Már most is alig lehet elférni egy repülőgép mosdójában, az Egyesült Államokban a légitársaságok azonban azt tervezik, hogy tovább szűkítik a teret. A WC-ben nem utazik senki, vagyis a légitársaságok számára ez nem hoz pénzt.
Az viszont nagyon is jövedelmező lenne, ha a WC-ket sikerülne olyan méretre zsugorítani, hogy lehetővé tegye még egy üléssor elhelyezését a fedélzeten. Plusz három fizetős utas járatonként, felszorozva a cég gépeinek számával már kimutatható bevételnövekedést jelentene a légitársaságoknak.
Légiutas-kísérők a Bloomberg hírügynökségnek aggodalmukat fejezték ki az ötlet miatt. Szerintük már így is igen kicsi a hely a mosdókban. Ha tovább csökkentik a mellékhelyiségek méretét, az utasok még frusztráltabbak lesznek.
A légitársaságok így is extrém módon kihasználnak minden helyet a gépeken.
Egyre szűkítik a lábteret, hogy minél több üléssort tudjanak a fedélzeten kialakítani.
Emiatt éppen múlt hónapban jelezte az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), hogy biztonsági okokra hivatkozva minimum értéket szab a két ülés közti távolságra. A légitársaságoknak ez nem tetszik. Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója szerint a légügyi hatóságoknak semmi köze nincs ahhoz, hogy a repülőgépeken mekkora a székek közti távolság, ezért az szeretné, hogy a hatóságok ne szabályozzák azt.
Akbar Al Baker, a szövetség igazgatóságának elnöke, a Qatar Airways vezérigazgatója ehhez hozzátette: ha mindenképpen szabályozni kell a területet, akkor azt az IATA-nak, mint a légitársaságokat összefogó szervezetnek kellene megtennie. Szerinte egyébként is teljesen mindegy, hogy mekkora a széktávolság, az utas a világ legbiztonságosabb eszközében, egy repülőgép ülésében fog utazni, amely akár 6G-s erőhatásnak is képes ellenállni.
Alan Joyce, az ausztrál Qantas légitársaság vezetője ezt kiegészítve úgy foglalt állást, hogy sem az Airbus, sem a Boeing nem fog olyan ülést beszerelni a repülőgépekbe, amely nem felel meg az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak.
Pedig a széksorok közötti távolságnak nemcsak kényelmi, hanem biztonsági funkciói is vannak. Egy esetleges vészhelyzet esetén sok ember már ma sem tudná az ölébe hajtani a fejét. Ha pedig gyorsan kell elhagyni a repülőt, akkor nem mindegy, hogy mennyi ideig tart kikászálódni a széksorok közül.
Ez azonban egyáltalán nem zavarja a légitársaságokat. A repülőgépüléseket gyártó olasz Aviointeriors nevű cég áprilisban a hamburgi nemzetközi repülőexpón rukkolt elő az új üléskoncepciójával. A Skyrider 2.0-t nem is igazán lehet ülésnek nevezni, a low-cost légitársaságok azonban a sortávolság csökkentésével még több utast zsúfolhatnának be egy ugyanakkora repülőgépbe ezekkel az ülőalkalmatosságokkal, ahol szinte már állnak az utasok.
Az új székben az utasok sokkal inkább a lovagláshoz vagy a kerékpározáshoz hasonló, félig álló testhelyzetben utaznának, mintsem ülnének. Ezzel a berendezéssel a jelenlegi 28-32 hüvelyk közötti (71-81 cm) sortávolságot akár 23 hüvelykre (58 cm) csökkenthetnék a légitársaságok.
A gyártó közlése szerint az üzemeltetők akár 20 százalékkal több utast zsúfolhatnának be ugyanarra a helyre.
Élet
Fontos