Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 2. 17:09 Tech

Majdnem 15 évig kell hajtani egy e-autót, hogy zöldebb legyen, mint egy dízel

Nagy vitákat szokott kelteni az autós és környezetvédelmi körökben, hogy egészen pontosan mennyire környezetbarát az elektromos hajtású autó. Míg az e-autók a működésük közben közvetlenül nem szennyezik a környezetüket, közvetve már nem teljesen zöldek, hiszen az áramtermelés közben is keletkezik károsanyag-kibocsátás. Másrészt egy e-autó a készítésekor is jobban terheli a környezetet, mint a benzines vagy a dízel, hiszen elő kell állítani azokat a nagyméretű akkumulátorokat.

A környezetvédelmi szempontú összehasonlítások ezért csak akkor hitelesek, ha a járművek teljes életciklusát figyelembe veszik. Ilyen adatsort közölt most a német ADAC, a Joanneum Research felmérése alapján. Egy alsó középkategóriás (tipikusan VW Golf, Opel Astra, Ford Focus stb.) autó meghajtásait vetették egybe, de fontos szempont, hogy a felmérés minden adata Németországra vonatkozik.

Elektromos meghajtásból két adatsort is számoltak, az egyik a jelenleg köztöltőkön elérhető német áramot veszi figyelembe, a másik viszont azt az idealizált esetet, amikor a tankolt áram teljes egészében megújuló forrásból származik.

Az eredményt az alábbi grafikon mutatja (fentről lefelé: benzin, dízel, e-autó jelenlegi német árammal, földgáz, hidrogén/üzemanyagcella, e-autó 100 százalékban megújuló áramforrással):

Autómeghajtási módok károsanyag-kibocsátása szén-dioxidban számolva (függőleges tengely) a megtett kilométer függvényében (vízszintes tengely). Forrás: ADAC

A leginkább környezetbarát meghajtás a valós jelenlegi alternatívák közül a (föld)gáz, még úgy is, hogy csak 15 százalékban tartalmaz biogázt. A jelenlegi elektromos árammal tankolva egy e-autó gyakorlatilag sosem lehet zöldebb, mint egy gázos. Ha sikerülne teljes mértékben megújuló forrásból áramot venni, akkor is csak 48 ezer kilométer futása után kerülne hátrányba a gázos verzió.

A jelenlegi árammal az e-autó csak 127 ezer kilométer megtétele után zöldebb, mint egy benzines (5 százalék bioetanollal), és csak 219 ezer kilométer után veri a dízelt (7 százalék biodízel tartalommal). Száz százalékban megújuló árammal táplálva 37,5 ezer kilométer után jobb az e-autó a benzinesnél, és 40,5 ezer kilométer után a dízelnél.

A hidrogénes üzemanyagcellával (azaz végső soron az autó fedélzetén előállított elektromos árammal) hajtott autó nagyon hasonló adatokat mutat, mint a 100 százalékban megújuló elektromos, utóbbi csak 115,5 ezer kilométer után zöldebb, de nem sokkal.

A német átlagok szerint a jelenlegi e-autó 8,5 éves kora után zöldebb a benzinesnél, de a dízeleknél csak 14,6 éves kor után fordul a kocka.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbbet tesz a környezetért egy e-autóba ülő magyar, mint egy németAz elektromos autók csak akkor segítik igazán a klímaváltozás elleni küzdelmet, ha a gyártásuk és használatuk során nem fosszilis energiát használnak fel.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech áram autó benzin dízel elektromos autó életciklus hidrogén németország Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2023. november 24. 09:19 Tech, Vállalat

Sokkal olcsóbbá válhatnak az e-autók a következő pár évben

A Goldman Sachs kutatói szerint két év múlva már azonos költségszintre kerülnek az elektromos autók a benzinesekkel és a dízelekkel.

Torontáli Zoltán
2023. november 23. 12:17 Közélet, Tech

Nem volt életszerűen kitalálva a napelemes támogatási program, máris módosítják

A jelek szerint a szakmának sikerült meggyőznie a minisztériumot, hogy a piaci körülményeknek megfelelően alakítsa a feltételeket.

Torontáli Zoltán
2023. november 23. 04:37 Élet, Tech

Később szabadulunk meg a bolti papírnyugtától, de kapunk több hasznos funkciót

Jövő július volt a terv, az adótörvény módosításában azonban már 2025 szerepel, de legalább megágyaztak az okos megoldások lehetőségének is.

Fontos

Nagy Zsolt
2023. november 28. 17:58 Közélet

Szélerőmű a közeli jövőben nem, szivattyús erőmű viszont épülhet Magyarországon

Leporolták, visszatették, megint leporolták - újabb fejezethez érkezik a régóta meg nem valósuló magyar szivattyús erőmű projekt.

Jandó Zoltán
2023. november 28. 09:28 Adat

Kocsmaarmageddon van Magyarországon, de a kantinoknak jól megy

Több mint ezer vendéglátóhely szűnt meg 2023 első felében Magyarországon. A leggyorsabban továbbra is a italüzletek száma csökken.

Pálos Máté
2023. november 27. 19:16 Adat

Annyira keveset költünk egészségügyre, hogy az EU sereghajtói közé kerültünk

A GDP-arányos adat leginkább azt mutatja meg, hogy a döntéshozók mennyire tekintik fontos területnek az egészségügyet.