Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. március 31. 17:52 Közélet

Már 1767 pedagógus aláírta, hogy elhagyná a pályát, ha jön az új köznevelési státusztörvény

Bő két nap alatt, péntek késő délutánig közel 1800 pedagógus nyilatkozott úgy, hogy elhagyná a pályát, amennyiben a kormány megvalósítja a köznevelésben a terveit, vagyis benyújtja és megszavazza az Országgyűlésben a március 2-án nyilvánosságra hozott és elvileg társadalmi párbeszédre bocsátott jogszabály-módosítási tervezetet, rövid nevén a státusztörvényt. A civilek, szakmai és szakszervezeti csoportok tiltakoznak, szerintük a béremelési ígéret mellé a kormány most plusz munkaterhet, rosszabb munkakörülményeket és munkajogi szabályozást készül elfogadni, miközben továbbra sem teljesült legfőbb követelésük, a méltányos bérek bevezetése. Az aláírók száma pénteken pár óra alatt százzal nőtt.

Valódi bérrendezés helyett retorzió

A Civil Közoktatási Platform, a Szülői Hang, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), a Társaság a Szabadságjogokért ebben a helyzetben elvárja, hogy a kormány jelenlegi formájában ne terjessze be a tervezetet az Országgyűlésben. Hasonló véleményen van a Magyar Helsinki Bizottság, támogatja az aláírásgyűjtést továbbá a Pedagógus Egység, a Magyar Anyák csoportja, az Emberi Jogi Nevelők Hálózata, illetve a Hívatlanul Hálózat.

A szervezetek szerint a köznevelésben-oktatásban tervezett változtatások felforgatják a rendszert, rosszabb helyzetbe hozzák a pedagógusokat, és tovább csökkentik a tantestületek és iskolák autonómiáját. Ezért nem a valódi reform igényének, hanem inkább retorziónak látják a tervezetet.

Rétvári Bence államtitkár szerint a terv az, hogy az egyeztetés után már júniusban bevezetnék az új rendszert. Érdekes egyébként, hogy a kormány hivatalos oldalán (azon túl, hogy feltöltötték véleményezésre) semmi nyoma nincs ennek a több százezer tanár és diák életét alapvetően befolyásoló törvénytervezetnek. Annak március 2-i feltöltése óta az ágazat gazdájának számító Belügyminisztérium oktatási témában beszámolt arról, hogy pénzügyi és vállalkozói témahetet tartanak az iskolákban, hogy elismerést kaptak a diákolimpikonok, hogy 22 ezer tabletet kap a közoktatás és hogy a kormány 10 milliárd forintot költött tankönyvfejlesztésre az utóbbi években. Az új törvényt viszont nem tartotta fontosnak megindokolni.

A szóban forgó jogszabálycsomagot a méltányos bérezésért küzdő pedagógusok sztrájkjai és polgári engedetlenségi mozgalmai előzték meg – ezzel összefüggésben jelenleg is kiemelt társadalmi érdeklődés mellett zajlanak elbocsátott pedagógusok perei. A kormány mindösszesen 10 százalékos béremelést adott januártól, az érdemi bérrendezést továbbra is a visszatartott EU-s források beérkezésétől teszi függővé.

Vagyis jelenleg az inflációtól messze elmaradó emelés történt, amit egy 21 százalékos emelés követne, visszamenőleg, de csak akkor, ha beérkezik az EU-s forrás. A kormány ezen kívül 2024-re és 2025-re ígért meg két emelési lépcsőt. Viszont a szakszervezetek azonnali 45 százalékos béremelést követeltek.

Lépések hátra

A fenti, a szakszervezetek által elfogadhatatlannak ítélt emelési tervek mellé érkezett meg tehát a jogszabályi környezet megváltoztatásának szándéka: módosítanák a pedagógus-előmeneteli rendszert, bevezetnének egy pontozásos alapú teljesítménybérezési rendszert, megszüntetnék a közalkalmazotti státuszt, és ezzel azonos jogállásba, az úgynevezett köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyba terelnék az állami, önkormányzati, magán, illetve egyházi intézményben dolgozó tanárokat, pedagógusokat. 

A szakszervezetek és civil csoportok szerint a státusztörvénnyel a következő gondok vannak:

  • Csorbítja a nevelőtestület szakmai autonómiáját, és jóváhagyási jogköröket ad a tankerületeknek. A nevelőtestületek elvesztenék döntési jogkörüket a pedagógiai program, a szervezeti és működési szabályzat és az éves munkaterv esetében. Ezeket az igazgató fogadná el, a fenntartó jóváhagyásával. A nevelőtestületnél egyedül a házirend vonatkozásában maradna meg döntési jogkör.
  • Széles bérsávokat állapít meg, és a bér megállapítását a munkáltatóra bízza, ráadásul az alsó határ nem biztosít béremelést.
  • Csökken a szabadságok száma, ugyanis a 15 napra a szabadság alatt is berendelhető a pedagógus, de nemcsak ügyeletre vagy továbbképzésre, hanem bármilyen munkára.
  • A napi maximum munkaidőt 8-ról 12-re, heti 32-ről 48 órára növelné.
  • Tiltatná a kritikus közéleti megnyilvánulást a közoktatás helyzetével kapcsolatban.
  • Két hónapról hat hónapra nő a felmondási idő.

A PDSZ elemzése kitér arra is, hogy az új szabályozás:

  • visszavezeti a rendszerbe a pedagógus elleni fegyelmi eljárást, aminek büntetése illetménycsökkenés vagy elbocsátás is lehet.
  • Előírhatóvá válik újabb szakképesítés, szakképzettség megszerzése.
  • A határozatlan időre kinevezett pedagógusok minimális aránya a tantestületben 70 százalékról 50 százalékra csökken, a PDSZ szerint emiatt sokkal több feladat hárul a kinevezett pedagógusokra, hiszen az óraadókat nem lehet beosztani tanórák közti ügyeletre, kirándulásokra, múzeumlátogatásra, projektnapra. A tantestület mint közösség gyengül, ha sok a külsős.
  • A szakszervezetek érdekérvényesítő ereje gyengül, mert a teljes foglalkoztatási kör minimum 10 százalékához kötik a reprezentativitási küszöböt. Enélkül nem kell sem országos, sem fenntartói szinten egyeztetni a szakszervezetekkel.
  • Sztrájk esetén eddig nem lehetett osztályt a sztrájk miatt megszüntetni, gyerekeket másik iskolába átvezényelni. A tervezet szerint lehet osztályt, csoportot megszüntetni, és máshova átvezényelni, vagy kétszer annyi gyereket tanterembe bezsúfolni. 

Egyes pontokban a Nemzeti Pedagógus Kar – amely általában megértő a kormányzati tervekkel szemben – is a korábbi szabályozás mellett érvel: ilyen például a felmentési idő vagy éppen a tantestületi jogkörök biztosítása a pedagógiai programmal kapcsolatban. A munkaidő meghatározásában a kar a PSZ-szel együtt 22 óra heti óraszámot szeretne.

A szakszervezetek szerint a törvénymódosításra egyáltalán nem volna szükség, a béremelés megvalósulhatna a közalkalmazotti törvény módosításával is, és egyáltalán nem feltétele az uniós támogatások felhasználásának – sőt a PDSZ szerint az ellentétes az EU felé megfogalmazott vállalásokkal is.

A Helsinki Bizottság Belügyminisztériumhoz eljuttatott részletes véleménye szerint a javasolt módosítások számos ponton sértik a pedagógusok alapvető jogait, így a véleménynyilvánítási és tanítási szabadságukat.

A szervezeteken kívül iskolákban is hallatják a hangjukat tanárok. Nemrég a veszprémi Lovassy László Gimnázium tanárainak háromnegyede követelte, hogy a törvénytervezetet ne tárgyalják a parlamentben. A héten pedig a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai adtak ki egy hasonló nyilatkozatot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lát olyan potenciált a kormány az oktatási reformban, mint amit Horthy vagy a kommunisták láttakAz elmúlt 100 évben a magyar politikai elitek számára az oktatás mindig komoly dilemmát jelentett Orbán Krisztián közgazdász szerint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk"A rendőrséget lehet így hatékonyan szervezni, az oktatást viszont nem!"Interjú Horn Dániellel, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének igazgatójával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlajat öntött a tűzre a tanárok kirúgásaAz elbocsátások utáni sztrájknapon többen szüntették be a munkát, mint az előtte lévőn, és a polgári engedetlenséget választók száma is nőtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKétszer annyit adna Brüsszel a tanári béremelésre, mint idáig mondták, a turizmusfejlesztéstől vennének elBrüsszel nem hogy akadályozza a tanárok béremelését, egyenesen az ő felajánlásuk volt, hogy a tanárbérekre is lehessen uniós pénzt költeni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Megmutatjuk a kormánynak, hogy mennyi embertől kell félnie” – diákmozgalmi vezetők az oktatási tüntetésekrőlAz ADOM diákmozgalom két tagjával beszéltünk az elmúlt év oktatási tüntetéseiről, személyes élményekről és a vidéki iskolák szerveződéséről.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet közoktatás pedagógus polgári engedetlenség sztrájk tanár bérek tanárok Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.