Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Az autópályák bevételtermelő képességével érvelve igyekezett alátámasztani a kínai tőkéből megvalósuló infrastruktúrafejlesztést Lázár János, miközben ezzel kapcsolatban vasúti projektek zajlanak és merültek fel. A kettő pedig nagyon nem ugyanaz.

Mi történt? Interjút adott a Portfoliónak az építési és közlekedési miniszter, ahol azzal érvelt a kínai finanszírozású fejlesztés mellett, hogy az a magyar költségvetés számára komoly bevételeket jelent majd a növekvő személy- és teherforgalomnak köszönhetően.

Idézet: „ma az autópályákkal 600 milliárd forintot keres a költségvetés, ez a várakozásaink szerint 5-6 év alatt fel fog menni 1000-1200 milliárd forintra. (…) Az autópályák, gyorsforgalmi utak, valamint a vasútfejlesztés nagyon is profitábilis vállalkozása lehet a magyar államnak, ehhez azonban friss tőkére van szükség”.

Háttér: az említett 600 milliárd forint nem nyereség, hanem bevétel – vélhetően a teherfuvarozók és a buszosok megtett úttal arányos, valamint a személyautók időalapú útdíjának együttes összegére utalt a miniszter.

  • Bár az idei költségvetés csak 549 milliárd forinttal tervezett ezen a két soron, mivel ez már tavaly 532 milliárd forint volt, elképzelhető, hogy meglesz a 600 milliárd.

Számokban: amire nem tért ki a miniszter, hogy milyen költségek kapcsolódnak ehhez a bevételhez:

  • Mészáros Lőrinc és Szíjj László koncessziós társasága (MKIF) 200 milliárdot kap a gyorsforgalmi úthálózat karbantartására és fejlesztésére.
  • Az M5-ös és M6-os autópályák koncessziós társaságai 172,6 milliárdot visznek el.
  • Mivel ezekben a bevételekben nemcsak a tranzitforgalom által generált, hanem a magyar fuvarozók, autósok által fizetett díjak is benne vannak, számolni kell a közúthálózat költségeivel is, amely nélkül nem közelíthetők meg az autópályák. Idén ennek felújítására és fejlesztésére 130,5 milliárdot költ az állam.

Felülnézet: ez együtt 503 milliárd forint, csak 29-cel több a költségvetés tervezetében szereplő bevételnél. Ha teljesül a 600 milliárd, a mérleg kedvezőbb lehet.

Igen, de: a lényegi csúsztatás nem is ez, hanem hogy kínai tőkéből jelenleg vasúti beruházás valósul meg (Budapest-Belgrád), és további ilyenekről volt szó a kínai elnök látogatásán (V0, reptéri vasút).

  • A vasúti teherszállítás eltérő költségszerkezete alapján ezek megtérülése teljesen reménytelen, az elméleti számítások sok száz vagy akár ezer évet hoztak ki korábban a Budapest-Belgrádra.
  • A vasúti fuvarozók által fizetett pályahasználati díj nem folyik be a költségvetésbe, a pályát fenntartó MÁV-nál marad, amelynek azonban így is százmilliárdos nagyságrendű állami támogatásra van szüksége ehhez a tevékenységhez. Ennek összege idén 173 milliárd forint.

Alulnézet: a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerdai közleménye arra hívta fel a figyelmet, hogy szeptember 1-jén 14 százalékkal emelik a vasúti pályahasználati díjat, miközben év közbeni emelésre 20 éve nem volt példa.

  • Az egyesület szerint ennek hatására még több vasúti fuvar kerüli majd el az országot, illetve folytatódik a teherforgalom közútra terelődése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsóbban építenek, és elcsaklizzák a forgalmat a Budapest-Belgrád vasútról a szerbekMintha szándékosan a magyar közlekedéspolitika ellentétét valósítanák meg a szerbek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMire megépül a Budapest-Belgrád vasút, már mindenki másfelé szállítMár 800 milliárd forint felett jár a beruházás költsége, ami annyira megnehezíti a déli irányú vasúti fuvarozást, hogy félő, az elkészülte után sem áll helyre még a korábbi forgalom sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBécsből nézve jó ötletnek tűnik a kormány 750 milliárd forintos projektjeKovács Imrét, Európa második számú vasúti árufuvarozó vállalatának igazgatósági tagját egyebek mellett arról kérdeztük, érdemes-e ennyi pénzt költeni a Budapest-Belgrád vasútvonalra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz autópálya díj autópálya koncesszió Budapest-Belgrád vasút Kína kínai hitel Lázár János vasúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.