Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. április 14. 10:43 Adat

A feje tetejére állította a járvány, hogy mit és hol vásárolunk

Született már néhány elemzés arról, hogyan alakította át a vásárlási szokásokat a mostani járványhelyzet, olyan részletes összeállítást azonban még nem csináltak, mint amilyennel most a Stackline előállt. Azt vizsgálták meg, hogy melyik száz termékcsoport forgalma nőtt meg és melyeké esett vissza leginkább az online kereskedelemben a koronavírus terjedése miatt.

Kosarazás helyett otthon gyúrnak

Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy nem csak az olyan logikusan adódó termékeknél mértek hatalmas ugrást, mint a tisztítószer, a gumikesztyű, a kenyérsütő, a liszt vagy az élesztő, amikből főleg a fertőzés elkerülése*illetve a hiánytól való félelem miatt táraztak be az emberek. Több olyan termék is akad, amelyek iránt egyszerűen a hosszabb otthon töltött idő következtében ugrott meg a kereslet. Ilyen például a WC-papír, a papírtörlő és a mosogatószer, amikből otthon most mindenki többet használ.

 

A nagyobb otthoni fogyasztás pedig szinte teljes egészében többletkeresletként jelenik meg a kiskereskedelemben, hiszen az alkalmazottjaik számára ezeket a termékeket munkaidőben biztosító cégek jellemzően más beszerzési csatornákat használnak. A folyékony szappannál pedig valószínűleg mind a két hatás érvényesül: a járvány miatt többet is mosnak kezet az emberek, és ezt kizárólag otthon teszik, nem a gyártótól/nagykereskedőtől vásárló munkahelyükön.

A másik oldalon az utazáshoz köthető termékek állnak. Ezeket valószínűleg korábban is jelentős arányban rendelték interneten az amerikaiak, így volt honnan hatalmasat zuhanni most, hogy senki nem utazik. A bőröndök, az aktatáskák és a fényképezőképek forgalma is kétharmadával-háromnegyedével esett vissza.

Ennél némileg kisebb mértékű, de

jóval 50 százalék feletti volt a hanyatlás több kültéri sporthoz köthető termékcsoport esetében is.

Ezzel párhuzamosan az otthoni edzésekhez használt eszközök nagyon megindultak: súlyzóból négyszer, fitnesz, és jóga eszközökből több mint két és félszer annyi fogy a webáruházakban, mint a járvány előtt. Az otthoni munka pedig a számítógépek online forgalmát dobta meg nagyon látványosan.

A magyarok futnak tovább

Itthon ilyen részletes kimutatás sajnos nem készült, de korábban mi is írtunk róla, hogy a laptopok és asztali számítógépek, a társasok, a konzolok illetve egy halom háztartási gép Magyarországon is nagyon fogy a webáruházakban. Egyes termékeknél már az utánpótlással is akadtak problémák.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJátékkonzollal és társassal készülnek a tartós összezártságra a magyar családokAz összes olyan termékből a szokásosnál sokkal nagyobb mennyiségben vásárolnak a magyar háztartások, ami valamilyen módon alkalmas a gyerekek lekötésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem volt hova rakni a mirelitet, ezért fagyasztóból is bevásároltak a magyarokVan, ahol már a készletek is kezdenek elapadni a kisebb fagyasztókból, mert ezeknek nem ilyenkor van a szezonja. Fogynak a kenyérsütők és a gőzölős fertőtlenítők is.

A már említettek mellett nagyon sokat vesznek az emberek az FMCG termékekből (vagyis az olyan gyorsan forgó fogyasztási cikkekből, mint az élelmiszerek, italok, vegyiáruk) is, ami azért érdekes fordulat, mert korábban ezeknek rendkívül kis hányadát vásároltuk csak interneten keresztül. Most azonban nem csak az élelmiszerláncok kiszállításai pörögtek fel, de a hagyományos webáruházakban is sokkal több fogyott az ilyen árukból.

Az Extreme Digtalnál lapunknak azt mondták, hogy márciusban több mint kétszer annyit adtak el ilyen termékekből, mint egy évvel korábban, de a leginkább bővülő termékkörök között említette az ebbe a kategóriába tartozó tisztítószereket az Aqua webáruházat fenntartó cég ügyvezetője, Polgár Norbert is.

Az amerikai trendekhez hasonlóan Magyarországon szintén nagyon keresik az otthon használható sporteszközöket, így például a futógépeket, súlyzókat és jógaszőnyegeket is. Érdekesség azonban, hogy

Magyarországon ezzel párhuzamosan nem esett vissza drasztikusan a kültéri sporteszközök iránti igény sem.

Bár Polgár Norbert március végén még azt mondta lapunknak, hogy az elektromos rollerek és az aktivitásmérők például nem fogynak úgy, mint korábban, a kezdetektől voltak azonban olyan termékek, amelyeknél nem tapasztaltak hanyatlást a kereskedők. Most pedig egyes esetekben már növekedéssel szembesülnek. Az Extreme Digitalnál például márciusban még nem volt a legjobban teljesítők között az egyben kezelt „sport, kemping, szabadidő” termékkategória, április első harmadában azonban már igen: éves összevetésben 15 százalékkal nőtt a forgalom.

Ennek a magyarázata valószínűleg az itthon viszonylag kijárási korlátozás lehet. A magyar szabályozásban a szabadidős  sporttevékenységet ugyanis olyan alapos indoknak minősítették, amely okot adhat a lakás elhagyására. A Google adatai szerint a parkokban és természetben töltött idő alig csökkent Magyarországon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa esik, ha fúj, már az interneten vesszük az ásványvizetBár még mindig kevesen vásárolnak be az interneten keresztül, a piac gyorsan bővül, aki pedig online vásárol, háromszor annyit költ, mint egy átlagos bolti vevő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz iskolák bezárása sokkolhatja az online élelmiszer-rendeléstTűrőképességük határán vannak a nagy élelmiszerláncok házhoz szállítási rendszerei, és a kapacitást nem lehet gyorsan növelni. Ha sokan maradnak otthon, nehezen lesznek kezelhetőek a megrendelések.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRoham indult a laptopokért a távoktatás miatt MagyarországonA megszokott mennyiség duplája fogy különböző számítógépekből a nagy webshopokban. Eleinte a cégek vásároltak, majd a távoktatás miatt a családok.

Adat koronavírus online kiskereskedelem sportszerek Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Kasnyik Márton
2020. augusztus 14. 12:02 Adat

Történelmi léptékben dobta hanyatt a magyar gazdaságot a covid

Nem kell kétségbeesni a borzasztó szám láttán, de rossz jel, hogy a szegényebb uniós tagországok közül Magyarországon zuhant a legnagyobbat a GDP.

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 11. 14:39 Adat, Vállalat

Fél év alatt olcsóbb lett a bevásárlásunk a Lidlben és az Aldiban

A két diszkontlánc árazása az alapvető élelmiszereknél annyira minimális eltéréseket mutat, hogy néha az volt az érzésünk, ez nem is két cég, hanem egy.

Avatar
2020. augusztus 10. 15:33 Adat

Most akkor mekkora a valódi munkanélküliség Magyarországon?

Egymásnak sokszor homlokegyenest ellentmondó kommentárokat lehet olvasni arról, hogy pontosan mekkora munkanélküliség alakult ki, és látható-e már javulás.

Fontos

Fabók Bálint
2020. augusztus 13. 17:40 Világ

Egészen felemelő, ahogy a belarusz tüntetők szembenéznek a brutális erőszakkal

Az embereket elrabló vagy nyíltan kínzó karhatalom tehetetlen a tüntetéseket immár domináló, virágokat osztogató fehér ruhás nőkkel szemben, akikhez egyre többen csatlakoznak.

Bucsky Péter
2020. augusztus 13. 06:50 Közélet

Kétmilliárdos profitot pumpálhatott Szlovéniába a magyar lélegeztetőgép-vásárlás

A beszerzés nem volt se gyors, se minőségi, viszont a pénz egy olyan céghez került, amely nagyon kedves a Fidesz szövetségesének.

Bucsky Péter
2020. augusztus 12. 06:51 Közélet

Minden 20. forintot költöttek el hasznosan az elfuserált fővárosi fejlesztésnél

Lassan két évvel a szerződés felmondása után is újabb költségek kerülnek elő, a számla az aktuális kimutatás szerint 11,1 milliárd. Felelős, de még csak gyanúsított sincs.