Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. szeptember 13. 12:00 Közélet

Az oktatás szerepe csökken, a munkaerőpiac elszívja a fiatalokat

Hosszan tartó többletterheket róhat az oktatásra a koronavírus-járvány szerte a világon, többek között ez a megállapítás olvasható ki az OECD nemrégiben megjelent Education at a Glance 2020 kiadványából. Vagyis a kemény tavaszi félév – a szervezet tagállamainak többségében legalább tíz hétig tartott a kivételes oktatási rend – és bizonytalanságok övezte őszi tanévkezdés után sem lélegezhetnek fel várhatóan egy darabig az iskolák.

Az egészségügyi kockázatok mellett a gazdasági visszaesés is kihívásokat támaszt a tanárokkal szemben. Az eddigiekben ez még talán leginkább a leghátrányosabb helyzetben lévő diákok távoktatásba történő bevonásában nyilvánulhatott meg, jócskán próbára téve az iskolák egyenlősítő funkcióját – az ezzel kapcsolatos, már eleve jellemző nehézségekről árulkodik, hogy a járvány kitörése előtt, 2018-ban is a tanköteles diákok 4,4 százaléka nem járt általános iskolába Magyarországon, amihez hasonlóan magas arányt e tekintetben csak Szlovákiában és Törökországban mért a gazdasági szervezet.

 

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA digitális oktatás nem csak a tanulmányokban növelheti a hátrányos helyzetű gyerekek lemaradásátNemcsak a tanulásban szenvedhetnek hátrányt a gyerekek, hanem az érzelmi és mentális fejlődésükben is a kényszerű otthonmaradás miatt.

Az OECD azonban arra is figyelmeztet, hogy a recesszió és a fertőzés újabb hullámainak bekövetkeztével az állami költségvetések tervezésekor az oktatás háttérbe szorulhat a gazdaságélénkítő csomagok és a fokozódó egészségügyi kiadások miatt. Emellett a rossz gazdasági körülmények közepette a magánfinanszírozás mértéke is mérséklődhet. Az OECD adatai szerint ez a magyar diákokat különösen rosszul érintheti, az egy tanulóra jutó kiadások ugyanis nemzetközi összehasonlításban igencsak alacsonyak.

 

Igaz, 2012 és 2017 között e tekintetben meglehetősen kedvező tendencia bontakozott ki az országban. A fentebb ábrázolt mutató értéke ugyanis évente átlagosan 6,5 százalékkal növekedett, amihez hasonló mértékű változást sehol sem regisztrált az OECD, vagyis megkezdődött a hatalmas lemaradás ledolgozása. A meredek emelkedés hátterében azonban nem csak az egyre bőkezűbb ráfordítások állnak, hanem a tanulói létszám jelentős csökkenése is – félő, hogy a trend most megfordul, mert az oktatásra költött pénzösszegek nehezen lesznek csak növelhetők, miközben a diákok munkahelyek híján egyre tovább maradhatnak majd az iskolákban.

Az oktatás alulfinanszírozottsága világosan megnyilvánul az alacsony tanári fizetésekben. A gazdasági szervezet adatai szerint egyáltalán nem szokatlan nemzetközi jelenség, hogy a tanárok bérei elmaradnak a felsőfokú végzettségű teljes állású munkavállalói körben mért színvonaltól. E különbség mértéke azonban Magyarországon kifejezetten magas, 30-40 százalék körüli, míg a gazdasági szervezet tagországaiban átlagosan csak 6-20 százalék az iskola típusától függően.

 

 

Ha pedig veszélybe kerülnek vagy legalábbis kisebb súlyt kapnak a tanári bérek rendezésére irányuló törekvések, akkor még tovább romolhat a pálya már most is meglehetősen rossz megítélése, a tanárhiány és az elöregedő pedagógusi kar okozta anomáliák pedig fokozódhatnak.

 

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre idősebb tanárok küzdenek egyre problémásabb gyerekekkel az iskolákbanNövekszik a tanárhiány, pedig minden korábbinál nagyobb kihívásoknak kellene megfelelni a közoktatásban.

Márpedig a gazdasági visszaesések időszakában különös nyomás és felelősség hárul az iskolákra. Az elmúlt, fellendüléssel jellemezhető években több jelét is lehetett érezni annak, hogy a munkaerőpiac elszívja az iskolák elől a tanulókat, például a felsőoktatásba felvételizők számának visszaesése is utalt erre, Magyarországon és külföldön is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKevesen izgulhatnak idén az egyetemi ponthatárok miatt, és ez nagy bajLehet, hogy a felvételizők számának idei csökkenése csak a rendkívül feszített munkaerőpiaci helyzet átmeneti mellékhatása. De hosszú távon akkor is nagyon aggasztó.

Most fordulhat a kocka, egyre több tinédzser és fiatal felnőtt dönthet a munkavállalás helyett a tanulmányok folytatása mellett. A munkahelyek iránti fokozódó verseny következtében pedig az iskolák készség- és képességfejlesztő szerepe sokkal inkább előtérbe kerülhet, mint az elmúlt években. Ebből a szempontból a magyarországi szakképzettek egyfelől meglehetősen kedvező helyzetben vannak, mivel 95 százalékuk már a tanulmányaik során munkatapasztalathoz jutott, ami nagyban megkönnyíti az átmenetüket az iskolapadból az első munkahelyükre (ugyanakkor az OECD figyelmeztet, hogy a gyakornoki programok fennmaradására és fejlesztésére is jókora fenyegetést jelent a járványveszély).

 

 

Másfelől azonban a 2010-es években leromló tanulói teljesítmény és a szomorú tendencia hátterében álló oktatáspolitikai lépések beárnyékolják a kilátásokat. A pályakezdők sorsát érintő aktuális kulcskérdés, hogy a válságos időszakban milyen mértékben érintik őket az úgynevezett sebzési vagy sebhelyhatások, vagyis a kezdeti munkaerőpiaci sikertelenségekből származó, akár évekig, évtizedekig tartó hátrányok mennyire határozzák majd meg a sorsukat. A pályakezdési nehézségek jellemzően a kognitív képességek hiányával járnak együtt, amelyek pótlásában, fejlesztésében értelemszerűen a jó minőségű és elérhető iskolarendszer segíthet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJavítani nem sikerült a magyar oktatási rendszeren a 2010-es években, csak felforgatniAz elmúlt tíz év magyar kormányai bátran nyúltak a sok sebből vérző magyar oktatási rendszerhez, de nem lett jobb a helyzet, sőt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKi fog derülni, mennyire káros volt leépíteni az oktatástEddig a munkavállalókért versenyeztek a cégek, és ez elfedte az oktatási rendszer már ismert, időközben egyre súlyosabbá vált problémáit. Ez hamarosan megváltozhat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet közoktatás oecd oktatás tanár Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.