Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. július 5. 16:38 Adat

Ugyanannyit költenek nyaralásra a magyarok, mint a járvány előtt, csak sokkal kevesebbet kapnak érte

Noha pár hete a közmédia híradójában még kiemelkedő szezont prognosztizált a magyar vendéglátók számára, mostanra inkább a belföldi turizmus visszaeséséről hallani. A jelenség egyik magyarázata szerint sokan most pótolják be az elmúlt két évben a járványügyi óvintézkedések miatt elhalasztott külföldi útjaikat, emiatt nem jelennek meg a belföldi szállások keresletében, míg mások a rendkívüli drágulással magyarázzák az utazók elmaradását – a turizmusban mért infláció mindenesetre valóban viszonylag magas, májusban négy százalékponttal haladta meg az átlagos drágulás mértékét az egy évvel korábbi árszinthez képest.

Az éttermi és a szállodai árak ráadásul épp a kelet-közép-európai térségben emelkedtek meg leginkább a kontinensen: a legmeredekebb drágulás Csehországban és Szlovákiában történt, ahol húsz százalék körüli mértékben nőttek az árak idén és tavaly május között, de a magyarországi 15 százalékot közelítő áremelkedés is jelentősen magasabb a nyugat-európai országokban jellemző öt és tíz százalék közötti arányoktól.

A magyar utazók körében népszerű Horvátország sem lóg ki a térségből ebben a tekintetben, itt 13,7 százalékkal nőttek a vendéglátáshoz kapcsolódó árak egy év alatt. Ehhez hozzászámítva a forint leértékelődését már jó eséllyel egyértelműen az adriai nyaralás drágult nagyobbat a belföldi opciókhoz képest. Akik pedig a magyarok körében szintén népszerű cseh kirándulóhelyekre vágynak, még durvább áremelkedést érzékelhetnek az ottani ágazati infláció és a forintgyengülés együttesének köszönhetően. Ugyanakkor például Franciaországban és Olaszországban viszonylag mérsékelt volt a turisztikai szektort jellemző infláció, itt inkább az idő közben 350 forint körüli szintről a 400-as küszöb magasságába drágult euró okozhat meglepetést az utazók számára.

A drágulás tehát a belföldi és a külföldi utaktól egyaránt eltántoríthatja a nyaralni vágyókat, és ez a hatás a magyar fizetőeszköz gyengülése miatt az országon kívüli célpontok esetéiben lehet erősebb.

Ehhez képest a költési hajlandóság nem nőtt érdemben: a K&H Bank felmérése szerint idén átlagosan közel 250 ezer forintot szánnak a nyaralásukra a vakációzók, ami lényegében a világjárvány előtti szinttel egyezik meg. Ebből 2019 nyarán a KSH által regisztrált fogyasztói átlagárak alapján 18 panzióban töltött éjszakára futotta*A zuhanyzós/fürdőszobás, 2 ágyas panziószoba, reggelivel, 2 főre, hétköznap, idegenforgalmi adó nélkül 2019 májusában 13620 forintba, 2022 májusában 19700 forintba került átlagosan a KSH adatai szerint., de a hivatal idei adatai szerint már csak 12 éjszakára telik belőle.

Az érdeklődés ugyanakkor továbbra is viszonylag magas, különösen a horvát nyaralások iránt. A napokban a horvátországi szállásokra vonatkozó keresési kulcsszó-kombináció forgalma meglehetősen magas volt az elmúlt öt évben regisztrált adatokhoz képest, miközben a balatoni szobákat övező online érdeklődés ugyan a pandémia éveinek azonos időszakaihoz viszonyítva alacsonyabbnak mutatkozik, de a korábbi évek június végi szintjéhez hasonlóan alakul a Google Trends adatai szerint.

Fontos persze leszögezni, hogy a fentebbi inflációs adatok országos átlagokra vonatkoznak, a sátorhelyektől a luxusszállodákig, illetve az országúti büfétől a belvárosi fényűző éttermekig az ágazat összes szereplőjének árváltozásait ez a statisztika jellemzi – vagyis jókora különbségeket fed el. Továbbá a nyaralás költségvetését számos más tényező is meghatározza, például az útiköltség, ami szintén jócskán megemelkedett az elmúlt hónapokban. És bár lehet, hogy az utazásra fordított összeg nem változott a három évvel ezelőtt mért szinthez képest, a nyaralás hosszától kezdve kiválasztott szálláshely minőségéig számtalan olyan tényező, aminek variálásával alkalmazkodhatnak a nyaralni vágyók a megemelkedett árakhoz, anélkül, hogy magáról a kirándulásról – akár külföldön  lemondanának.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat infláció nyaralás turizmus utazás Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.