Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. április 19. 12:28 Élet

Nagyjából senki sem tudja megjósolni, mennyire lehet majd a nyáron utazni

Ahogy közeleg a nyaralási szezon kezdete, az európai turisztika jelentős szereplői egyre többször szólalnak meg, mondják el a várakozásaikat, de ezekből egyelőre csak annyi szűrhető le, hogy óriási a bizonytalanság, illetve az üzleti szereplők jó része nagyon nyomja az optimista forgatókönyveket. Ám hogy ezek csak vágyálmok, vagy tényleg lesz szezon, azt senki sem tudja.

Abban mindenki egyetért, hogy Európában legjobb esetben is csak arról beszélhetünk, hogy idén a turizmus aktivitása a járvány előtti szint legfeljebb 70-80 százalékra ugrik fel. Ez azonban életbevágóan fontos lenne a szereplőknek, hiszen tavaly nyáron rengeteget vesztettek, és akinek nem volt elég tartaléka, az a csőd szélére került. Az ágazat globális szinten 4500 milliárd dollár bevételkiesést szenvedett el tavaly.

Európa legnagyobb utazási irodája, a TUI vezetője a BBC-nek azt mondta, ők optimisták a nyárral kapcsolatban, és 75 százalékos aktivitásra számítanak. Friedrich Joussen sok más iparági vezető társához hasonlóan a felpörgő európai oltakozásban bízik, és azt is mondja, hogy ha oltási igazolás mellett friss negatív tesztekkel is megnyílik az utazás lehetősége, illetve ezeknek a teszteknek az árát akár részben átvállalják az államok vagy a szektor, akkor az nagy lökést adhat az utazási kedvnek.

Az Egyesült Királyságot ezúttal azért érdemes figyelni, mert ott a beoltottság aránya már most elég magas, és május elejére várható, hogy a kormány a különböző járványügyi adatok alapján csoportokba sorolja a világ országait. A közlekedési lámpák mintájára piros, sárga és zöld besorolást kapnak az országok. Az EasyJet vezérigazgatója, Johan Lundgren már most sietett kijelenteni, hogy szerinte a zöld zónába korlátozás (teszt és karantén kötelezettség) nélkül kellene engedni az utazást, és arra számít, hogy a főbb európai célpontok – azaz Franciaország, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Görögország, Horvátország, Ciprus és Törökország – egyaránt zöld besorolást kaphat.

Érdekes módon Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója viszont inkább rontott korábbi optimista várakozásán, amikor a Bloomberg tudósítása szerint azt mondta, a korlátozások enyhítése olyan bizonytalan, hogy lehetetlen három-négy hónapra előre megjósolni a piaci keresletet, és azt is, hogy a 70-80 százalékos aktivitás elérhető-e.

A légi közlekedés újraindulása egyébként Európában azért lesz sokkal nehezebb, mint Amerikában vagy a nagyobb ázsiai országokban, mert jóval kevesebb a belföldi járat. A viszonylag kisebb országokra szabdalt kontinensen a járatok többsége határt lép át, vagyis az utazási lehetőség éppen attól függ majd, hogy az adott két ország között milyen szabályok vannak érvényben – ez pedig nehezebben átlátható, ráadásul könnyen változó mozaikot képez.

Közben az amerikai járványügyi hatóság (CDC) közzétette egy felmérésének adatait, amely szerint a repülőgépek középső üléssorának üresen hagyása 57 százalékban meggátolja a járvány terjedését (e nélkül a mutató csak 23 százalék, vagyis jóval nagyobb az esély arra, hogy az ugyanolyan távol ülők egymást megfertőzzék). Az eredmény egyértelműen mutatja, hogy a maszkviselés kötelezettsége mellett fontos lenne a távolságtartási szabály érvényesülése is, de egyelőre nincs szó arról, hogy a légi közlekedésben előírnák a középső sor üresen tartását (amely egyébként üzleti szempontból is komoly problémákat, illetve alaposan megdráguló jegyárakat eredményezne).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyarok többsége egyáltalán nem számít arra, hogy idén külföldön nyaralhatA Reacty Digitallal közös felmérésünk szerint nem lesz népszerű a védettséget igazoló plasztikkártya, és a legtöbben nem tartják reálisnak a külföldi nyaralást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Európa járvány légitársaság turizmus utazás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Kedden hatályba lépett az úgynevezett e-pénztárgép rendelet, ezzel elindult az a jogi folyamat, amelynek végén a bolti vásárlások után a vevők már nem kapnak papírra nyomtatott nyugtát, csak ha külön kérik.

Tovább olvasom

Komoly esély van rá, hogy a kormány banki árstopot vezet be - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy hétfői sajtótájékoztatón. A bankoknak a tavaly év végi bankszámladíjakat kellene visszaállítaniuk.

Tovább olvasom

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Tovább olvasom

A harmadik legolcsóbb volt a magyarországi munkaerőköltség az Európai Unióban 2024-ben.

Tovább olvasom

Elrendelte a Brasil Államkötvény Hasznosító Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Tovább olvasom

Rendkívül kevés, mindössze 5653 gyermek született februárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint. A friss statisztika illik az élveszületések számának csökkenő trendjébe, ami az utóbbi két évben kezdett kibontakozni. A csökkenő születésszámmal a teljes termékenységi arányszám is mérséklődik, a természetes fogyás pedig gyorsul.

Tovább olvasom

4,5 százalékra módosította a kormány az idei évre vonatkozó inflációs előrejelzését – jelentette be Nagy Márton csütörtökön a közösségi oldalán.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Tovább olvasom

25 százalékkal emeli Donald Trump az Egyesült Államokba szállított személyautókra és ezek alkatrészeire kivetett vámot, így az EU-val szemben ez 27,5 százalék lesz. A kisteherautókra eddig érvényben lévő 25 százalékos vám 50 százalékra emelkedik. (Ha a 25 százalék valóban a korábbiakra rakódik rá, mint egy fehér házi illetékes jelezte.)

Tovább olvasom

A korábbi teljes kudarc után az utóbbi napokban működni látszik az energetikai létesítményekre amerikai közvetítéssel létrejött orosz-ukrán tűzszünet, a hasonló fekete-tengeri egyezmény sorsa azonban több mint bizonytalan.

Tovább olvasom