Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. október 24. 18:28 Adat

Ha esik, ha fúj, már az interneten vesszük az ásványvizet

Nemzetközi összevetésben kifejezetten kevés magyar intézi a napi bevásárlást vagy a heti nagybevásárlást az interneten keresztül. A Kantar nevű piackutató egy még nyáron készített felmérése szerint itthon tavaly az úgynevezett FMCG termékek (vagyis az olyan gyorsan forgó fogyasztási cikkek, mint az élelmiszerek, italok, vegyiáruk) teljes forgalmának mindössze 1,5 százaléka zajlott az interneten keresztül. A trend azonban látványosan növekvő, sőt a láncok tapasztalatai szerint vannak olyan időszakok és termékek, ahol kifejezetten vonzó az online bevásárlás.

Nem vagyunk egy Dél-Korea

Országonként egyébként eléggé eltérő, hogy az emberek mennyire kaptak rá az online bevásárlásra. Ázsiában például kifejezetten sokan veszik a napi élelmiszereket is interneten keresztül, ami nem csoda, a Távol-Keleten ugyanis ennek elég komoly hagyományai vannak. Dél-Koreában például már az online üzletek komolyabb elterjedése előtt is nyújtottak hasonló szolgáltatást a kiskereskedelmi láncok. A helyieknek már egy évtizeddel ezelőtt is lehetőségük volt virtuális kirakatokban bevásárolni, miközben például a metróra vártak.

 

Ennek fényében nem meglepő, hogy Dél-Koreában vásárolnak a legtöbben FMCG-termékeket az interneten keresztül: ott az online adja a teljes forgalom közel ötödét. A Kantar előrejelzése szerint azonban már nem sokáig lesznek világelsők, nagyon gyorsan jön fel ugyanis Kína. A világ legnépesebb országában ugyan csak minden hetedik élelmiszerre szánt jüant költik el az interneten keresztül, de tavaly harmadával bővült a piac. Így a várakozások szerint 2025-ben már a teljes forgalom közel harmadát adhatják az internetes bevásárlások, ami jóval magasabb a Dél-Korea esetében prognosztizált 24 százaléknál.

Ázsia egyébként ebből a szempontból nem kicsit előzi Európát. Itt a legmagasabb arányt összehozó briteknél is csak 7,2 százalék az online forgalom részesedése, az országok többségében pedig a 2-3 százalékot sem éri el. A közvetlen régiónkban a csehek vásárolnak a legbátrabban az interneten, de náluk is csak a bevétel bő 3 százaléka érkezik a világhálón keresztül.

Interneten születnek vagy csak oda költöznek

Elég jól látszik az is, hogy Ázsiában és Európában igencsak eltérő módon alakult ki az online bevásárlások piaca. A Távol-Keleten olyan kereskedők dominálják a szektort, amelyeknek nincs is hagyományos boltjuk, mint például az Alibaba. Kínában konkrétan 99 százalék feletti a részesedésük, de Tajvanon is tízből kilencen ilyen vállalatnál vásárolnak.

 

Ezzel szemben Európában inkább a hagyományos láncok költöznek az internetre, illetve kezdenek webáruházakat is üzemeltetni. Az itteni rekorder briteknél például csak minden hetedik interneten elköltött font kerül tisztán online kereskedőhöz, a többit a hagyományos láncok húzzák be.

Bár Magyarország esetében ilyen megoszlást a Kantar nem közölt, egész biztos, hogy nálunk is nagyon hasonló a helyzet, hiszen a piacot elég látványosan a hagyományos láncok – a Tesco, az Auchan, a Spar vagy éppen a G-Roby – online üzletei uralják. Más kérdés, hogy a nemzetközi elemzés szerint egyelőre nem túl nagy az a forgalom, amit uralni lehet, hiszen az mindössze a teljes FMCG-bevétel 1,5 százaléka.

Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy ez az 1,5 százalék kifejezetten komoly növekedést jelent az egy évvel korábbi szinthez képest. Olyannyira, hogy

az értelmezhető online bevásárlási piaccal rendelkező országok közül valószínűleg sehol nem emelkedett nagyobb mértékben a forgalom, mint nálunk.

Ásványvíz, tej és ami nehéz

Aki pedig ráveszi magát az internetes bevásárlásra, az a lapunk által megkérdezett láncok tapasztalatai szerint átlagosan sokkal többet költ, mint aki a hagyományos módon vásárol. Egészen pontosan nagyjából háromszor annyit, durván 20-25 ezer forintot, esetenként pedig akár 50-60 különböző terméket is vesz.

Nem meglepő módon

a nehezebb, illetve nehezebben szállítható termékeket kifejezetten szeretik mással hazavitetni az emberek.

A Sparnál az ásványvizet és az alkoholmentes italokat említették, míg a Tescónál a víz mellett például a tejet mint top online termékeket. Ugyanakkor a tapasztalatok alapján az is látszik – legalábbis az Auchannál erről számoltak be –, hogy ahogy egyre rutinosabbak a vásárlók, és egyre jobban megbíznak a szolgáltatásban, úgy nő a friss élelmiszer aránya is a rendeléseikben. Ezt erősíti, hogy a Tescónál tavaly már a legkeresettebb termékek között volt a banán és a csirkemell is.

Ez egyébként logisztikai kérdéseket is felvet. A nagyobb kiszerelésű, viszont kevésbé értékes termékek – mint amilyen a tej vagy az ásványvíz – ugyanis nem bírják el túl könnyen a szállítás költségét*A logisztikai szaknyelvben ezt úgy mondják, hogy alacsony az értéksűrűségük, azaz értékükhöz képest túl sok helyet foglalnak, így nem éri meg messzire szállítani őket., a romlandó termékeknél pedig különösen vigyázni kell a minőségre. Korábban részben ezekkel magyarázták, hogy miközben ma már ezermilliárd forintos nagyságrendben rendelünk online termékeket, az FMCG részesedése miért mégis ilyen alacsony.

Úgy tűnik azonban, ezeket a félelmeiket a magyar lakosság is egyre inkább levetkőzi, különösen, ha a kényelmi szempontok is ebbe az irányba mutatnak. A láncok tapasztalatai szerint az ünnepnapok előtt és rossz idő esetén is szívesebben vásárolnak be az interneten keresztül az emberek, illetve a Sparnál azt mondták, hogy valamiért a hétfők és a csütörtökök is erősebbek a hét többi napjánál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNeked kényelmes, de a boltnak csak veszteséget okoz az élelmiszer-házhozszállításNem megy a piac, még Németországban sem, mert az eddigi modellek túl nagy költséggel dolgoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat auchan fmcg online bevásárlás Spar Tesco Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Bucsky Péter
2024. április 3. 04:33 Adat, Közélet

Kozmetikázott adatokkal tupírozza fel Lázár minisztériuma az ország- és vármegyebérletek eredményeit

Megkapargattuk a sikerpropaganda felszínét, ennek nyomán a KSH jelezni fogja, hogy az új adatok nem összehasonlíthatók a korábbiakkal.

Fontos

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.