száz százalékban megújuló árammal táplálva 37,5 ezer kilométer után jobb az e-autó a benzinesnél, és 40,5 ezer kilométer után a dízelnél.

A hidrogénes üzemanyagcellával (azaz végső soron az autó fedélzetén előállított elektromos árammal) hajtott autó nagyon hasonló adatokat mutat, mint a 100 százalékban megújuló elektromos, utóbbi csak 115,5 ezer kilométer után zöldebb, de nem sokkal.

A német átlagok szerint a jelenlegi e-autó 8,5 éves kora után zöldebb a benzinesnél, de a dízeleknél csak 14,6 éves kor után fordul a kocka.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbbet tesz a környezetért egy e-autóba ülő magyar, mint egy németAz elektromos autók csak akkor segítik igazán a klímaváltozás elleni küzdelmet, ha a gyártásuk és használatuk során nem fosszilis energiát használnak fel.

Tech áram autó benzin dízel elektromos autó életciklus hidrogén németország Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Debreczeni Anna
2020. július 6. 18:42 Támogatói tartalom, Tech

A felhő lassan, de biztosan eléri a stratégiai szinteket a vállalatoknál, és ennek egyik fő katalizátora a járvány volt

Sok cégvezető kényszerült átgondolni vállalkozása jövőjét az utóbbi hónapokban, és jutott szinte szektortól függetlenül hasonló eredményre. Szembesültek azzal a kiszolgáltatottsággal, ami a rugalmatlan céges folyamataikból ered, így például a tradicionális informatikai eszközeikkel nem tudtak elég gyorsan reagálni a piaci változásokra. Voltak azonban olyan vállalatok is, akik megtapasztalhatták, hogy kiszámíthatatlan környezetben a digitalizáció és a felhő biztonságot adhat, mivel rugalmasságot és skálázhatóságot biztosít.

Hajdu Miklós
2020. július 6. 11:57 Tech

Tíz év is kevés volt, hogy az autóipar megoldja az okostelefonos zenelejátszás problémáját

Az új autók tulajdonosai már egy évtizede nem az autó problémái, hanem a navigáció és zenelejátszás miatt szentségelnek.

Straub Ádám
2020. július 5. 17:51 Tech

Már nem egyértelműen a Chrome a legjobb böngésző, érdemes lehet váltani

Hosszú évek után ismét nyílt a verseny, ugyanakkor a teljesítmény szempontjából az is nagyon fontos, hogy milyen kiegészítőket telepítünk.

Fontos

Fabók Bálint
2020. július 8. 06:31 Élet

“Mindennapos őrlődés volt, hogy tudod, hogy fogy a pénz, és baromira nem tudod, mikor lesz ennek vége”

A taxis diszpécsernek 500 forintja maradt. A felszolgáló már nem akar robotként élni. A fodrászt megőrjítette a járvány. Mi lett azokkal, akik elvesztették a munkájukat?

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.

Stubnya Bence
2020. július 7. 06:29 Közélet, Vállalat

Huszárvágással kedvetlenítenék el a katáztatókat, de ennek sokan nem örülnek

Az adónem létrehozása óta benne volt a pakliban, hogy visszaélnek majd vele. A kormány most lépne, de könnyen lehet, hogy a változtatással valódi vállalkozók is rosszul járnának.