Bátor vállalás volt a Séf Fesztivál Tihanyban megálmodóitól az idén tavasszal gourmet gasztrofesztivál szervezésébe fogni a járványhelyzet miatt, főleg egy Magyarországon merőben újnak számító koncepció mentén.
A tihanyi apátság egykori majorságát, amely ma a Képzőművészeti Egyetem művésztelepe, már régen kiszúrta magának a szervezőcsapat, mint ideális rendezvényhelyszín egy különleges hangulatú fesztiválhoz. Bár számukra teljesen új területre léptek, mindannyian hoztak magukkal olyan tudást, ami egy igazi gourmet gasztrofesztivál megszervezéséhez és lebonyolításához szükséges. Piringer Patrícia, a Séf Fesztivál Tihanyban egyik társalapítója a Ludwig Múzeum kommunikációs vezetőjeként szervez rendezvényeket, üzlettársa, Pongrácz Péter, a fesztivál igazgatója és alapítója különböző céges és tömegrendezvények szervezésében szerzett több évtizedes tapasztalatot. A harmadik társalapító és szervező, Kovács Zoltán pedig a befektetői szemléletet hozta a csapatba.
Az augusztus 20-i hosszúhétvégére időzített négynapos fesztiválon sztárséfek, Széll Tamás, Segal Viktor, Varju Viktor és Wolf András gondoskodnak az ételekről, a borok a balatoni régióból érkeznek, a Bortársaság jóvoltából, míg a desszertet a Mihályi Patisserie biztosítja. A séfek személyesen is jelen lesznek a rendezvény egyes napjain, hogy egy általuk az eseményre megálmodott és elkészített extra fogást is kínáljanak a vendégeknek a napi kínálaton túl.
A Séf Fesztivál Tihanyban nem a megszokott tematikus vonalat követi, nincs egy kiemelt étel vagy ital, ami köré az egész eseményt szerveznék. Ehelyett egy sor, egyelőre kevesek által ismert, de kiváló minőségű termékeket előállító kisvállalkozás mutathatja meg tudását a nagyközönségnek, mint a Hússzabóság, a Mayer Szörp és a Dér Juice, de a beregi csirke és a paraszt sajt sem hiányozhat. Piringer Patrícia szerint rengeteget kerestek olyan beszállítókat, műhelyeket, akik a fesztivál által igényelt mennyiségben képesek előállítani azt az egyedi, kiváló minőségű terméket, amiről híresek.
A szervezők szeretnének hosszabb távon egy elismert brandet faragni a Séf Fesztiválból, amit mindig különböző, különleges helyszíneken, a gasztro kínálatban telítettnek számító Budapesten kívül rendeznek meg. Egy újszerű rendezvénytípust, a kóstoló, azaz tasting fesztivált honosítanának meg Magyarországon: a különleges helyszínre szervezett, nem egy-egy ételre vagy italra, hanem a teljes kulináris élményre fókuszáló tasting fesztiválok itthon kuriózumnak számítanak, a gasztronómiai nagyhatalmaknál, mint Olaszország, Franciaország és az Egyesült Királyságban van inkább hagyományuk.
A Séf Fesztivál reggeli 10 ezer forintos, az ebédre és a vacsora 25 ezer forintos jegyára korlátlan étel- és italfogyasztást tartalmaz az adott időkorláton belül. Fontos a kapacitások tervezése tehát, érdemes nem leragadni egy-egy kedvenc fogásnál, így lehet nyugodtan végigkóstolni a teljes repertoárt a séfek meglepetéseivel együtt.
De hogyan kalkuláltak egy ilyen sokváltozós és sokismeretlenes egyenletben a pénzügyi tervezés során? Kovács Zoltán elmondta, hogy két költségvetési modelljük volt, és eleinte a pesszimistábbnak számító, étkezésenként legfeljebb 199 fős verzióra számoltak mindent. A zenei fesztiváloktól eltérően ők fellélegezhettek, a kormány július 30-án jelentette be, hogy 500 főig lehet szabadtéri rendezvényt tartani, így a második, 499 fős modellre válthattak át. Mivel egy ilyen négynapos gourmet gasztrofesztivál alap költségvetése 60-80 millió forint körül alakul, ezzel jó esély nyílt arra, hogy ne legyen veszteséges a merész vállalkozás. Mivel ez egy gasztro esemény, a költségek jelentős részét teszi ki az anyaghányad, ami gyakorlatilag a bekerülési költség – magyarázta Kovács Zoltán. Itt nagy kihívás volt, hogy időre eldöntsék, hány mangalicát, csirkét kell – virágnyelven fogalmazva – előkészíteni, amiket már muszáj lesz fel is szolgálni. Most folyamatosan követik a jegyeladásokat és egy ponton meghatározzák egy 10 százalékos hibabatáron belül, hogy pontosan mennyi alapanyagot készíttessenek elő a fesztiválra. Éppen az előkészítő munkák miatt ajánlják, hogy aki jönne, augusztus 10-e előtt vegye meg a jegyét, mert utána már csak nagyon korlátozott számban lesz elérhető belépő.
A társszervező szerint szerencsés csillagzat alatt készül az esemény, óriási az érdeklődés a karantén miatt vevőktől elzárt kisüzemi ételkülönlegességek készítői és az élményekre vágyó vendégek felől is. A mostani, járványhelyzet miatti vendéglátóipari leállás miatt sokan úgy álltak hozzá, hogy sokat ér nekik ez a megjelenési, promóciós lehetőség, rugalmasabbak a résztvevő partnerek, a séfektől az legkisebb beszállítóig mind azt szeretnék, hogy megvalósuljon a fesztivál. A szervezők is természetesen örülnének, ha látnának profitot már az első Séf Fesztiválból, de alapvetően hosszabb távú befektetésként tekintenek rá, elsősorban a márkát szeretnék felépíteni.
A cikk megjelenését a Séf Fesztivál Tihanyban 2020 szervezője támogatta.
Élet
Fontos