Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. március 19. 08:39 Világ

Olcsóbban építenek, és elcsaklizzák a forgalmat a Budapest-Belgrád vasútról a szerbek

Mintha szándékosan a magyar közlekedéspolitika ellentétét valósítanák meg a szerbek: kínai helyett uniós forrásokból építenek vasutat, a magyarországinál nehezebb terepen is olcsóbban, és ezzel Horvátország felé vezethetik el a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszára várt forgalom egy részét.

Mi történt? Tavaly írta alá az Orbán Viktor egyik legszorosabb külföldi szövetségesének számító Alekszandar Vucsity szerb elnök Várhelyi Olivér uniós bővítési biztossal és más illetékes vezetőkkel a Belgrád-Nis vasút korszerűsítéséről szóló szerződést.

  • Erről akkor több magyar nyelvű forrás is beszámolt, de a fontos magyar vonatkozások miatt érdemes aktuális kontextusba helyezni.

Számokban: a 230 kilométeres vasút felújítása a tervek szerint jövőre kezdődik és 2028-ig tart, a most helyenként csak 50 kilométer/órával járható pálya a korszerűsítésnek köszönhetően 200-as tempóra is alkalmassá válik.

  • 2022 júniusában az Európai Beruházási Bank (EIB) 2,78 milliárd euróra tette a projekt költségét.
  • Ez kilométerenként 4,8 milliárd forint, alapvetően hegyes terepen, míg a Budapest-Belgrád magyar szakasza síkságon fut, a pálya csak 160 kilométer/órára lesz alkalmas, költsége mégis mintegy 5,4 milliárd forint/kilométer.
  • Bár korábban volt szó kínai finanszírozásról – a Belgrád-Kelebia szakaszhoz hasonlóan -, végül az uniós konstrukciót választották a szerbek: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az EIB, valamint az EU 2,25 milliárd eurót irányzott elő Szerbia számára a beruházásra. Ebből 598 millió euró támogatás, a többi hitel.

Felülnézet: ha elkészül, Nistől Belgrádon át Újvidékig több mint 300 kilométeren utazhatnak a szerbek nagysebességű vasúton, jelentős részben 200 kilométer/órával.

  • Magyarországon ilyen pálya építése egyre távolabbra tolódik, sőt, idehaza olyan vasúti szakaszt is alig találni, ahol 160-nal mehetnek a vonatok.

Mi várható? Ahogy az alábbi térképen látható, a szerbek a Belgrádtól a horvát határra vezető szakaszt is korszerűsítik. Ennek magyar szempontból azért van nagy jelentősége, mert a Budapest-Kelebia vonal építése és a Szeged-Röszke vonal forgalomszervezési problémái miatt egyre inkább elkerüli Magyarországot a forgalom. Ez pedig így még könnyebb lesz.

  • A jövőbeli szegedi BYD-gyár kiszolgálása szempontjából a szerbiai fejlesztések jó hírek, hiszen javulnak a vasúti szolgáltatás feltételei.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMire megépül a Budapest-Belgrád vasút, már mindenki másfelé szállítMár 800 milliárd forint felett jár a beruházás költsége, ami annyira megnehezíti a déli irányú vasúti fuvarozást, hogy félő, az elkészülte után sem áll helyre még a korábbi forgalom sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Budapest-Belgrád vasút Magyarország Szerbia vasútépítés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 18. 05:12 Világ

Nem sok jót jelez a jövőre nézve, ahogy a kormányok belenyúlnak az élelmiszerpiacba időjárási sokkok után

A hazai fogyasztók védelme a következő évtizedekben felerősítheti az éghajlatváltozás negatív társadalmi hatásait, és gyengítheti az élelmiszer-biztonságot.

Váczi István
2024. július 17. 15:02 Világ

Csak egyre több és több pénzért hajlandók csatába menni az oroszok

Jelentősen emelték az utóbbi hónapokban az orosz hadseregbe jelentkezők számára járó aláírási bónuszt, ami toborzási nehézségekre utal.

Torontáli Zoltán
2024. július 16. 15:54 Pénz, Világ

Nem erőltetik, ami nem megy, 20 év után adta fel romániai ambícióit az OTP

A nagy terjeszkedés közben távozott a bankcsoport azokról a piacokról, ahol nem sikerült nagyra nőni, és erre esélyt sem látott a vezetőség.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 18. 14:13 Adat

Pörgetjük a légkondikat, azok pedig rekordokat döntve zabálják az áramot

Kedden 144,5 gigawattóra áramot használtunk, aminél nyáron csak egyszer, 2021 júniusában mértek magasabb fogyasztást. Akkor is hőhullám volt.

Váczi István
2024. július 18. 11:39 Közélet

Nem baj, hogy olyan drága, mint egy metró, 113 milliárdot ad a Déli körvasútra az EU

290 millió euró, azaz mintegy 113 milliárd forint uniós támogatást kap a Déli körvasút fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből.

Váczi István
2024. július 17. 11:14 Pénz

Miért dönt naponta rekordot az arany ára, ha nincs válság?

Kedden és szerdán is történelmi csúcsot döntött az arany ára, ami az utóbbi évek jó szériájának folytatódása, pedig magasak voltak a kamatok, és éppen közeli válság sem fenyeget.