Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 2. 17:09 Tech

Majdnem 15 évig kell hajtani egy e-autót, hogy zöldebb legyen, mint egy dízel

Nagy vitákat szokott kelteni az autós és környezetvédelmi körökben, hogy egészen pontosan mennyire környezetbarát az elektromos hajtású autó. Míg az e-autók a működésük közben közvetlenül nem szennyezik a környezetüket, közvetve már nem teljesen zöldek, hiszen az áramtermelés közben is keletkezik károsanyag-kibocsátás. Másrészt egy e-autó a készítésekor is jobban terheli a környezetet, mint a benzines vagy a dízel, hiszen elő kell állítani azokat a nagyméretű akkumulátorokat.

A környezetvédelmi szempontú összehasonlítások ezért csak akkor hitelesek, ha a járművek teljes életciklusát figyelembe veszik. Ilyen adatsort közölt most a német ADAC, a Joanneum Research felmérése alapján. Egy alsó középkategóriás (tipikusan VW Golf, Opel Astra, Ford Focus stb.) autó meghajtásait vetették egybe, de fontos szempont, hogy a felmérés minden adata Németországra vonatkozik.

Elektromos meghajtásból két adatsort is számoltak, az egyik a jelenleg köztöltőkön elérhető német áramot veszi figyelembe, a másik viszont azt az idealizált esetet, amikor a tankolt áram teljes egészében megújuló forrásból származik.

Az eredményt az alábbi grafikon mutatja (fentről lefelé: benzin, dízel, e-autó jelenlegi német árammal, földgáz, hidrogén/üzemanyagcella, e-autó 100 százalékban megújuló áramforrással):

Autómeghajtási módok károsanyag-kibocsátása szén-dioxidban számolva (függőleges tengely) a megtett kilométer függvényében (vízszintes tengely). Forrás: ADAC

A leginkább környezetbarát meghajtás a valós jelenlegi alternatívák közül a (föld)gáz, még úgy is, hogy csak 15 százalékban tartalmaz biogázt. A jelenlegi elektromos árammal tankolva egy e-autó gyakorlatilag sosem lehet zöldebb, mint egy gázos. Ha sikerülne teljes mértékben megújuló forrásból áramot venni, akkor is csak 48 ezer kilométer futása után kerülne hátrányba a gázos verzió.

A jelenlegi árammal az e-autó csak 127 ezer kilométer megtétele után zöldebb, mint egy benzines (5 százalék bioetanollal), és csak 219 ezer kilométer után veri a dízelt (7 százalék biodízel tartalommal). Száz százalékban megújuló árammal táplálva 37,5 ezer kilométer után jobb az e-autó a benzinesnél, és 40,5 ezer kilométer után a dízelnél.

A hidrogénes üzemanyagcellával (azaz végső soron az autó fedélzetén előállított elektromos árammal) hajtott autó nagyon hasonló adatokat mutat, mint a 100 százalékban megújuló elektromos, utóbbi csak 115,5 ezer kilométer után zöldebb, de nem sokkal.

A német átlagok szerint a jelenlegi e-autó 8,5 éves kora után zöldebb a benzinesnél, de a dízeleknél csak 14,6 éves kor után fordul a kocka.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbbet tesz a környezetért egy e-autóba ülő magyar, mint egy németAz elektromos autók csak akkor segítik igazán a klímaváltozás elleni küzdelmet, ha a gyártásuk és használatuk során nem fosszilis energiát használnak fel.

Tech áram autó benzin dízel elektromos autó életciklus hidrogén németország Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Mészáros R. Tamás
2021. február 22. 16:13 Tech, Világ

A techszektor maga alá gyűrné, de minimum megcsapolná az autóipart

Az autók kerekes számítógépek lesznek, az autós cégek pedig bérgyártókká válhatnak - már ha belemennek ebbe az előnytelen alkuba.

Torontáli Zoltán
2021. február 13. 15:58 Tech

A digitális oltásigazolás technológiája rég kész, mégis elég nehéz lesz bevezetni

Nem mindegy, hogy milyen adatokat tud rólunk és mit tehetünk majd azzal az applikációval, amit a mobilunkra telepítünk.

Torontáli Zoltán
2021. február 5. 10:28 Élet, Tech

Applikációból is nyitható lesz a bevásárlókocsi, az érméket lassan elkezdhetik kivezetni

Számos nagy német láncnál tesztelik a megoldást, köztük van az Aldi és a Lidl is.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. február 24. 16:40 Adat, Közélet

Az új vírusváltozatok ellen nem elegendőek az eddigi intézkedések

A visegrádi országok példái jól mutatják, hogy a brit és az egyéb változatok mennyire átírják a forgatókönyveket.

Avatar
2021. február 24. 15:24 Közélet

Jól szolgálják-e a kormány tervei a COVID által okozott társadalmi és gazdasági károk helyreállítását?

A leginkább sújtott emberek és vállalkozások segítése, az ország ellenállóképességének növelése helyett lobbiérdekeket szolgálhat az új uniós források egy része.

Bucsky Péter
2021. február 24. 06:03 Adat, Vállalat

A multik, és azon belül a németek igen jól jártak a kormány gazdasági akcióprogramjával

A német hátterű vállalkozások a hozzáadott érték 13,5 százalékát adják, de ehhez a támogatások 21,5 százalékát kapták meg.