Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. március 11. 12:14 Közélet, Vállalat

Üzemanyag-árstop: elkezdődött a fércmunka fércelése

A kormány tegnap úgy döntött, hogy kizárja a fuvarozók egy részét a kedvezményes, 480 forintban maximált üzemanyagok vásárlásából – ezzel kimondatlanul is beismerte az árstop szabályainak átgondolatlanságát, amit korábban egyébként mi is részletesen bemutattunk. Az intézkedés elvileg minden kamiont kivesz a kedvezményes körből, a külföldiekkel szemben pedig további diszkriminatív elemeket vezet be, ám így sajnos csak annyi történik a valóságban, hogy az átgondolatlan jogszabály elkezd barokkosan bonyolulttá válni, és már most borítékolható, hogy tovább kell majd rajta faragni.

Ahhoz, hogy megértsük, milyen új problémákat vet fel a módosított szabályozás, először nagyon leegyszerűsítve osszuk kategóriákba, milyen járművekkel megy a fuvarozás az utakon:

1. Nevezzünk egyszerűen furgonnak minden olyan kis áruszállítót, amely B kategóriás jogosítvánnyal vezethető, azaz 3,5 tonna össztömeg alatti.

Tipikus áruszállító furgon. Fotó: AFP/Europress

2. Nevezzünk simán teherautónak minden ennél nagyobb olyan járművet, amelyhez nem kapcsolódik pótkocsi: a raktér egybe van építve a fülkével, azaz a jármű nem áll két olyan részből, amelynek a hátsó része leakasztható (ezek a C kategóriás jogosítvánnyal vezethető, 3,5-7,5 tonna össztömeg közöttiek).

Elektromos teherautók Debrecenben. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

3. Nevezzünk minden olyan járművet kamionnak, amely egy fenti C kategóriás elemből és egy hozzá kapcsolt pótkocsiból áll (ez gyakorlatilag a CE kategória, 7,5 tonna felett).

Köznyelvi értelemben klasszikus kamion, egy balesetnél. Fotó: MTI/Donka Ferenc

Az új rendelet ezt mondja:

  1. A furgonok (fenti első csoport) 480 forintért tankolnak.
  2. A teherautók (fenti második csoport) közül a magyar rendszámosok 480-ért, a külföldi rendszámosok viszont piaci árért tankolnak.
  3. A kamionok (fenti harmadik csoport) piaci áron tankolnak.

Rögtön adódik azonban a kérdés, hogy ha pótkocsis teherautóval dolgozik valaki (tehát a szerelvénye egy C kategóriás, egy elemből álló nagy teherautóból és a hozzá kapcsolt nagy pótkocsiból áll, sok ilyet látni az utakon), de úgy megy tankolni, hogy a telephelyen, vagy akár a kút parkolójában hagyja a lekapcsolt a pótkocsit, akkor mi lesz a helyzet? A szabály szerint ugyanis piaci áron kellene tankolnia, de ki mondja meg róla, hogy a gázolajjal később pótkocsit is fog húzni, ha épp nincs rajta a pótkocsi?

Az alábbi képen egy ilyen tipikus, ezúttal élelmiszert szállító szerelvényt látunk, a kép készültekor éppen van rajta pótkocsi, ezért 7,5 tonna feletti, de ha lekapcsolják, akkor úgy fog kinézni, mint a fent említett egyszerű teherautók.

Pótkocsis teherautó egy balesetnél. Fotó: MTI /Mihádák Zoltán

Sőt, menjünk tovább extrém irányba: a közbeszédben tipikusan kamionnak nevezett járművek elsöprő többsége szerkezetileg tulajdonképpen nem sokban különbözik a fent említett pótkocsis teherautóktól, csak annyiban, hogy az első része összezsugorodott, és nyergesvontatónak hívják, a pótkocsija pedig megnőtt. Persze nem egészen életszerű, hogy egy nyerges szerelvény a tankolás előtt leakassza a pótkocsiját, de egyáltalán nem lehetetlen, a kamionosoknak ez mindennapos rutin, amit 10 perc alatt lehet elvégezni, és nem ritka az a munkakör, amelyben ez tényleg mindennapos tevékenység. Tehát: mi az eljárás jelenleg, ha a kútfejre csak a nyergesvontató áll be tankolni, miután a pótkocsit leakasztva leparkolta a sofőr?

Ennél is fontosabb azonban a rendelet diszkriminatív jellege: ugyanaz a teherautó (tehát fenti második csoport, 3,5-7,5 tonna között, jellemzően pótkocsi nélkül) jóval olcsóbban kapja a dízelt, ha magyar a rendszáma. Mivel az Európai Unióban egységes a fuvarozási piac, teljes mértékben védhetetlennek tűnik az, hogy egy román, bolgár, szlovák, osztrák vagy bármilyen más uniós jármű számára biztosított gázolaj ára a rendszám felségjelétől függjön.

Miért van ez? Vélhetően azért, mert a furgonokkal és teherautókkal végzett munka jellemzően belföldi fuvarozás, például ezekkel látják el a hazai boltokat áruval. A pékségből nem nyerges kamionnal viszik ki a kenyeret (azok be sem mehetnek a városközpontokba), hanem furgonokkal vagy C kategóriás teherautókkal. A kormány azt akarja, hogy ezek a magyar vállalkozók 480 forintért tankolhassanak, mert ha ők nem maradnak a kedvezményes körben, akkor át fogják hárítani a költségeiket, azaz drágább lesz a kenyér – és minden más. Azt azonban meg akarja akadályozni a kormány, hogy a határhoz közeli teherautós vállalkozások átjárjanak hozzánk tankolni.

További izgalmas kérdés, hogy mennyiért tankol az a kamion, amelynek vontatója magyar, pótkocsija viszont nem magyar, mondjuk szlovák rendszámú? És ha fordítva van? Ugyanis ez is elő szokott fordulni, a nagy cégek vontatói gyakran húznak egy-egy (számukra) külföldi pótkocsit, ha a fuvarfeladat éppen azt kívánja meg.

Összességében a kapkodás látszik az intézkedéseken, a kormány most már görcsösen ragaszkodik a választások előtti politikai töltetű piactorzításához, ahhoz, hogy a magyar lakosság továbbra is 480 forintért jusson hozzá az üzemanyagokhoz, annak ellenére, hogy annak piaci ára már olyan magasságokban van, hogy a reális ár a kutakon 600 forint felett is lehetne.

Az egységes és szabad versennyel jellemzett uniós piacnak azonban pont az az egyik fő értelme, hogy – akár politikai indíttatásból – ne lehessen alapvetően eltorzítani, és helyzetbe hozni különböző üzleti érdekcsoportokat. Ugyanez az alapelv biztosítja, hogy a magyar vállalkozókat az uniós országokban ne diszkriminálják. Más kérdés, hogy ez finom módszerekkel mégis megtörténik, erről korábban részletesen mi is írtunk, ám ez mégsem jelenthet semmiféle jogi megalapozottságot a mostani magyar szabályoknak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, aki nagyot nyer az üzemanyagárstopon, de az nem a magyar lakosságSokkal többet tankolnak nálunk az országon áthaladó kamionok, mint eddig. A jellemzően külföldi fuvarozócégek rengeteget nyernek ezen, sokszor a magyar vállalkozások kárára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBuszok fokozhatják a benzinkúti káosztPéntektől a Volánbusz és a BKV már 180 forinttal veszi drágábban a dízel literjét a rögzített 480 forintnál. Ez a kutakra terelheti a cégek járműveinek egy részét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre kevésbé tartható a 480-as üzemanyagárMár a nagykereskedőknek is nagyon fájhat az árstop. Hétfőn egy liter kőolaj is drágább volt annál, mint amennyibe a hazai kutakon az üzemanyag literje kerül.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat árstop benzin diszkrimináció furgon gázolaj kamion teherautó uniós piac Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Ercse Kriszta
2024. március 24. 04:34 Közélet

A kormányzat házalói: oktatási porszívóügynökök, szakértő szendvicsember

Porszívóügynökként el akarják adni nekünk a kormányzat költségkímélő megoldásainak álszent és gyermekkárosító magyarázatait.

Stubnya Bence
2024. március 23. 08:10 Közélet

A sebeit nyalogató Sparnak küldött hadüzenetet Lázár János

2022-ben sok kiskermulti volt veszteséges, de a Spar adózás utáni eredményének mínusza kiemelkedő volt.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.