Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 14. 12:36 Élet

Miért lett hirtelen közellenség a városi terepjáró Németországban?

Egyre szélesebb körű Németországban az a kezdeményezés, amely a belvárosokból kitiltaná a városi terepjárókat (angol elnevezésük rövidítése alapján: SUV). A tiltás egy múlt hét pénteki, négy halálos áldozatot követelő berlini baleset után merült fel komolyan, és azóta elég sokan be is álltak mögé, még helyi politikusok is szorgalmazzák az új szabályozást.

Berlinben szeptember 6-án reggel 7.10-kor egy Porsche Macan egy lámpánál várakozó kocsisor előzésébe kezdett, és eddig ismeretlen okokból a szemközti járdára hajtott. Az utcában 30 kilométer/óra a megengedett legnagyobb sebesség, a 42 éves sofőr azonban (talán rosszullét miatt) elvesztette a jármű felett az irányítást, gázt adott, és halálra gázolt egy 64 éves nőt, a 3 éves unokáját és két turistát.

A tiltás kezdeményezői abból indulnak ki, hogy a szokásosnál nagyobb méretű, „tankszerű” autókat nem kellene beengedni a sok gyalogos által használt belvárosi utcákba, hogy hasonló esetekben csökkenjen a balesetek súlyossága.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világMinden harmadik eladott új autó utcai terepjáró, Kínában 50 százalékosra nőhet a részesedése a magas fogyasztású autóknak.

A Der Tagesspiegel megpróbálta félretenni az érzelmi indokokat, és megkérdezett pár szakértőt arról, hogy szerintük van-e logika az elképzelésben.

Matthias Kühn, az Unfallforschung der Versicherer (UDV), vagyis a biztosítók baleseti kutatóintézetének egyik vezetője azt mondja, a probléma már ott kezdődik, hogy a SUV elnevezés hivatalosan nem értelmezhető. A köznyelv általában azokat a modelleket nevezi SUV-nak, amelyek magasabb építésűek és nehezebbek a normál verzióknál, de néhány kisebb kategóriájú SUV súlyban, méretben és szélességben is csak alig különbözik a „sima” modellektől.

Egy extrákkal felszerelt Volkswagen Passat például 1,8 tonna, mégsem nevezi senki SUV-nak, a VW Tiguan viszont az, ám súlya csak 1,5 tonna.

Józan paraszti ésszel azt gondolnánk, hogy minél nagyobb tömegű egy autó, annál súlyosabb sérüléseket okozhat a gyalogosoknak, csakhogy a statisztika ezt nem támasztja alá. Igaz, legutóbb csak 2011-ben végeztek a német biztosítók megbízásából olyan felmérést, amelyben van erre vonatkozó adat, de ez azt mutatja, hogy nincs nagy különbség az okozott sérülések súlyosságában. A SUV-ok 47 százalékban okoztak súlyos vagy életveszélyes sérüléseket a gyalogosoknak, a normál modellek pedig 40 százalékban.

Nagyobb eltérés inkább az volt, hogy a SUV-ok kétszer nagyobb valószínűséggel okoztak sérülést a gyalogosok láb- és deréktájékán, míg a normál modellek inkább a felsőtestre és a fejre voltak veszélyesebbek. (Ennek valószínűleg az az oka, hogy a SUV-ok laposabb eleje miatt a gyalogosok nem repülnek tovább a szélvédő felé.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖsszeszedtük, hogy melyik autóval a legveszélyesebb balesetbe keveredniNem feltétlenül igaz, hogy minél drágább az autó, annál biztonságosabb.

A felmérés óta sokat változtak a gyártókkal szembeni követelmények, a tervezésnél jobban figyelembe kell venni a gyalogosgázolás sérülési esélyeinek csökkentését, és arra még nincs adat, hogy a legmodernebb autók ennek következtében hogyan teljesítenek.

Gyakran előfordul, hogy jobb híján amerikai felmérések adataira hivatkoznak a SUV-ok tiltása mellett érvelők, a szakemberek szerint azonban ez félrevezető, mert az ottani adatok a könnyebb teherautók baleseti statisztikáiból indulnak ki. A teherszállításra tervezett járműveket eleve más szerkezetű és masszívabb alapokra építik, ezzel szemben a SUV-ok „csak” magasabb építésű hagyományos autók.

A gyalogosokra nézve tehát nem feltétlenül sokkal veszélyesebb a SUV, a kisebb autókra viszont igen. Az autó-autó ütközéseknél a SUV-ban utazók lényegesen kevesebbszer szenvednek súlyos sérüléseket, mert ezeknél a baleseteknél jobban számít a tömegben lévő különbség, mint az autó formája-kialakítása.

A gyalogosérzékelővel kombinált vészfékek az unióban 2024-től kezdve kötelező alapfelszereltségei lesznek az új autóknak, és azokat a rendszereket is fejlesztik a gyártók, amelyek a sofőr rosszullétét felismerve fékeznek.

Utóbbinak azonban van egy megoldatlan problémája, a nemzetközi egyezmények szerint ugyanis az autónak azt a feladatot kell végrehajtania, amire a sofőr utasítja. Ha balra fordítja a kormányt, akkor az autónak balra kell fordulnia, és ha padlógázt nyom, akkor gyorsítania kell. Ha bebizonyosodik, hogy a berlini balesetben a sofőr epilepsziás rohamot kapott, és ezért lépett a gázra fékezés helyett, akkor jelenleg nem nagyon van olyan technológia, amellyel ezt meg lehetett volna akadályozni. Az autógyári fejlesztések mellett a jogszabályi környezetet is változtatni kell majd, ha ezt ki szeretnénk küszöbölni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokkal jobban felpörögtek a luxusautók eladásai, mint az egyszerű személyautókéNégyszer annyi prémiumkategóriás autót adtak el tavaly, mint 2010-ben. Legnagyobb mértékben a SUV-ok és a sportkocsik száma nőtt.

Élet autó baleset Berlin németország suv Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 13:26 Élet

Pont olyan láthatatlanul véd a maszkviselés, mint ahogyan a vírus is terjed

Zárt térben nagyon könnyen emelkedni tud a levegőben lévő vírusos cseppek koncentrációja. A maszkviselésnek az a lényege, hogy ezt megakadályozza.

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 07:02 Élet

Megéri leköltözni vidékre, hogy zöldséget és gyümölcsöt termeljünk magunknak?

Két tévhit akadályozza, hogy egy család önellátóvá váljon élelmiszerből. Az egyik, hogy a pázsit helyett káposztát és uborkát kell nézni a ház ablakából, a másik, hogy a kapálásba bele kell rokkanni a cél érdekében. A számok mást mutatnak.

Hajdu Miklós
2020. május 30. 16:31 Élet

Drágulhatnak az italok, mert kevesebb üzemanyag fogy a járvány miatt

Az italgyártók által használt széndioxid jórészt az üzemanyaggyártás melléktermékeként keletkezik, ezért ha nem fogy elég benzin, és nem keletkezik kellő mennyiségű gáz, akkor drágulás lehet a vége.

Fontos

Váczi István
2020. június 1. 17:40 Világ

Újabb erős érv szól a négynapos munkahét mellett

Sok embernek most vagy pénze nincs, vagy ideje, ami a kelleténél is borúsabbá teszi a turisztikai kilátásokat. Rövidebb munkaidővel ezen is lehetne segíteni.

Jandó Zoltán
2020. május 29. 15:31 Vállalat

Öt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódja

Több mint 157 milliárdnyi árbevételt és 24,4 milliárdos profitot hozott 2019-ben a Duna Aszfalt. Ez nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében rekord.

Fabók Bálint
2020. május 29. 06:29 Közélet

Megalapította első cégét, azonnal megpályázott nyolcmilliárd forint állami támogatást, és nyert

Sok ezren vesztették el a munkájukat a turizmusban, de ahelyett, hogy rajtuk segítettek volna, inkább a leggazdagabb magyarok között osztottak szét 83 milliárdot egy kirívóan visszás pályázaton.