(A szerző a CIB vezető elemzője. A Zéróosztó a G7 elemzői szeglete.)
A KSH tegnap publikálta az első negyedéves GDP első becslését. Kiigazított adatok alapján negyedéves alapon 2,1 százalékkal nőtt a GDP, míg éves szinten a nyers adatok 8,2 százalékos, a kiigazított számok pedig 8 százalékos dinamikát mutattak. Bár a tényleges számok a piaci konszenzust felülmúlták, nagy meglepetést nem okoztak, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) már márciusban 7-8 százalék közötti dinamikát jósolt, május elején pedig a jegybank alelnöke, Virág Barnabás 8 százalék feletti növekedési ütemet is belebegtetett.
A statisztikai hivatal rövid értékelése szerint az első három hónap növekedése „széles bázison alapult”, a bővüléshez a gazdasági ágazatok jó része hozzájárult. Termelési oldalon a havi gyakoriságú adatok szerint az év első hónapjaiban relatíve jól teljesített az ipar (a háború ezt a periódust még csak részben érintette), a szolgáltatásoknak pedig a fiskális transzferekkel*Mint például az szja-visszatérítés a gyermeket nevelők számára vagy a hat hónapnyi fegyverpénz a rendvédelmi dolgozóknak. is megtámogatott erős fogyasztás mellett a tavalyi alacsony bázis is sokat segített. A kis súlyú építőipar hozzájárulása is pozitív lehetett, de erről pontos információt majd a június elején megjelenő részletes számokból kaphatunk. Felhasználási oldalon az elfogadható exportteljesítmény drasztikusan megugró importtal párosulhatott, így a nettó export növekedési hozzájárulása negatív lehetett. Ezt azonban láthatólag több mint ellensúlyozta az erős fogyasztás. A beruházások esetében sem valószínű, hogy az első negyedév komoly visszaesést hozott volna.
Az erős évkezdet komoly támaszt nyújt az idei növekedésnek, de nyilvánvalóan az év további részében ez a dinamika nem fenntartható. A háború direkt és indirekt hatásai, a kínai lassulás és a zéró Covid-politika beszállítói láncokra gyakorolt hatása elkerülhetetlenül mérséklődő ipari dinamikában csapódik le, ami az export esetében is lassulást hoz. A behozatal viszont a megugró világpiaci energia- és nyersanyagáraknak és a szolid belső keresletnek köszönhetően dinamikusan nő, így a nettó export az év egészében is lefele húzhatja a növekedést. A fogyasztásnak a feszes munkaerőpiac, a magas bérdinamika, a háztartások magas megtakarításállománya támaszt nyújt.
Az emelkedő infláció, a reáljövedelmek lassabb ütemű bővülése (a magasabb jövedelmi szegmensekben akár csökkenése), a dráguló finanszírozás, a bizalom romlása viszont ezzel ellentétes hatást vált ki. A következő negyedévekben a háztartások fogyasztása is mérséklődik, de az év egészében ez a tétel lehet a növekedés legfőbb motorja. A beruházások esetében érdemi fékezés várható: a vállalati beruházásokat a dráguló hitelek mellett a bizonytalan kilátások és a szektort érő költségsokkok foghatják vissza, míg a fiskális, kvázi-fiskális beruházások esetében az EU-pénzek hiánya mellett a költségvetés kiigazítási kényszere okoz visszaesést.
Alapforgatókönyvünkben elhúzódó, de nem eszkalálódó háborúval, tartósan magas (de intenzíven tovább már nem emelkedő) energiahordozó- és nyersanyagárakkal kalkulálunk. A jogállamisági eljárás esetében arra számítunk, hogy az EU és a kormány kompromisszumra jut, és az EU-források akár már idén, de nagyobb arányban 2023-ban újra rendelkezésre állnak. A költségvetési konszolidáció elkerülhetetlennek látszik, de ez valószínűleg egy fokozatos (két-három éves) korrekció és nem egyszeri nagymértékű megszorítás lesz. Amennyiben ezek a feltételek teljesülnek, az első negyedéves, vártnál magasabb GDP-adat után az év egészében 4,5-5 százalék közötti gazdasági növekedés teljesen reálisnak tűnik.*A GDP-adat közzététele előtt elérhető publikus előrejelzések a 2,5-5,9 százalék közötti tartományban szóródtak – 3,8 százalékos átlag mellett -, az Európai Bizottság pedig 3,6 százalékos GDP-növekedést várt tavaszi prognózisában. Ezek a várakozások a következő időszakban minden bizonnyal felfele módosulnak.
A hazai gazdaság első negyedéves teljesítménye európai és régiós összehasonlításban is jónak mondható, bár sem a negyedéves, sem az éves növekedési ütemekkel nem fértünk fel az uniós dobogóra. Az EU-tagállamok közül Portugália (11,9 százalék), Lengyelország (9,1) és Ausztria (8,7) is gyorsabb éves növekedési ütemet produkált. Az EU-s átlagot (5,2) azonban jelentősen felülmúltuk, továbbá a cseh és szlovák gazdaság 4,6, illetve 3 százalékos bővülési ütemét is meghaladtuk.
Egy negyedév számaiból azonban nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, különösen most, hiszen 2021-et még nagyban meghatározta a Covid, a lezárások és újranyitások országonként eltérő ütemezése pedig jelentős eltéréseket okoz a bázisban.
Ha azonban kicsit hosszabb időtávot vizsgálunk, akkor is azt látjuk, hogy a Covid előtti években a hazai gazdaság növekedési üteme jelentősen meghaladta az EU-átlagot. A járvány az átlagosnál kisebb visszaesést okozott, és a kilábalás során is megmaradt a pozitív növekedési többlet az unióhoz képest.
A régiós versenytársak közül 2018-2023 között (2022-2023-ra természetesen a várható növekedési ütemeket alapul véve) nagyjából a szlovák gazdasággal azonos átlagos növekedést tudunk felmutatni, ami viszont érdemben magasabb, mint ugyanezen idő alatt a cseh és lengyel átlagos növekedés.
Az utóbbi években tehát a magyar gazdaság tartósan az uniós és régiós átlag felett tudott növekedni. A kérdés azonban, hogy ez a bővülés a jelenlegi szerkezeteben (belső felhasználás által vezérelve) mennyire fenntartható?
Ezzel kapcsolatban az elmúlt években a G7-en is többször megfogalmaztuk fenntartásainkat. A gazdaság az extrém laza, a keresletet mesterségesen felpörgető költségvetési és monetáris politika, a dinamikus bérkiáramlás és az erőteljes hitelexpanzió nyomán egyértelműen túlfűtötté vált. A felturbózott kereslethez a kínálati oldal nem tudott megfelelően alkalmazkodni, aminek eredménye a magas infláció, magas költségvetési hiány és lendületesen romló külső pozíció (nem vitatva, hogy ebben külső tényezők is szerepet játszottak). A folyó fizetési mérleg hiánya idén eléri a GDP 4 százalékát, a jelenlegi pályán haladva a költségvetési hiány 6 százalék felett alakulna, az infláció pedig még a hatósági árak csökkentő hatása ellenére is megközelítheti a 10 százalékot.
A monetáris tanács áprilisi ülését követően Matolcsy György pontosan ezeket az erős üzeneteket fogalmazta meg. A jegybankelnök szerint az ország külső és belső egyensúlya felborult, ami magas inflációban, magas költségvetési és folyó fizetési mérleg hiányban jelentkezik. Így a következő időszak fő feladata a makrogazdasági egyensúly helyreállítása lesz, a gazdaságot egy hosszabb távon is fenntartható, kiegyensúlyozottabb (nem belső kereslet által hajtott) növekedési pályára kellene visszaterelni.
Ahhoz, hogy ezeket az egyensúlytalanságokat megszüntessük, fordulatra van szükség, és ebben a gazdaságpolitika minden ágának van tennivalója. A jegybanknak folytatnia kell a monetáris normalizálást a másodkörös inflációs hatások gyengítése érdekében, és még az infláció normalizálódása esetén sem lehet visszatérni a mélyen negatív reálkamatokhoz.
E mellett fegyelmezett költségvetési politikára van szükség. A választások előtti pénzeső nem ismétlődhet meg, a hiányt és az adósságot csökkenő pályán kell tartani. Az idei 4,9 százalékos deficitcél korrekció nélkül még akkor sem tűnik tarthatónak, ha a vártnál magasabb nominális növekedés segít a megcélzott szint elérésében. A kiigazítási igényt pontosan kalkulálni nem lehet, de minden bizonnyal idén ezer milliárd forint körüli kiigazításra lesz szükség, és a fegyelem 2023-ban sem lazulhat. Az új kormány elképzeléseiről még csak csordogálnak az információk; ezekből azonban világos, hogy vannak „vörös vonalak”: az egykulcsos szja, a családi adókedvezmények és a rezsicsökkentés idén biztosan marad. Reálisan számíthatnak viszont bizonyos szektorok az ágazati különadók megemelésére, bevezetésére, és állami beruházások is áldozatul eshetnek a fiskális fegyelemnek.
Beruházásokra, ezekhez célzottan támogatott hitelekre viszont a jövőben is szükség lesz (államiakra is), nagyon fontos azonban, hogy ezek a versenyképességet javító, produktív beruházások legyenek. Nem véletlen, hogy az MNB is „versenyképességi fordulatról”, „növekedési reformokról” beszél.
Ha ezek a lépések megvalósulnak, a belső kereslet mérséklődésével és a külső környezet várható javulásával párhuzamosan néhány éven belül a külső egyensúly is helyreállhat, és a következő években egy lassabb, de fenntarthatóbb, kiegyensúlyozottabb szerkezetű növekedés mellett folytatódhat a felzárkózás.
Fontosnak tartjuk a használható tudást nyújtó elemzéseket, a higgadt, szakértői véleményeket. A rovat támogatója a Boston Consulting Group.
Adat
Fontos