Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. március 8. 13:04 Vállalat

Egyre kevésbé tartható a 480-as üzemanyagár

A múlt hét elején az utolsó pillanatban szedte le az üzemanyagárstop terhét (vagy legalábbis annak nagy részét) a benzinkutakról a kormányzat. Szerdán ugyanis két lépésben összesen 33, illetve 39 forinttal emelte a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát a Mol. Ha ez még akkor is a kiskereskedőket terheli, egész biztosan tömegével zártak volna be a kutak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMa omlott volna össze a magyar üzemanyag-kereskedelem, ha nem lép a kormányTömegével zártak volna be a hazai benzinkutak, ha a kormány az utolsó pillanatban nem változtat az üzemanyagárak fixálásának eddigi módszerén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA háború miatt lépnie kellett a magyar kormánynak az üzemanyagpiaconAz eddig teljes egészében a kutak által fedezett árstop terhét részben a nagykereskedőkre, elsősorban a Molra tolta az állam, majd egy kis részt magára vállalt.

Két nappal korábban azonban a kabinet a nagykereskedelmi árat is 480 forintban maximálta, így az árstop terhét – némileg leegyszerűsítve – a benzinkutakról a nagykereskedőkre tolta át*Egészen pontosan az addig a terhet teljes egészében viselő kiskereskedőkről az árstop költségének nagy részét a nagykereskedőkre pakolta át, kisebb részét a kiskereskedőkön hagyta, egy apró részét pedig magára vállalta a jövedéki adó csökkentésével.. Ez azért volt jól időzített húzás, mert a kiskereskedők ekkora árkülönbséget lényegében semeddig nem lettek volna képesek elviselni, a nagykereskedők jelentős része azonban olyan tőkeerős integrált olajvállalat, amely a veszteséget valamennyire szét tudja teríteni a tevékenységén.

Így bár utóbbi cégek már múlt szerdán is jelentős összeget buktak az új szabályozással – hiszen árstop nélkül 35-40 forinttal adták volna drágábban az üzemanyagot –, a piac azonnali összeomlását azonban így sikerült elkerülni.

Az elmúlt egy hétben azonban megint sokat változott a helyzet. Az orosz-ukrán háború és az annak kapcsán hozott szankciók miatt az olaj jegyzése több mint 20 százalékkal emelkedett. Ahogy egy piaci forrásunk fogalmazott,

nincsenek szavak arra, hogy a mostani elszabaduló termékárak mellett mennyire abszurd a 480-as árstop.

A rögzített ár mellett a nagykereskedők múlt hétfő óta az adók levonása után a dízelért nagyjából 272, a benzinért 262 forintot kapnak. A gázolaj esetében a viszonyítási alapként használt tőzsdei ár ennél már múlt héten nagyjából 30-40 forinttal magasabb volt, most pedig már 70-80 forint a különbség.

Sőt, ha a tegnapi olajárral és forint/dollár árfolyammal számolunk,*Itt érdemes megjegyezni, hogy ez az Európában irányadó Brent árára igaz, de a magyar piacon ármeghatározó nagykereskedő, a Mol ennél némileg olcsóbb, Ural típusú kőolajat használ. akkor

már egy liter kőolaj is drágább annál, mint amennyibe a magyarországi kutakon a feldolgozott üzemanyag literje kerül adók nélkül.

A nagykereskedők ennek megfelelően egyébként meredeken emelik is az áraikat azoknak a piaci szereplőknek, akikre a nagykereskedelmi árstop nem vonatkozik. A szabályozás ugyanis csak a kutak számára rögzítette a tarifát. Aki végfelhasználóként vásárol üzemanyagot, annak továbbra is a piaci árat kell fizetnie.

Utóbbi pedig szerdától rekordmértékben nő. A holtankoljak.hu adatai szerint a benzin beszerzési ára bruttó 41 forinttal, a gázolajé pedig 66 forinttal lesz magasabb, így előbbiért 549, utóbbiért 589 forintot kell fizetnie azoknak, akik nem fértek be az ársapka alá. Ebből persze mennyiség alapján a vevők kaphatnak némi kedvezményt, de ez – legalábbis az állami cégek szerződései alapján – nagyjából 6-7 forint lehet.

A holtankoljak.hu becslése szerint egyébként az árstop nélkül a kutakon jelenleg a dízel 640, a 95-ös benzin 594 forintba kerülne.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, aki nagyot nyer az üzemanyagárstopon, de az nem a magyar lakosságSokkal többet tankolnak nálunk az országon áthaladó kamionok, mint eddig. A jellemzően külföldi fuvarozócégek rengeteget nyernek ezen, sokszor a magyar vállalkozások kárára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegkapták a kegyelemdöfést a magyar benzinkutasok, tömeges bezárás jöhetA dízel nagykereskedelmi ára már két hete magasabb a 480 forintban maximált eladási árnál, péntektől pedig a benzinért is többet kell fizetni, mint amennyiért a kutakon adhatják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA lengyelek nem maximálják a benzin árát, hanem csökkentik az áfáját, és 400 forint alá mennekAntiinflációs intézkedések 2.0 csomagját jelentik be a jövő héten.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat árstop benzin gázolaj olajár üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.