Hírlevél feliratkozás
Szentkirályi Balázs
2023. január 31. 20:28 Élet, Közélet

„Nehéz lesz visszaülni a tárgyalóasztalhoz” a debreceni akkumulátorgyár ügyében

A helyiek jelentős része be sem jutott a közmeghallgatásnak nevezett eseményre Nyíregyházán, mert a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kormányhivatal főbejáratát bezárták az érdeklődők előtt.

Az eseményt azért tartották, mert akkumulátorokhoz gyártana takarólemezeket a Boysen-csoport Nyíregyházán. A hírt Szijjártó Péter külügyminiszter jelentette be hétfőn. A beruházás 400 új munkahelyével közepes méretűnek számít. Az állam 5,6 milliárd forintot adna ösztönzőként a német cégcsoportnak, amely így összesen 60 milliárd forint elköltését vállalta. A cél: a BMW-gyár akkumulátorait alkatrészekkel ellátni. A Boysennek ez az első olyan beruházása, amely kizárólag az elektromos hajtású autókat szolgálná ki.

A tervezett üzem a debreceni BMW-beruházáson keresztül kapcsolódik a január 20-i, tettlegességig fajult tiltakozáshoz. Ezen a helyi gazdálkodók saját földjeiket és a helyi ivóvízkészletet féltve léptek fel az elektromos BMW-kbe akkumulátorokat gyártó kínai CATL tervezett beruházásával szemben.

A két, összefüggő eset kapcsán megkérdeztük az egyik ismert debreceni nagyvállalkozót, aki neve titokban tartása mellett járult hozzá véleménye közléséhez. Szerinte a két héttel ezelőtti események után nagyon nehéz lesz visszaülni a tárgyalóasztalhoz, és higgadtan meghallgatni egymást. A párbeszéd azért lenne fontos, hogy kiderüljön, mi a valós, mérhető és bizonyítható kockázata a CATL gyárépítésének, és mik az esetleg indokolatlan félelmek. Ezeket ki kellene beszélni bármilyen döntés előtt. Szerinte a mikepércsi gazdák földjei vannak a legnagyobb veszélynek kitéve, és a debreceni vízbázis egy része is Mikepércs körül van.

Szerinte a nyíregyházi Boysen-beruházás nem hordoz ilyen veszélyeket. A Boysen egy magas technológiai nívón gyártó fejlett gépipari, fémmegmunkáló üzem, ami eleve egy már működő ipari parkban épülhet. Ha ezekről a beruházásokról lemond a környék a CATL-tiltakozás farvizén, akkor azonnal érezhető versenyhátrányba kerülhetünk Romániával, de még inkább Lengyelországgal szemben. Forrásunk felvetette: „miért lenne jobb nekünk, ha a természetes vizeinket károsító beruházások a határ túloldalán épülnének meg, és a Tiszán lecsorogva mérgeznének bennünket?”

A beszélgetésnek két fontos – részben szubjektív – tanulsága volt: egy helyi ipari vállalkozó megerősítette, hogy fejlett technológia ugyan tényleg érkezik az akksigyárakkal Magyarországra, de valódi innováció azért nem sok. Az is kiderült a beszélgetésből, hogy fel sem merül a helyiekben valamiféle összefogás vagy kompromisszumos megoldás, akár a határ romániai oldalán élő városvezetőkkel és iparosokkal, akár a lengyel versenytárs ipari régió(k) képviselőivel, hogy nem kérnek a vizeiket potenciálisan veszélyeztető globális technológiai ipar Magyarországra telepítéséből. Pedig amíg pusztán versenytársként tekint egymásra minden régiós ország, a partnerségi lehetőségek esélyét is kizárva, addig illúzió azt gondolni, hogy Magyarország és tágabban a régió hátat tud fordítani a káros és nem fenntartható összeszerelőüzem-modellnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Parasztfelkelésre van szükség a gyár ellen” – tettlegességig fajult a közmeghallgatás a debreceni akkuüzemrőlFeszült hangulat, nőt leütő férfi és telt ház volt a valaha volt legnagyobb magyarországi beruházás környezetvédelmi közmeghallgatásán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNyugodtan söröztek a városban a CATL vezetői a németországi beruházás bejelentése utánA vállalat most átadott türingiai beruházásával kapcsolatban környezetvédelmi aggályok helyett inkább a német-kínai viszony problémái merültek fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai iparpolitika zászlóshajója érkezik Magyarországra, amelyre Brüsszelben külön stratégiát dolgoztak kiA Debrecenben beruházó CATL domináns szereplő az elektromosautó-akkumulátorok piacán. A geopolitikai feszültségek és a hazai ipari kapacitások védelme miatt azonban újabban Brüsszelben és Washingtonban sem szeretik a céget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik leggazdagabb kínai üzletember cége igyekszik Magyarországon keresztül a német autógyárak közelébe férkőzniA Debrecenbe települő CATL alapítója előbb a hordozható készülékek, majd pedig a villanyautók terjedésével kialakult akkumulátorkeresletből kovácsolt sikert.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Közélet akkumulátor akkumulátorgyártás beruházás catl civil szféra debrecen ipari park nyíregyháza tiltakozás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.

G7.hu
2025. március 14. 15:08 Élet

Bucsky Péter, a G7 újságírója kapta a Tarnói Gizella-díjat

A G7 külső munkatársa, Bucsky Péter nyerte el a Tarnói Gizella emlékére alapított, a gazdasági újságírás kiemelkedő teljesítményeiért járó jutalmat.

Fontos

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.