Hírlevél feliratkozás
Bogár Zsolt
2022. szeptember 21. 15:44 Közélet

Van-e erőnk távolabbra nézni a közoktatásban?

Jó iskola – Véleménycikk-sorozat a G7 Holnap-ban.

Talán csak az egészségügyben gyűlik össze annyi primer tapasztalat egy humán közszolgáltatás működési színvonaláról, mint a közoktatásban. Gyerekek, tanárok, szülők és hozzátartozók érzik a bőrükön nap mint nap, hogy mennyire működik mindaz, ami az iskola falai között zajlik. Az amúgy mély elkeseredettségre és frusztrációra utaló szubjektív tényezők mellett az objektív adatok (betöltetlen pedagógusi álláshelyek, iskolai lemorzsolódási adatok, országos kompetenciamérések) is egyértelműen arra utalnak, hogy

a közoktatás egyre mélyülő, rendszerszintű válságba került, amiből nehéz meglátni a kiutat.

A közoktatás válságához kapcsolódik egy súlyos társadalmi válságjelenség is. A gyerekek iskolai előmenetele mindig is függött a társadalmi státusztól – de soha nem biztosított ilyen keveseknek mobilitási lehetőséget az iskola, mint manapság. Óriásiak a területi különbségek az iskolai eredményességben, illetve az iskolaelhagyók arányában aszerint, hogy valaki hol él, és ott mekkora arányban élnek halmozottan hátrányos helyzetűek.

Minél rosszabb szociális környezetben van egy iskola, annál rosszabb a felszereltsége és a szaktanári ellátottsága. A szociális viszonyokat visszatükrözi a szegregáló és a társadalmat szinte kasztrendszerszerűen kiszolgáló  iskolai hálózat: a középosztálybeli családok gyerekeinek szélesebb és minőségibb a kínálat az egyházi- és magániskolákkal, miközben az alacsony státuszúak gyerekei egyre romló helyzetben lévő állami iskolákba járhatnak csak. Ugyanakkor hozzátehetjük: a minőségromlás jellemző a közoktatás szinte teljes spektrumára.

Mindehhez hozzájön a pedagógusok alacsony bérezése, ami alacsony belépési értéket és a teljes életpályára jellemző alacsony bérnövekedési ütemet jelent. Amihez hozzájön az is, hogy a munkaterhelés is megnőtt az emelkedő óraszámokkal és adminisztrációs kötelezettségekkel, valamint a még tömegesebbé váló helyettesítésekkel. A tanári és intézményi autonómia ellenben a túlszabályozott központi tantervekkel, egyentankönyvekkel, illetve a tankerületi rendszerrel jelentősen csökkent. A helyzet annyira rossz, hogy a sztrájkjogot aláásó, a tanárokat egzisztenciálisan fenyegető állami nyomásgyakorlás ellenére is hónapok óta tartanak a pedagógustiltakozások. És amennyire ebben az inflációs környezetben tovább nőnek a megélhetési költségek, úgy nem is fognak elmúlni. Akárcsak a mindent átható rosszkedv és apátia sem.

Kiben van ilyenkor erő, hogy a legfontosabbra fókuszáljon: mi lesz így a gyerekekkel, a jövő generációival? Hogyan lesznek sikeresek egy olyan világban, amiről egyébként csak sejtéseink lehetnek, olyan sok a bizonytalansági tényező? Az már közhelynek számít, hogy a XXI. század kihívásai másfajta készségeket kívánnak, mint amikre az iskola optimalizálva van. A mesterséges intelligencia és a robotok korában az embereknek azokon a kvalitásokon kell dolgozniuk, melyek különlegessé tehetik őket a gépekkel szemben.

Az iskolának pedig épp azoknak a készségeknek a megerősítésében kell segédkezniük, melyek sikeres és boldog felnőtté tehetik a gyerekeket.

A G7 Holnap új részeiben a „Jó iskoláról” olvashatnak majd. Megpróbálunk távolabbra nézni a válságjelenségeknél. Részben abból a meggyőződésből is, hogy az se vezetne jóra, ha nem lenne forráshiányos a közoktatás, és nyugodtan haladhatnánk tovább azon a nyomvonalon, ami most van. Inkább arra fókuszálunk, hogy mi lenne jó a gyereknek, hogy a XXI. században otthon érezze magát és sikerrel tudjon boldogulni. 

Holnap kezdünk!

Közélet Bogár Zsolt G7 Holnap Jó iskola közoktatás

Lannert Judit

A gyerekeink jövőjének ne a saját múltunkat képzeljük el

2022. szeptember 22. 17:38

A közoktatás romjaiból érdemes nem a már elavult régit újraépíteni, hanem valami olyat, ami képes Magyarországot átvinni a 21. századba.

Nagyságrendekkel kevesebb tananyagot kellene megtanítani az iskolában

2022. szeptember 26. 14:27

Sok idő szabadulhat így fel, amit képességfejlesztésre lehet fordítani. Ha valaki nem képes szöveget értelmezni, akkor nemcsak egy új tudományt, hanem szakmát sem tud elsajátítani.

Fenyő D. György
Gyarmathy Éva

„A munka világa is kreatív agyakért kiált”

2022. szeptember 28. 18:03

A 21. század a gyorsan reagáló gerilláké, a kreatívoké. Más kérdés, hogy az oktatás ezt nem nagyon akarja meghallani.

Nem a versenyről kellene szólnia az oktatásnak

2022. szeptember 30. 18:03

A 21. századi legfontosabb készségek együttműködés-alapúak, ezért olyan körülmények kellenek, melyek biztosítják a társas tanulás örömét.

Németh Szilvia

Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában

2022. október 5. 16:35

Az életkori sajátosságokhoz igazodó médiaoktatásnak segítenie kellene, hogy a gyerekek megtanuljanak viszonyulni a fogyasztott médiatartalmakhoz.

Nagy Krisztina

A magyar oktatás sarkon fordult egy verseny közepén, és az ellenkező irányba fut

2022. október 11. 13:04

Az oktatáspolitika fenntartja és növeli az iskolahálózat szétaprózottságát, felerősíti a szociális szelekciót és az etnikai szegregációt, és szűkíti a tanulási lehetőségek körét.

Radó Péter
Bogár Zsolt

Már csak jó irányba kellene tolni a biciklit az oktatásban

2022. október 13. 18:03

Tanároknak, szülőknek, politikusoknak – az egész társadalomnak szemléletváltásra van szüksége, ha 21. századi iskolában gondolkodnak.

Miért nem tudja az iskola a vállalkozói gondolkodásmódot fejleszteni?

2022. november 25. 16:37

A gyerekeknek olyan szemléletet érdemes átadni, hogy merjenek hibázni, és a sikertelenségre ne végérvényes kudarcként, hanem kihívásként tekintsenek – írja a Prezi társalapítója.

Halácsy Péter

G7 Holnap

Bogár Zsolt
2022. október 13. 18:03 Élet, Közélet

Már csak jó irányba kellene tolni a biciklit az oktatásban

Tanároknak, szülőknek, politikusoknak – az egész társadalomnak szemléletváltásra van szüksége, ha 21. századi iskolában gondolkodnak.

Radó Péter
2022. október 11. 13:04 Élet, Közélet

A magyar oktatás sarkon fordult egy verseny közepén, és az ellenkező irányba fut

Az oktatáspolitika fenntartja és növeli az iskolahálózat szétaprózottságát, felerősíti a szociális szelekciót és az etnikai szegregációt, és szűkíti a tanulási lehetőségek körét.

Baross Dorottya
2022. október 8. 16:20 Élet, Közélet

Egyre alacsonyabb a gyerekek frusztrációtűrése, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni

Az iskolának a gyerekek, a tanárok és a szülők jóllétével is foglalkoznia kellene.

Fontos

Avatar
2022. november 30. 14:48 Pénz

A hidegháború óta nem pörgött annyira Kelet-Európa fegyveripara, mint most

Magyarországgal szemben a cseh, lengyel és szlovák fegyvergyártók jelentős szállítmányokat adnak el Ukrajnának.

Stubnya Bence
2022. november 30. 06:51 Pénz

Az osztrákok megmutatták, mire képes egy jól szervezett vasutassztrájk, amit a magyar vasutasok több próbálkozásra sem tudtak összehozni

A vasutasokat képviselő szakszervezet szeretné elérni, hogy a rosszabbul keresőknek ne csökkenjen a reálbére, az állami vállalat vezetője szerint viszont más iparágban nem adnak ilyen jó bérajánlatot.

Bőgel György
2022. november 29. 16:29 Tech

Úgy tűnik, nem egy újabb dotkomlufi durran a techszektorban, de attól még fájni fog

Két évtizeddel ezelőtt alapjaiban remegett meg a tech-szektor. A mostani válság újult erővel esik neki, de a visszaesés okai korántsem azok, mint a dotkomlufi idején.