Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. március 19. 08:39 Világ

Olcsóbban építenek, és elcsaklizzák a forgalmat a Budapest-Belgrád vasútról a szerbek

Mintha szándékosan a magyar közlekedéspolitika ellentétét valósítanák meg a szerbek: kínai helyett uniós forrásokból építenek vasutat, a magyarországinál nehezebb terepen is olcsóbban, és ezzel Horvátország felé vezethetik el a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszára várt forgalom egy részét.

Mi történt? Tavaly írta alá az Orbán Viktor egyik legszorosabb külföldi szövetségesének számító Alekszandar Vucsity szerb elnök Várhelyi Olivér uniós bővítési biztossal és más illetékes vezetőkkel a Belgrád-Nis vasút korszerűsítéséről szóló szerződést.

  • Erről akkor több magyar nyelvű forrás is beszámolt, de a fontos magyar vonatkozások miatt érdemes aktuális kontextusba helyezni.

Számokban: a 230 kilométeres vasút felújítása a tervek szerint jövőre kezdődik és 2028-ig tart, a most helyenként csak 50 kilométer/órával járható pálya a korszerűsítésnek köszönhetően 200-as tempóra is alkalmassá válik.

  • 2022 júniusában az Európai Beruházási Bank (EIB) 2,78 milliárd euróra tette a projekt költségét.
  • Ez kilométerenként 4,8 milliárd forint, alapvetően hegyes terepen, míg a Budapest-Belgrád magyar szakasza síkságon fut, a pálya csak 160 kilométer/órára lesz alkalmas, költsége mégis mintegy 5,4 milliárd forint/kilométer.
  • Bár korábban volt szó kínai finanszírozásról – a Belgrád-Kelebia szakaszhoz hasonlóan -, végül az uniós konstrukciót választották a szerbek: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az EIB, valamint az EU 2,25 milliárd eurót irányzott elő Szerbia számára a beruházásra. Ebből 598 millió euró támogatás, a többi hitel.

Felülnézet: ha elkészül, Nistől Belgrádon át Újvidékig több mint 300 kilométeren utazhatnak a szerbek nagysebességű vasúton, jelentős részben 200 kilométer/órával.

  • Magyarországon ilyen pálya építése egyre távolabbra tolódik, sőt, idehaza olyan vasúti szakaszt is alig találni, ahol 160-nal mehetnek a vonatok.

Mi várható? Ahogy az alábbi térképen látható, a szerbek a Belgrádtól a horvát határra vezető szakaszt is korszerűsítik. Ennek magyar szempontból azért van nagy jelentősége, mert a Budapest-Kelebia vonal építése és a Szeged-Röszke vonal forgalomszervezési problémái miatt egyre inkább elkerüli Magyarországot a forgalom. Ez pedig így még könnyebb lesz.

  • A jövőbeli szegedi BYD-gyár kiszolgálása szempontjából a szerbiai fejlesztések jó hírek, hiszen javulnak a vasúti szolgáltatás feltételei.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMire megépül a Budapest-Belgrád vasút, már mindenki másfelé szállítMár 800 milliárd forint felett jár a beruházás költsége, ami annyira megnehezíti a déli irányú vasúti fuvarozást, hogy félő, az elkészülte után sem áll helyre még a korábbi forgalom sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Budapest-Belgrád vasút Magyarország Szerbia vasútépítés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.