Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. április 14. 10:43 Adat

A feje tetejére állította a járvány, hogy mit és hol vásárolunk

Született már néhány elemzés arról, hogyan alakította át a vásárlási szokásokat a mostani járványhelyzet, olyan részletes összeállítást azonban még nem csináltak, mint amilyennel most a Stackline előállt. Azt vizsgálták meg, hogy melyik száz termékcsoport forgalma nőtt meg és melyeké esett vissza leginkább az online kereskedelemben a koronavírus terjedése miatt.

Kosarazás helyett otthon gyúrnak

Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy nem csak az olyan logikusan adódó termékeknél mértek hatalmas ugrást, mint a tisztítószer, a gumikesztyű, a kenyérsütő, a liszt vagy az élesztő, amikből főleg a fertőzés elkerülése*illetve a hiánytól való félelem miatt táraztak be az emberek. Több olyan termék is akad, amelyek iránt egyszerűen a hosszabb otthon töltött idő következtében ugrott meg a kereslet. Ilyen például a WC-papír, a papírtörlő és a mosogatószer, amikből otthon most mindenki többet használ.

 

A nagyobb otthoni fogyasztás pedig szinte teljes egészében többletkeresletként jelenik meg a kiskereskedelemben, hiszen az alkalmazottjaik számára ezeket a termékeket munkaidőben biztosító cégek jellemzően más beszerzési csatornákat használnak. A folyékony szappannál pedig valószínűleg mind a két hatás érvényesül: a járvány miatt többet is mosnak kezet az emberek, és ezt kizárólag otthon teszik, nem a gyártótól/nagykereskedőtől vásárló munkahelyükön.

A másik oldalon az utazáshoz köthető termékek állnak. Ezeket valószínűleg korábban is jelentős arányban rendelték interneten az amerikaiak, így volt honnan hatalmasat zuhanni most, hogy senki nem utazik. A bőröndök, az aktatáskák és a fényképezőképek forgalma is kétharmadával-háromnegyedével esett vissza.

Ennél némileg kisebb mértékű, de

jóval 50 százalék feletti volt a hanyatlás több kültéri sporthoz köthető termékcsoport esetében is.

Ezzel párhuzamosan az otthoni edzésekhez használt eszközök nagyon megindultak: súlyzóból négyszer, fitnesz, és jóga eszközökből több mint két és félszer annyi fogy a webáruházakban, mint a járvány előtt. Az otthoni munka pedig a számítógépek online forgalmát dobta meg nagyon látványosan.

A magyarok futnak tovább

Itthon ilyen részletes kimutatás sajnos nem készült, de korábban mi is írtunk róla, hogy a laptopok és asztali számítógépek, a társasok, a konzolok illetve egy halom háztartási gép Magyarországon is nagyon fogy a webáruházakban. Egyes termékeknél már az utánpótlással is akadtak problémák.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJátékkonzollal és társassal készülnek a tartós összezártságra a magyar családokAz összes olyan termékből a szokásosnál sokkal nagyobb mennyiségben vásárolnak a magyar háztartások, ami valamilyen módon alkalmas a gyerekek lekötésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem volt hova rakni a mirelitet, ezért fagyasztóból is bevásároltak a magyarokVan, ahol már a készletek is kezdenek elapadni a kisebb fagyasztókból, mert ezeknek nem ilyenkor van a szezonja. Fogynak a kenyérsütők és a gőzölős fertőtlenítők is.

A már említettek mellett nagyon sokat vesznek az emberek az FMCG termékekből (vagyis az olyan gyorsan forgó fogyasztási cikkekből, mint az élelmiszerek, italok, vegyiáruk) is, ami azért érdekes fordulat, mert korábban ezeknek rendkívül kis hányadát vásároltuk csak interneten keresztül. Most azonban nem csak az élelmiszerláncok kiszállításai pörögtek fel, de a hagyományos webáruházakban is sokkal több fogyott az ilyen árukból.

Az Extreme Digtalnál lapunknak azt mondták, hogy márciusban több mint kétszer annyit adtak el ilyen termékekből, mint egy évvel korábban, de a leginkább bővülő termékkörök között említette az ebbe a kategóriába tartozó tisztítószereket az Aqua webáruházat fenntartó cég ügyvezetője, Polgár Norbert is.

Az amerikai trendekhez hasonlóan Magyarországon szintén nagyon keresik az otthon használható sporteszközöket, így például a futógépeket, súlyzókat és jógaszőnyegeket is. Érdekesség azonban, hogy

Magyarországon ezzel párhuzamosan nem esett vissza drasztikusan a kültéri sporteszközök iránti igény sem.

Bár Polgár Norbert március végén még azt mondta lapunknak, hogy az elektromos rollerek és az aktivitásmérők például nem fogynak úgy, mint korábban, a kezdetektől voltak azonban olyan termékek, amelyeknél nem tapasztaltak hanyatlást a kereskedők. Most pedig egyes esetekben már növekedéssel szembesülnek. Az Extreme Digitalnál például márciusban még nem volt a legjobban teljesítők között az egyben kezelt „sport, kemping, szabadidő” termékkategória, április első harmadában azonban már igen: éves összevetésben 15 százalékkal nőtt a forgalom.

Ennek a magyarázata valószínűleg az itthon viszonylag kijárási korlátozás lehet. A magyar szabályozásban a szabadidős  sporttevékenységet ugyanis olyan alapos indoknak minősítették, amely okot adhat a lakás elhagyására. A Google adatai szerint a parkokban és természetben töltött idő alig csökkent Magyarországon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa esik, ha fúj, már az interneten vesszük az ásványvizetBár még mindig kevesen vásárolnak be az interneten keresztül, a piac gyorsan bővül, aki pedig online vásárol, háromszor annyit költ, mint egy átlagos bolti vevő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz iskolák bezárása sokkolhatja az online élelmiszer-rendeléstTűrőképességük határán vannak a nagy élelmiszerláncok házhoz szállítási rendszerei, és a kapacitást nem lehet gyorsan növelni. Ha sokan maradnak otthon, nehezen lesznek kezelhetőek a megrendelések.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRoham indult a laptopokért a távoktatás miatt MagyarországonA megszokott mennyiség duplája fogy különböző számítógépekből a nagy webshopokban. Eleinte a cégek vásároltak, majd a távoktatás miatt a családok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat koronavírus online kiskereskedelem sportszerek Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. július 18. 14:13 Adat

Pörgetjük a légkondikat, azok pedig rekordokat döntve zabálják az áramot

Kedden 144,5 gigawattóra áramot használtunk, aminél nyáron csak egyszer, 2021 júniusában mértek magasabb fogyasztást. Akkor is hőhullám volt.

Jandó Zoltán
2024. július 17. 05:46 Adat

Sosem volt még ilyen durva hőhullám Magyarországon

Volt már az előzőnél melegebb hét Magyarországon, de csak egyszer, 2007-ben, akkor pedig tíz nap után enyhült a kánikula. A mostani hőhullám hosszúsága és intenzítása is rekordot dönthet.

Torontáli Zoltán
2024. július 16. 12:47 Adat, Élet

Sokkal jobban drágulnak most az albérletek, mint az eladó lakások

Nagyon mennek fel az albérleti díjak, pedig még ki sem hirdették a felvételi ponthatárokat.

Fontos

Váczi István
2024. július 18. 11:39 Közélet

Nem baj, hogy olyan drága, mint egy metró, 113 milliárdot ad a Déli körvasútra az EU

290 millió euró, azaz mintegy 113 milliárd forint uniós támogatást kap a Déli körvasút fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből.

Mészáros R. Tamás
2024. július 18. 05:12 Világ

Nem sok jót jelez a jövőre nézve, ahogy a kormányok belenyúlnak az élelmiszerpiacba időjárási sokkok után

A hazai fogyasztók védelme a következő évtizedekben felerősítheti az éghajlatváltozás negatív társadalmi hatásait, és gyengítheti az élelmiszer-biztonságot.

Váczi István
2024. július 17. 15:02 Világ

Csak egyre több és több pénzért hajlandók csatába menni az oroszok

Jelentősen emelték az utóbbi hónapokban az orosz hadseregbe jelentkezők számára járó aláírási bónuszt, ami toborzási nehézségekre utal.