Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 2. 17:09 Tech

Majdnem 15 évig kell hajtani egy e-autót, hogy zöldebb legyen, mint egy dízel

Nagy vitákat szokott kelteni az autós és környezetvédelmi körökben, hogy egészen pontosan mennyire környezetbarát az elektromos hajtású autó. Míg az e-autók a működésük közben közvetlenül nem szennyezik a környezetüket, közvetve már nem teljesen zöldek, hiszen az áramtermelés közben is keletkezik károsanyag-kibocsátás. Másrészt egy e-autó a készítésekor is jobban terheli a környezetet, mint a benzines vagy a dízel, hiszen elő kell állítani azokat a nagyméretű akkumulátorokat.

A környezetvédelmi szempontú összehasonlítások ezért csak akkor hitelesek, ha a járművek teljes életciklusát figyelembe veszik. Ilyen adatsort közölt most a német ADAC, a Joanneum Research felmérése alapján. Egy alsó középkategóriás (tipikusan VW Golf, Opel Astra, Ford Focus stb.) autó meghajtásait vetették egybe, de fontos szempont, hogy a felmérés minden adata Németországra vonatkozik.

Elektromos meghajtásból két adatsort is számoltak, az egyik a jelenleg köztöltőkön elérhető német áramot veszi figyelembe, a másik viszont azt az idealizált esetet, amikor a tankolt áram teljes egészében megújuló forrásból származik.

Az eredményt az alábbi grafikon mutatja (fentről lefelé: benzin, dízel, e-autó jelenlegi német árammal, földgáz, hidrogén/üzemanyagcella, e-autó 100 százalékban megújuló áramforrással):

Autómeghajtási módok károsanyag-kibocsátása szén-dioxidban számolva (függőleges tengely) a megtett kilométer függvényében (vízszintes tengely). Forrás: ADAC

A leginkább környezetbarát meghajtás a valós jelenlegi alternatívák közül a (föld)gáz, még úgy is, hogy csak 15 százalékban tartalmaz biogázt. A jelenlegi elektromos árammal tankolva egy e-autó gyakorlatilag sosem lehet zöldebb, mint egy gázos. Ha sikerülne teljes mértékben megújuló forrásból áramot venni, akkor is csak 48 ezer kilométer futása után kerülne hátrányba a gázos verzió.

A jelenlegi árammal az e-autó csak 127 ezer kilométer megtétele után zöldebb, mint egy benzines (5 százalék bioetanollal), és csak 219 ezer kilométer után veri a dízelt (7 százalék biodízel tartalommal). Száz százalékban megújuló árammal táplálva 37,5 ezer kilométer után jobb az e-autó a benzinesnél, és 40,5 ezer kilométer után a dízelnél.

A hidrogénes üzemanyagcellával (azaz végső soron az autó fedélzetén előállított elektromos árammal) hajtott autó nagyon hasonló adatokat mutat, mint a 100 százalékban megújuló elektromos, utóbbi csak 115,5 ezer kilométer után zöldebb, de nem sokkal.

A német átlagok szerint a jelenlegi e-autó 8,5 éves kora után zöldebb a benzinesnél, de a dízeleknél csak 14,6 éves kor után fordul a kocka.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbbet tesz a környezetért egy e-autóba ülő magyar, mint egy németAz elektromos autók csak akkor segítik igazán a klímaváltozás elleni küzdelmet, ha a gyártásuk és használatuk során nem fosszilis energiát használnak fel.

Tech áram autó benzin dízel elektromos autó életciklus hidrogén németország Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Debreczeni Anna
2019. szeptember 17. 11:43 Tech

Nagyot nyerhet a német gyökerű szoftvercég a generációváltással

Ezért is jó, ha nélkülözhetetlenné teszi magát egy vállalat: elég egyszer eladnia a termékét, utána csak frissítenie kell a legújabb trendek szerint.

Avatar
2019. szeptember 15. 17:08 Tech

Retró elektromos autókkal száguldhatunk a jövőbe

Lassan már minden gyártó megjelenik egy tisztességes elektromos autóval, és ezek formavilága gyakran több évtizeddel ezelőtti modellekét idézi meg.

Andersen Dávid
2019. szeptember 8. 07:35 Tech

Hamarosan tényleg intelligens robotok fognak öltöztetni minket, és ebben nagy pénz van

A divat, a technológia és a tudomány vívmányait egyesítő fashiontech cégek hatalmasat mennek napjainkban, de vajon meddig tart még az öröm?

Fontos

Avatar
2019. szeptember 17. 15:09 Élet

Lehet demokratikus és piaci választ adni a klímaváltozásra?

Lehet, hogy hiába várunk erre, ha nem hozunk létre olyan intézményeket, amelyek hatékonyan vezetnék ezt a folyamatot. Hozzászólás az extrapoláció-vitához.

Stubnya Bence
2019. szeptember 17. 07:02 Adat, Vállalat

Nem támogatja tovább a vendégmunkások állásait a kormány, de rejtély, hogy miért nem évekkel ezelőtt döntött így

Nem célja többé az egyedi kormánydöntéssel adott nagyvállalati támogatásoknak, hogy munkahelyeket hozzanak létre. A kérdés már csak az, hogy miért pont most döntöttek így.

Kasnyik Márton
2019. szeptember 16. 10:39 Világ

Néhány drónnal szétbombázták a kőolaj világpiacát

Kiesett a világ kőolaj-termelésének az öt százaléka, amire húsz százalékot ugrott az olajár. Újra megjelent a veszély a Közel-Keleten.