Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. október 30. 04:34 Élet

Ideológiai tárgyakkal és katonai ismeretekkel vonalasítják az orosz oktatást, a propaganda már Putyin újraválasztását készíti elő

Miután Magyarországon kisebb botrányt keltett, hogy az új orosz állami tankönyv a szovjet vonalat követve fasiszta hírbe keveri az 1956-os forradalmat, a moszkvai vezetés némi késéssel igyekezett gesztusokat tenni legfontosabb európai uniós partnere felé. Amikor Szijjártó Péter jelezte az őt korábban kitüntető Lavrovnak, hogy a fasisztának minősítés a magyar kormány számára is elfogadhatatlan, az orosz külügyminiszter megnyugtatta, hogy a tankönyv helyett ebben Putyin szavai az irányadóak, márpedig az orosz elnök Vlagyivosztokban azt mondta, hogy 1956-ban és 1968-ban hiba volt bevonulnia a szovjet hadseregnek Magyarországra, illetve Csehszlovákiába.

A Kreml máshol is visszavett az általuk íratott, szeptemberben minden orosz iskolába bevezetett egységes történelemtankönyv kijelentéseiből. Míg az ’56-tal kapcsolatos kitételek továbbra is változatlan formában szerepelnek a könyvekben, van olyan fejezet, amit az elektronikus verziójában politikai megfontolásokból máris korrigáltak.

Miután kiderült, hogy a kaukázusi nemzetiségek 1943/44-es tömeges deportálásáról nagyon elkenősen fogalmaz a szöveg, Csecsenföldön (a csecseneket a krími tatárokhoz, kalmükökhöz, ingusokhoz, karacsájokhoz és más csoportokhoz hasonlóan százezrével deportálták Sztálin alatt), a helyi hatóságok egyszerűen bevonatták az összes példányt. Ennek eredményeként Moszkvában a tankönyv készítői (a projektet Megyinszkij volt kulturális miniszter felügyelte) néhány napja bejelentették, hogy kész az új verzió, amit már el is juttattak a nemzetiségi autonóm tartományokba.

A sztálinizmust részlegesen rehabilitáló, az enyhülést hozó Hruscsovval és főleg Gorbacsovval pedig nagyon kritikus, Putyin eredményeit és az ukrajnai “speciális katonai műveletet” felmagasztaló 11.-es tankönyv összességében azonban továbbra is a Kreml emlékezetpolitikai érdekeit szolgálja.

Nem egyetlen tankönyvről van csak azonban szó, noha a most egységesülő orosz rendszerben más tankönyv már nincs is, minden iskolában kötelezően ezt használják – és a következő két évben más tárgyakból is jön majd az állami egyentankönyv, akárcsak Magyarországon.

De a tankönyvreform csak része annak a tágabb oktatási átalakításnak, melynek célja Szergej Kravcov miniszter szavaival „az egységes oktatási tér megerősítése és egy szuverén oktatási rendszer kialakítása”. Ez illeszkedik abba a szuverenizmusra hivatkozó ideológiába, ami a putyini Oroszországban is alapvető.

A magyar oktatáspolitikai narratívákra is emlékeztethet, hogy Oroszországban is a tanári státuszok rendezését és az egységes minőségbiztosítás szempontjait hangsúlyozzák, miközben csökkentik az iskolák és a pedagógusok mozgásterét és a tanszabadságot.

Az iskolai ideológiai nevelés az Ukrajna elleni invázió óta lépett magasabb szintre, ez az óvodáktól az egyetemekig egyaránt látványos.

Amióta tart a háború, a hétfők himnusszal és zászlófelvonással indulnak az iskolákban. Ezután kezdődik az új hétindító, a “Fontos beszélgetések”. Ez a 2022 szeptemberében ötödik osztálytól bevezetett kötelező tanóra a “hagyományos értékeknek” van szentelve, a deklarált pedagógiai cél a hazaszeretet és a hagyományos családi értékek erősítése.

Az órákon többek között Oroszország Putyin alatti újjászületéséről és a tágabb geopolitikai helyzetről van szó, a nagy honvédő háborúról és az annektált Krímről vetítenek filmeket, és itt is tanulnak az ukrajnai “különleges katonai műveletről”.

A tantervre minden héten megvannak a központi ajánlások: október 23-án, a különleges erők napján például a különleges erők katonáinak önfeláldozását, bátorságát és kitartását kellett dicsérnie a pedagógusoknak. “A különleges egységek történelmileg a szeretet és az önzetlenség megtestesítői, katonái különleges szakmai, fizikai és erkölcsi tulajdonságokkal rendelkeznek, ők az igazi férfiak megtestesítői” – áll a tanári útmutatókban.

A rákövetkező, utolsó októberi héten a beszélgetéseket a nemzeti összetartozás napjának szentelik. Ezt a kétezres évek elején bevezetett állami ünnepet Putyin egykori főideológusa, Vlagyimir Szurkov találta ki, új őszi pirosbetűs nappal helyettesítve a kivezetett november 7.-éket. Az ünnep propagandacéljáról maga így beszélt: “Ez a nap lényegében az orosz nacionalizmus napja lett. Volt egy ilyen feladat: hogyan beszéljünk a Birodalomról, terjeszkedési vágyunkról, de ugyanakkor ne sértsük meg a világközösség fülét.

Ezek az iskolai kötelező órák is ennek vannak alárendelve, de a militarizmuson alapuló összetartozást az orosz tanulók új iskolai rituálékon is megtapasztalhatják. Sok intézményben álcahálókat kellett készíteniük az Ukranjában harcoló orosz egységeknek, és ott van a Junarmija, a 8 és 18 év közöttiek 2016-ban felállított “ifjúsági hadserege”, a gyerekek hazafias-katonai mozgalma is.

Tavaly tavasszal aztán bejelentettek egy újabb össz-oroszországi ifjúsági szervezetet. Ez a Dvizsenye Pervih, magyarul Elsők Mozgalma, melynek a névleges elnöke maga Vlagyimir Putyin. A szervezetről szóló törvényt az úttörőmozgalom századik évfordulóján terjesztették be a Dumában, nem véletlenül, hiszen egy hasonló funkciójú, csak már az orosz birodalmi nacionalizmusnak alárendelt utódszervezetről van szó – először tartózkodtak a név továbbvitelétől, de azóta már Putyin is javasolta, hogy hivatalosan is nevezzék a résztvevő gyerekeket újra úttörőknek.

A katonai előszocializáció ezekhez az iskolán kívüli szervezetekhez is szervesen hozzátartozik, de a honvédelmi ismeretek 2022 óta rendes iskolai tantárgyként is jelen van Oroszországban. A korábbi életvédelmi órákat jövőre át is keresztelik “a szülőföld biztonsága és védelmére”, de a katonai kiképzés alapjait már most is beletették a tantervbe: eszerint a 10-11. osztályosok többek között a Kalasnyikov használatával és a kézigránát-hajítás alapelveivel ismerkednek, megtanulnak tisztelegni, és átveszik szépen a harci elsősegélynyújtás és a drónozás alapjait is.

A propagandatartalmak megjelenését a tanárok egy része szükségszerűnek érzi: “Egy történelemtankönyvnél fontos, hogy az események orosz változata is bekerüljön a kötelező tantervbe”- hangsúlyozza például a Tanárok Szövetségének elnöke. De hogy mindez mennyire hatja át ténylegesen az iskolákat, nagyrészt a pedagógusokon múlik, és Oroszországban is gyakran előjön, hogy a tantermekben végső soron az fog számítani, amit a tanár csinál.

A Meduza beszámolói szerint sok iskolában a vezetők sem fogadják örömmel a felülről előírt változásokat, és a gyakorlatban a tanárok részben figyelmen kívül is hagyhatják őket, ha nagyon eltökéltek: a “Fontos beszélgetések” órán például a háború helyett beszélhetnek inkább környezeti kérdésekről és irodalomról is.

Független oktatási szervezetek konkrét útmutatókat írnak arról, hogy hogyan kell megírni egy kérelmet az igazgatónak címezve annak érdekében, hogy a gyerek kihagyhassa a propagandaórákat, de Oroszországban viszonylag könnyen lehet az iskolai helyett az otthontanulást is választani – a becslések szerint körülbelül százezer család él ezzel a lehetőséggel.

Az új érettségi azonban így is tartalmaz az Ukrajna ellen indított háborúval kapcsolatos és egyéb, ideológiával átitatott kérdéseket, az egyetemeken pedig szintén alapvető a propaganda beépítése a kötelező órák közé.

Mint arról Sz. Bíró Zoltán Oroszország-kutató is beszélt  a G7 Podcastban, a hajdani tudományos kommunizmus analógjaként négy új ideológiai blokkot vezetnek be idén a felsőoktatásba: ezek a történelemről, az orosz “kulturális kódról”, a jövőképről, illetve Oroszország geopolitikai helyéről fognak szólni.

Ezek kidolgozását a Kremlből, az elnöki adminisztrációt vezető Szergej Kirijenko irodájából irányítják, hogy elmagyarázzák a hallgatóknak, merre tart a hatalom szerint a mai Oroszország.

A történelmi blokkot ugyanarra a Megyinszkijre bízták, aki a nálunk 1956 kapcsán elhíresült középiskolai történelemkönyvet is kidolgozta. A kulturális blokkot pedig Mihail Pjotrovszkij, a szentpétervári Ermitázs igazgatója kapta meg, aki nagy reputációjú kulturális vezetőként is az orosz invázió feltétlen híve lett, ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel: „Mindannyian militaristák és imperialisták vagyunk. A háború egy nemzet önigazolása”.

Az elsőszámú kidolgozó azonban az az Andrej Polisin, aki az utóbbi időben Putyin egyik legfontosabb ideológusává vált. Ő idén májusig még a Roszatom egyik vezető menedzsere volt, akkor nyergelt át a RANEPA “kormányzóképző”-ként emlegetett elitegyetem vezetésébe, ahonnan most Oroszország, azon belül is az orosz ifjúság ideológiai felvértezésén dolgozik.

Ez az átfogó “Oroszország DNS-e projekt”, amiben olyan értékeket (kollektivizmus, spiritualitás, egyedi fejlődési út, stb.) akarnak hangsúlyozni, melyek a Kreml ideológusai szerint a hanyatló Nyugatra már nem, az orosz civilizációra azonban nagyon is jellemzőek – biztosítva Oroszország erkölcsi felsőbbrendűségét a dekadens, individualista, örök értékektől elfordult Nyugattal szemben

Úgy tűnik, Moszkvában az orosz társadalom legellenzékibb részének tartott fiatalokat, főleg a diákokat akarják erősebben indoktrinálni, és kinevelni egy új, a rendszer iránt lojális értelmiséget.

Ezt az egyetemi ideológiai fejlesztést nem véletlenül irányítják a Kreml elnöki hivatalának ugyanabból a részlegéből, ahonnan a 2024-es elnökválasztást is előkészítik. Úgy tűnik, az “orosz DNS” projekt a jövő évi elnökválasztási kampányt is megalapozza. A kampány a várakozások szerint ugyanezekre az üzenetekre és konzervativizmus hangsúlyozására fog építeni, Putyint a hagyományos értékek őreként fogják pozicionálni.

Putyin 2000-ben lett Oroszország elnöke, a jövő évi, megfelelő egészségi állapota esetén előre borítékolható győzelme után 2030-ig maradhatna hivatalban. A politikai cél, hogy felülmúlja legutóbbi, 2018-as eredményét, amikor kétharmados részvétel mellett a szavazatok 77 százalékát szerezte meg.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet ideológia oktatás Oroszország vlagyimir putyin Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.