Miután a G7-nek már több mint másfél éve van egy havi rendszerességgel levásárolt, mindig ugyanazt és ugyanakkora mennyiségben tartalmazó fogyasztói kosara, elérkezettnek láttuk az időt, hogy ennek segítségével a magyar árakat összevessük egy konkrét külföldi példával.
Az volt a tervünk, hogy a Lidl egyik franciaországi boltjában levásároljuk ugyanazokat a termékeket, amelyeket 2020 januárja óta minden hónapban virtuálisan Magyarországon is megveszünk (egyébként a Lidl mellett az Aldiban, illetve egy ideje már a Penny Marketben és a Tescóban is). Ez a tervünk azonban csak 80 százalékban sikerült. A bevásárlólistánk ugyanis 42 állandó elemből áll, de a Lidl francia áruválasztéka annyira eltér a magyartól, hogy ott csak 80 százalékban találtunk elfogadható összehasonlítási alapokat.
A 22 forintos magyar kiflinek és zsemlének például lehetetlen (árban és minőségben hasonló) francia párt találni, de a magyar szortiment betonstabil részét alkotó tv (tölteni való) paprikát és fehérrépát sem találni a francia polcokon. Arról nem is beszélve, hogy az igen nagy ottani sertéshúskínálatnak a jelek szerint nem része a darált hús, legalábbis ottjártunkkor azt csak marhából forgalmazták. Arra pedig esély sem volt, hogy a rögös túró – mint hungarikum – helyettesítőjével próbálkozzunk.
Rendhagyó módon ezért pár kivételt tettünk, és összeállítottunk egy olyan kosarat, amelyben szinte minden terméknél vállalható a közvetlen összehasonlítás. Ebbe tehát csak olyan alapélelmiszerek kerültek bele, amelyek vagy egy az egyben, vagy „lényegileg” megegyeznek. Utóbbira három esetben volt szükségünk:
Ezen kívül két további módosításra azért volt szükség, mert a trappista sajt szintén felejtős a francia Lidlben, ezért az ottani „belépő szintű” tömbsajtot, a maasdamot vásároltuk meg (de ebben az esetben természetesen ugyanezt a maasdamot tettük a magyar kosárunkba is, csakhogy az itthon jóval drágább, mint a trappista). A másik a friss tej, amelynek 2,8 százalékos zsírtartalmú verziója Franciaországban nem volt a boltban, ezért az ottani 3,6 százalékost tettük a kosárba, a magyar 2,8-asat pedig 3,5-ösre cseréltük.
Így összességében a három közelítésen kívül (kenyér, tejföl és kakaós csiga) minden esetben ugyanazt az alapterméket hasonlítjuk egymáshoz, és így állt össze az alábbi, 33 terméket tartalmazó bevásárlólistánk.
A következő grafikonon bemutatjuk ennek a 33 terméknek a konkrét árát, a francia adatokat 350 forintos euróárfolyammal átszámolva.
Látszik, hogy
a 33-ból összesen kilenc olyan terméket találtunk, amely Franciaországban olcsóbb volt
(akció nélkül, a rendes árakkal számolva). Az adatfelvétel között 15 nap különbség volt, de az elmúlt másfél év tapasztalatai alapján meglehetősen csekély annak az esélye, hogy emiatt nagyon elcsúsztak volna az értékek.
A francia vásárlónak tehát abszolút értékben is olcsóbb a Lidlben a vaj, a tejföl, a paradicsom, az alma, a kávé, a spagetti, a vöröshagyma és a maasdam sajt, mint a magyarnak itthon.
Ugyanakkor a grafikonon is jól látszik, hogy a termékek többségénél a francia árak jóval magasabbak, ezért nem meglepő, hogy ha a fenti bevásárlólista teljes költségét nézzük,
a magyar 14 393 forint helyett Franciaországban 19 865 forintnak megfelelő eurót kell a kasszánál fizetni.
Ez azt jelenti, hogy a mi nem reprezentatív és nem hivatalos, szubjektív alapon összeállított nagy bevásárlásunknál
a francia Lidl 38 százalékkal drágább, mint a magyar.
Érdemes azonban rögtön egy érdekes dolgot kiemelni a képletből: a csirke és a pulyka a magyarhoz képest olyan borzasztóan drága a francia Lidlben, hogy ha ezt a két terméket kivennénk a listából, akkor egyből 18 százalékra esne vissza az eltérés, ami már nem tűnik annyira vállalhatatlannak.
Maradva azonban a 38 százalékos különbözetnél, rögtön jogos lehet a reakció, hogy Franciaországban a fizetések jóval magasabbak a magyarnál. Ha tehát azt szeretnénk megnézni, hogy mekkora terhet jelent egy francia és egy magyar családnak ez a bevásárlás, akkor viszonyíthatjuk az árat például a hivatalos nettó átlagkeresetekhez.
Számításaink szerint a bevásárlásunk a magyar nettó átlagkereset 4,76 százalékát viszi el, a franciának viszont csak a 2,5 százalékát.
(Cikkünk eredeti verziójában vásárlóerő paritásra hoztuk a fizetéseket – tévesen, ezért a fenti számokat javítottuk, a tévedésért elnézést kérünk.)
Nem meglepetés, hogy
a jóval többet kereső francia család ugyan többet fizet a kasszánál, mint a magyar, mégis kevésbé érzi a bevásárlást költségesnek.
Nagyon tanulságos megnézni az árösszehasonlítást nettó értékben, azaz áfa nélkül is. A magyar számlánk általános forgalmi adó tartalma 2696 forint volt, míg a franciaé ennek csak majdnem a harmada, 1036 forint lett. A rekorder 27 százalékos magyar áfával (kivéve a sertéshús termékeknél és a tejnél) szemben a francia adó a (nem étteremben árult) élelmiszerekre mindössze 5,5 százalék, ezért fordulhat elő, hogy
ugyanazon bevásárlásunk után a magyar állam 2,7-szer több adót szedett be, mint a francia.
Ugyanez a másik oldalról is megközelíthető: a Lidl nettó árbevétele a bevásárlásunk eredményeképpen Magyarországon 11 697 forint, Franciaországban azonban 18 829 forintnak megfelelő euró volt, vagyis ott majdnem 62 százalékkal nagyobb bevételt könyvelt el a cég.
Adat
Fontos