Az Ekonomi a G7 véleményrovata.
A 2008-as nagy pénzügyi válságot követően a 2010-2020 közötti időszakban alapvetően kedvezők voltak a konjunkturális viszonyaink, idővel azonban felgyűltek a munkaerőpiaci nehézségek és az inflációs hatások. 2020 februárjában, még a vuhani járvány világméretűvé válása előtt, a tagországok között a legmagasabb harmonizált fogyasztói árindex nálunk volt: 4,4 százalékos, szemben az eurózóna 1,2 százalékos inflációjával. Majd jött a járvány miatti sokk, amely nyomán a 2020-as magyar GDP a jelentős állami többletkiadások ellenére 4,5 százalékkal csökkent. 2021 nálunk is visszalendülést hozott: a magyar GDP 7,1 százalékkal nőtt. Itt is meg kell azonban említeni a nagy költségvetési hiányt, valamint az előző évi visszaesés során átmenetileg enyhülő infláció újraéledését.
Az állam eladósodása azóta is folytatódik, az infláció új lendületet vett, és hosszú évek óta először 2022 elejére a külkereskedelmi mérlegünk negatívra váltott. Államadósság, infláció, kereskedelmi mérleghiány: ezek a jelenségek nem számítanak magyar sajátosságnak. Ám az egyensúlytalanságok az adottságainkhoz mérve meglehetősen nagyok, és oksági összefüggésben állnak a 2022 tavaszi országgyűlési választásokat megelőző példátlan méretű állami kiköltekezéssel.
A mindent felülíró politika szempontjai miatt 2021 második felében nálunk nem születtek kormányzati intézkedések a nagy túllendülés, a gazdasági túlfűtöttség ellensúlyozására, sőt tovább folytatódott a pénzek költése.
Megkezdődött viszont a monetáris politika szigorodása, a kamatemelési folyamat.
Az új kormány meglepően lassan állt fel, és a magyar gazdaságpolitikai vezetés egészen 2022 júliusáig nem reagált érdemben az egyensúlytalansági folyamatokra. Júliustól viszont a gazdaságpolitikában új szakasz kezdődött, mely nyilvánvalóan erősen kihat az üzleti ciklusra.
Jelenleg, az első megszorító intézkedések bejelentése után két hónappal, még nem egyértelmű, hogy milyen irányt vesznek a gazdasági és társadalmi folyamatok. Egyfelől hallani reménykedő illetve kincstári optimista hangokat, melyek szerint belátható időn belül lefut az inflációs hullám, és ha kisebb ütemben is, de folytatódik a gazdasági növekedés – amihez rendre hozzáteszik, hogy „csak legyen béke Ukrajnában”.
Másfelől azonban a szakmai fórumokon megjelent a latolgatások között a ’tökéletes vihar’ eshetősége is. A fogalom azt az esetet fedi, ha minden lehetséges baj egyszerre lép fel. Kizárni az ilyet nem lehet, azért az alábbiakban átfutjuk, hogy milyen területen következhetnek be nálunk egyidejű negatív fejlemények, amelyek tovaterjedő hatásai valódi válságot idézhetnek elő.
Kerülhet azonban Magyarország egy másik, szintén igen kellemetlen pályára, amelyet nem a krízis, hanem éppenséggel a tartósság jellemez – elhúzódó stagnálás, pangás. Ennek az állapotnak a kialakulásáról kevesebb szó esik itthon, holott a gazdaságilag fejlett országok vonatkozásában már előkerült a stagfláció eshetősége, ezért érdemes azt a magyar viszonyok között is tekintetbe venni.
Mind a vihar, mind a pangás szándékolatlan, nem tervezett állapot. Akár ez, akár amaz akkor állhat elő, ha csődöt mondanak a konszolidált, folyamatos kiigazítás szcenáriói, amelyek a magyar gazdaság mai viszonyainak értelmezése és a külső körülmények értékelése alapján a megelőző pálya bizonyos folytatódását, egyben sikeres korrekcióját feltételezik. Már a kialakult helyzet értékelésében is lehetnek nagy különbségek, a külső körülmények pedig nyilván alakulhatnak a ma feltételezettnél sokkal rosszabbul, és félremehetnek a kormányzati korrekciós kísérletek: az egyenként kisesélyű negatív tényezők összetalálkozása egészen más pályát eredményez, mint amit a mai közepesen optimista elemzések vetítenek elénk. A kutatóintézetek, a nemzetközi szervezetek illetve a kormányszervek által készített kivetítések többsége „puha földet érést” prognosztizál, mély válsággal viszont egyik sem számol. Előbb érdemes röviden áttekinteni ezeket a kivetítéseket, mielőtt a kisebb valószínűségű, szélsőségesebb pályák esélyeire tekintenénk.
A főáramú előrejelzések között az egyik végleten találhatók a kormányzati megszólalások (hivatalosnak tekinthető makrogazdasági kitekintés ez idáig nem született, vagy nem látott nyilvánosságot). Ezek szerint a gazdaság továbbra is növekedési pályán van, minden külső nehézség ellenére. És hogy a nagyközönségnek ne legyen kétsége a nehézségek forrásai felől, az állami vállalat még a közműszámlán is helyénvalónak gondolta áremelési okként feltüntetni a „brüsszeli szankciókat” – ami azt is implikálja, hogy döntően külső tényezők állnak a drágulási folyamatok mögött, és azok elmúlásával normalizálódhatnak a viszonyok.
A Magyar Nemzeti Bank hivatalos közlései viszont nem szakadnak el a külső-belső realitásoktól, de szintén bizonyos folytonosságot sugallnak, amikor 2023-ra mérsékelt, de pozitív előjelű gazdasági növekedést, noha igencsak megemelt infláció pályát vázolnak. Lényegileg hasonló pályát látnak maguk előtt a piaci elemzők, valamint a nemzetközi szervezetek:
Az MNB által áttekintett prognózisok közül a korai (2022 tavaszi) változatoknak a 2022-re vonatkozó adatai hamar elavultak: az idei gazdasági növekedés üteme és az infláció mértéke (egymástól nem függetlenül, és a már idézett politikai motívumok hatására) jócskán meghaladta a várakozásokat. Ami leginkább mérvadónak tekinthető, az a Reuters-felmérés középértéke: eszerint 2022-ben a gazdasági növekedési ütem 5 százalék alatt lesz, amit 2023-ban kettő százalékos növekedés követ; magas (12 százalék feletti) inflációs rátával, és 2023-ban is marad a kétszámjegyű pénzromlás. Hasonló karakterű a hitelminősítő intézmények prognózisa: a Standard & Poor’s augusztusi makrogazdasági szcenáriója szerint idén 5,1 százalékos, jövőre 2,3 százalékos GDP-növekedés várható – bizonyos feltételek mellett. Ezek között fontos, hogy ne legyen fennakadás a gázimportban, tekintettel Magyarország igen nagymértékű külső függésére, és jöjjenek az uniós források (a GDP 4 százalékát kitevő évi forrásbeáramlásra alapul a becslésük). A BBB besoroláshoz fűzött ’negatív kilátások’ megjegyzés nagyrészben ezekre a kockázatokra utal: ha elakadnának az uniós források, és gond lenne az energiaimporttal, akkor 2023-ban zsugorodás, valamint – a helyzetet súlyosbítva – leminősítés vár a magyar gazdaságra.
A hitelminősítői szempontokat is figyelembe véve a következő kockázati tényezők fordulhatnak rosszabbra:
A tökéletes vihar lehetséges kibontakozásáról nem érdemes itt többet értekezni, mivel a gyors és mély változások természete éppen az, hogy hirtelen fordulatok állnak elő, amelyekre sosem lehet kellően felkészülni. De végül érdemes azt is tekintetbe venni, hogy milyen gondok származhatnak abból, ha Magyarország kikerüli a legrosszabb fordulatokat (nem szakadnak meg eredménytelenül az EU intézményeivel a tárgyalások, nem áll le az ország energiaellátása, nem borul fel a belső munkabéke és társadalmi rend, stb.) – csak éppen lelassul a gazdasági növekedés, és beragad a kétszámjegyű infláció.
Mindez még mindig nem nevezhető válságnak. De már felidézi a stagfláció rémét: ilyenen a fejlett világ számos országa átesett az 1970-es évek olajár-robbanását követően, és azóta is előfordult. Abban az időben a központi tervezésű kelet-európai országokra azért nem alkalmazhatták ezt a fogalmat, mert az állami árszabályozás kiterjedtsége és az árrendszer mesterkélt jellege miatt, valamint a gazdasági növekedési mutatószámok megbízhatatlansága következtében a stagfláció kifejezésbe foglalt két fogalom egyike sem volt könnyen definiálható. Maradt inkább a pangás, és annak is többféle változata a konkrét helyi hatalmi viszonyok függvényében: brezsnyevi pangás a Szovjetunióban, a kádári sodródás az 1980-as években Magyarországon, a titói modell fokozatos kiüresedése a valamikor Jugoszláviában.
Az említett országesetek mind elég eltérőek: Gorbacsov gyorsítása (uszkorenyie), majd annak lefulladását követően az átépítés (peresztrojka) lett volna rendeltetve túllendíteni a pangáson a Szovjetuniót – ismert következményekkel. A Kádár utáni válságelhárító kísérletek nálunk hamar átnőttek a politikai rezsimváltásba. A Tito utáni pangásból pedig hamar a föderáció szétesése következett be.
Ez a rövid történelmi visszatekintés is rámutat arra, hogy az elhúzódó pangás a mi térségünkben, a nagyfokú nyitottság mellett csakis átmeneti szakasz lehet – mégsem zárható ki, hogy bár a válságot sikerül elkerülni, ám sokáig nem jut vissza az ország az érezhető növekedési pályára. Ennek a pangó helyzetnek sajnos bizonyos elemei jelen vannak most is.
A külső gazdasági körülmények sem mind segítenek. A világgazdaság növekedése eleve visszafogottabb, de az Ukrajna elleni orosz agresszió, a határainkon dúló háború nemcsak most, de tartósan növeli a térségi kockázatokat, a magyar országkockázatot. Reménykedhetünk egy mielőbbi ukrajnai helyreállítási szakasz eljövetelében, de annak nem a magyar gazdaság lesz az elsődleges kedvezményezettje, tekintettel a hivatalos Magyarországnak az ukrán védekezési erőfeszítésekhez való sajátos viszonyulására. Az országkockázatokat és pénzügyi terheket mérsékelné az euróövezethez való csatlakozásunk, ennek azonban semmilyen lényegi feltétele nem áll. Igy marad az inflációs hajlam, a magas infláció hosszú távon fennmarad, beépül az üzleti szereplők és az emberek várakozásaiba. Ha pedig a gazdaságpolitika meg akar szabadulni a pénzromlás bajától, akkor növekedési áldozatot kell vállalnia.
Ezzel azonban az elemzés előreszaladt. Egyelőre azok a nagy kérdések, hogy a késleltetve, de annál erősebben érvényre jutó energiaár-növekedési sokkot miként dolgozza fel a magyar gazdaság, hogyan viseli el a társadalom. A gazdaságpolitika, amely súlyosan megkésett a makrogazdasági kiigazítással, majd az árrögzítés, különadóztatás, szociális tétlenség mixelésével tudott csak reagálni a helyzetre, vajon milyen válságkezelési megoldásokat alkalmaz ahhoz, hogy soft landing, ne elnyúló pangás, sem pedig mély válság jöjjön a 2022-es évet követően?
Pénz
Fontos