Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 2. 17:09 Tech

Majdnem 15 évig kell hajtani egy e-autót, hogy zöldebb legyen, mint egy dízel

Nagy vitákat szokott kelteni az autós és környezetvédelmi körökben, hogy egészen pontosan mennyire környezetbarát az elektromos hajtású autó. Míg az e-autók a működésük közben közvetlenül nem szennyezik a környezetüket, közvetve már nem teljesen zöldek, hiszen az áramtermelés közben is keletkezik károsanyag-kibocsátás. Másrészt egy e-autó a készítésekor is jobban terheli a környezetet, mint a benzines vagy a dízel, hiszen elő kell állítani azokat a nagyméretű akkumulátorokat.

A környezetvédelmi szempontú összehasonlítások ezért csak akkor hitelesek, ha a járművek teljes életciklusát figyelembe veszik. Ilyen adatsort közölt most a német ADAC, a Joanneum Research felmérése alapján. Egy alsó középkategóriás (tipikusan VW Golf, Opel Astra, Ford Focus stb.) autó meghajtásait vetették egybe, de fontos szempont, hogy a felmérés minden adata Németországra vonatkozik.

Elektromos meghajtásból két adatsort is számoltak, az egyik a jelenleg köztöltőkön elérhető német áramot veszi figyelembe, a másik viszont azt az idealizált esetet, amikor a tankolt áram teljes egészében megújuló forrásból származik.

Az eredményt az alábbi grafikon mutatja (fentről lefelé: benzin, dízel, e-autó jelenlegi német árammal, földgáz, hidrogén/üzemanyagcella, e-autó 100 százalékban megújuló áramforrással):

Autómeghajtási módok károsanyag-kibocsátása szén-dioxidban számolva (függőleges tengely) a megtett kilométer függvényében (vízszintes tengely). Forrás: ADAC

A leginkább környezetbarát meghajtás a valós jelenlegi alternatívák közül a (föld)gáz, még úgy is, hogy csak 15 százalékban tartalmaz biogázt. A jelenlegi elektromos árammal tankolva egy e-autó gyakorlatilag sosem lehet zöldebb, mint egy gázos. Ha sikerülne teljes mértékben megújuló forrásból áramot venni, akkor is csak 48 ezer kilométer futása után kerülne hátrányba a gázos verzió.

A jelenlegi árammal az e-autó csak 127 ezer kilométer megtétele után zöldebb, mint egy benzines (5 százalék bioetanollal), és csak 219 ezer kilométer után veri a dízelt (7 százalék biodízel tartalommal). Száz százalékban megújuló árammal táplálva 37,5 ezer kilométer után jobb az e-autó a benzinesnél, és 40,5 ezer kilométer után a dízelnél.

A hidrogénes üzemanyagcellával (azaz végső soron az autó fedélzetén előállított elektromos árammal) hajtott autó nagyon hasonló adatokat mutat, mint a 100 százalékban megújuló elektromos, utóbbi csak 115,5 ezer kilométer után zöldebb, de nem sokkal.

A német átlagok szerint a jelenlegi e-autó 8,5 éves kora után zöldebb a benzinesnél, de a dízeleknél csak 14,6 éves kor után fordul a kocka.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbbet tesz a környezetért egy e-autóba ülő magyar, mint egy németAz elektromos autók csak akkor segítik igazán a klímaváltozás elleni küzdelmet, ha a gyártásuk és használatuk során nem fosszilis energiát használnak fel.

Tech áram autó benzin dízel elektromos autó életciklus hidrogén németország Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2019. november 17. 17:39 Tech

Láthatatlan vonalkóddal tennék automatikussá az újrahasznosítást

2021-től kezdve már ilyen ultrahatékony módon szelektálhatnák a szemetet Európában. A technológia az önkiszolgáló vásárlást is jelentősen meggyorsítaná.

Andersen Dávid
2019. november 16. 16:14 Tech

Annyira nem okos, hogy az okosotthonokkal behívjuk a hekkereket a nappaliba

Óriási növekedés áll az internethez csatlakoztatott otthoni eszközök előtt, de egyelőre nem túl biztonságos a technológia.

Hajdu Miklós
2019. november 13. 13:18 Tech

Megint az emberek titkos megfigyelésével égeti magát a Facebook

Az iPhone-os Facebook alkalmazás időnként akkor is bekapcsolja a telefon kameráját, amikor az egyáltalán nem indokolt.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 15. 15:46 Közélet

Rejtőzködő harcostárs szállt be Mészárosék családi cégébe

A második legismertebb tiszakécskei milliárdos, Varga Károly, akinek korábban is volt üzleti kapcsolata Mészáros Lőrinccel, egy követelésért cserébe 2 százalékos részesedést kapott a Talentis Zrt-ben.

Váczi István
2019. november 15. 06:52 Adat, Vállalat

Lejtőre került az autóipari foglalkoztatás a legfontosabb megyében

Dübörög a járműipar termelése Győr-Moson-Sopron megyében, a legnagyobb cégek létszáma viszont fogyni kezdett. Országosan a rendelésállomány is apad.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2019. november 14. 16:44 Vállalat

Van értelme, hogy több évnyi bérre elég pénzt ad a kormány a munkahelyteremtőknek?

Rengeteg pénzt, 13,3 millió forintot adunk minden egyes új munkahelyért, miközben évek óta munkaerőhiánnyal küzd a gazdaság. Nem tűnik logikusnak a rendszer.