Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. március 19. 08:39 Világ

Olcsóbban építenek, és elcsaklizzák a forgalmat a Budapest-Belgrád vasútról a szerbek

Mintha szándékosan a magyar közlekedéspolitika ellentétét valósítanák meg a szerbek: kínai helyett uniós forrásokból építenek vasutat, a magyarországinál nehezebb terepen is olcsóbban, és ezzel Horvátország felé vezethetik el a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszára várt forgalom egy részét.

Mi történt? Tavaly írta alá az Orbán Viktor egyik legszorosabb külföldi szövetségesének számító Alekszandar Vucsity szerb elnök Várhelyi Olivér uniós bővítési biztossal és más illetékes vezetőkkel a Belgrád-Nis vasút korszerűsítéséről szóló szerződést.

  • Erről akkor több magyar nyelvű forrás is beszámolt, de a fontos magyar vonatkozások miatt érdemes aktuális kontextusba helyezni.

Számokban: a 230 kilométeres vasút felújítása a tervek szerint jövőre kezdődik és 2028-ig tart, a most helyenként csak 50 kilométer/órával járható pálya a korszerűsítésnek köszönhetően 200-as tempóra is alkalmassá válik.

  • 2022 júniusában az Európai Beruházási Bank (EIB) 2,78 milliárd euróra tette a projekt költségét.
  • Ez kilométerenként 4,8 milliárd forint, alapvetően hegyes terepen, míg a Budapest-Belgrád magyar szakasza síkságon fut, a pálya csak 160 kilométer/órára lesz alkalmas, költsége mégis mintegy 5,4 milliárd forint/kilométer.
  • Bár korábban volt szó kínai finanszírozásról – a Belgrád-Kelebia szakaszhoz hasonlóan -, végül az uniós konstrukciót választották a szerbek: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az EIB, valamint az EU 2,25 milliárd eurót irányzott elő Szerbia számára a beruházásra. Ebből 598 millió euró támogatás, a többi hitel.

Felülnézet: ha elkészül, Nistől Belgrádon át Újvidékig több mint 300 kilométeren utazhatnak a szerbek nagysebességű vasúton, jelentős részben 200 kilométer/órával.

  • Magyarországon ilyen pálya építése egyre távolabbra tolódik, sőt, idehaza olyan vasúti szakaszt is alig találni, ahol 160-nal mehetnek a vonatok.

Mi várható? Ahogy az alábbi térképen látható, a szerbek a Belgrádtól a horvát határra vezető szakaszt is korszerűsítik. Ennek magyar szempontból azért van nagy jelentősége, mert a Budapest-Kelebia vonal építése és a Szeged-Röszke vonal forgalomszervezési problémái miatt egyre inkább elkerüli Magyarországot a forgalom. Ez pedig így még könnyebb lesz.

  • A jövőbeli szegedi BYD-gyár kiszolgálása szempontjából a szerbiai fejlesztések jó hírek, hiszen javulnak a vasúti szolgáltatás feltételei.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMire megépül a Budapest-Belgrád vasút, már mindenki másfelé szállítMár 800 milliárd forint felett jár a beruházás költsége, ami annyira megnehezíti a déli irányú vasúti fuvarozást, hogy félő, az elkészülte után sem áll helyre még a korábbi forgalom sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Budapest-Belgrád vasút Magyarország Szerbia vasútépítés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.