Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. március 10. 11:07 Adat, Élet

Elszállóban az élelmiszerek ára

Nem tűnik nagyon messzinek 2016 júniusa, de ha az élelmiszerek árváltozását nézzük, akkor nagyon az. Négy éve nyáron a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) még éves szinten 0,4 százalékos árcsökkenést mutatott ki, azaz ennyivel kevesebbet kellett fizetni ugyanazért a fogyasztói kosárért, mint 2015 nyarán.

Azóta viszont folyamatos infláció van, ráadásul egyre nagyobb ütemű. Idén februárban már 7 százalékkal kellett többet fizetni ugyanannyi élelmiszerért, mint egy évvel korábban. A drágulás mértékét havi bontásban az alábbi grafikon mutatja, és jól látszik rajta, hogy a KSH által mért élelmiszer-infláció mértéke töretlenül és elég meredeken emelkedik.

 

Az alábbi képet egy 2016. februári Lidl akciós katalógusból vágtuk ki, érdemes megnézni rajta az árakat, a sertéskaraj kilója például akkor 1299 forintba került. Most február végén mi 2197 forintért láttuk ugyanezt a Lidlben, az Alidban pedig 1749 forintért. Az eltelt három és fél évben természetesen a bérek is emelkedtek, de sertéskarajból biztosan nem lehet annyit venni ma egy fizetésből, mint 2016 elején.

Húskínálat a Lidl akciós újságjában, 2016 februárjában

A KSH közleménye is kiemeli, hogy a sertés nagyon megdrágult, egyetlen év alatt 27,3 százalékkal ment fel, míg a kolbász 21,5, a sonka 11, a zöldség-gyümölcs 10,3, a tej 9,4, a kenyér pedig 7,2 százalékkal drágult.

Az átlagos infláció a KSH szerint 4,4 százalékos volt. Ez sem kevés, hiszen a jegybank hivatalos inflációs célja három plusz/mínusz egy százalék, vagyis a januári 4,7 százalék után továbbra is kívül esik az MNB toleranciasávján a pénzromlás üteme.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA dráguló gyümölcs és hús állíthatja meg a forint zuhanásátHa egy euró forintban kifejezett értéke nem is, de a gyümölcsök és a húsok ára lépésre kényszerítheti az MNB-t.

Adat Élet drágulás élelmiszer fogyasztói árindex infláció KSH Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Hajdu Miklós
2020. június 28. 07:29 Adat

Akkor érdekli az embereket a koronavírus, amikor épp lezárások vannak, de akkor nagyon

Már messze nem érdekli az embereket annyira a koronavírus, mint a csúcson. Még azokban az országokban sem, ahol még mindig növekszik az esetek száma.

Jandó Zoltán
2020. június 24. 16:06 Adat

Minden, amit a koronavírus magyarországi gazdasági hatásáról tudunk

Összegyűjtöttünk néhány olyan grafikont, amelyekből látszik, milyen nagy változásokat okozott a járvány.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Torontáli Zoltán
2020. június 30. 11:58 Élet

A járvány számai azt mutatják, hogy nem kell annyit orvoshoz járni, amennyit szoktunk

Visszaesett mindenfajta orvos-beteg találkozás, de a telemedicina még kezdetleges formában is jobban működik, mint amennyire eddig használta a magyar egészségügy.